آفتاب
توسط نشر چشمه؛

«فتوت نامه‌ها و رسائل خاکساریه» تجدید چاپ شد

«فتوت نامه‌ها و رسائل خاکساریه» تجدید چاپ شد

چاپ جدید کتاب «فتوت‌نامه‌ها و رسائل خاکساریه (سی رساله)» با مقدمه، تصحیح و توضیح مهران افشاری توسط نشر چشمه منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، چاپ جدید کتاب «فتوت نامه ها و رسائل خاکساریه (سی رساله)» با مقدمه، تصحیح و توضیح مهران افشاری به تازگی توسط نشر چشمه منتشر و راهی بازار نشر شده است. چاپ پیشین این کتاب در سال ۸۲ توسط پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی منتشر شده بود.

چاپ دوم این کتاب با تجدیدنظرهای مصحح و چند پیوست جدید نشر چشمه که پیش از این ۱۴ رساله در باب فتوت و اصناف و ۳۰ فتوت نامه دیگر را از افشاری منتشر کرده، به چاپ رسیده است. مهران افشاری رساله های موجود در این کتاب را با استفاده از نسخه های خطی متعدد در ایران و خارج از ایران، گردآوری و تصحیح کرده است. کتاب پیش‌رو، دو بخش اصلی دارد که به ترتیب «فتوت‌نامه‌ها» و «رسائل خاکساریه» هستند. مجموعه ۲ بخش کتاب، ۳۰ رساله را درباره فتوت یا جوانمردی، اصناف پیشه ور، باورها و آداب خاکساریه در بر می گیرد.

ابتدای کتاب، تصویری از دستخط عبدالحسین زرین کوب درباره تصحیح های مهران افشاری بر رساله های این کتاب، درج شده است. مقدمه کتاب ۳ بخش را در بر می گیرد که به ترتیب عبارتند از: آیین جوانمردی از دیرباز تا عصر حاضر، تاثیر منش عیاری در تصوف و آیین ملامتی، جوانمردی و قلندری و فرهنگ عامه ایران.

بخش فتوت نامه ها، ۱۷ رساله و بخش رسائل خاکساریه نیز از رساله هجدهم تا سی ام را شامل می شود. ادامه کتاب به پیوست‌ها و فهرست‌ها اختصاص دارد که بخش فهرست‌ها به مراجع و ماخذ، آیات کریمه قرآن مجید، فهرست احادیث و روایات، اشعار، اعلام، جایها، شهرها و کتابخانه‌ها و مراکز تحقیقاتی، ملل و نحل، قبایل و امم، رساله‌ها، مجله‌ها و کتاب‌ها، مصطلحات و واژگان اختصاص دارد. فهرست توضیحی موضوعات نیز در پایان کتاب درج شده است.

در قسمتی از این کتاب می خوانیم:

و در گلستان نیز گوید: «ظاهرا حال درویشان جامه ژنده است و موی سر سترده».

باخرزی گوید: «سنت در میان صوفیان آن است که بی اصحاب به حمام نروند. صلای حمام در دهند و به جمع روند و غسل بیاورند و سر حلق کنند.»

صوفیان چون کسی را به مریدی می پذیرفتند، سر او را می تراشیدند و این نشان توبه کردن آنان محسوب می‌شده است. چنانکه در مناقب اوحدالدین کرمانی هم ذکر شده است: گروهی قصد ایذاء شیخ اوحدالدین را داشتند، اما چون حسن خلق شیخ را در می یابند، پشیمان می شوند و دست ارادت به شیخ می‌دهند و او آنان را «به حمام می برد و سر می تراشد و خرقه ترتیب داده، می پوشاند...»

این کتاب با ۵۳۹ صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت ۳۵۰ هزار ریال منتشر شده است.

کد N996147

وبگردی