آفتاب

تاجیک: برگزاری اجلاس مونیخ در تهران، دست آورد کم نظیری برای دستگاه دیپلماسی است

تاجیک: برگزاری اجلاس مونیخ در تهران، دست آورد کم نظیری برای دستگاه دیپلماسی است

نصرت الله تاجیک در گفتگو با خبرآنلاین ابعاد سیاسی و روانی برگزاری نشست مقدماتی مونیخ در تهران را مورد بررسی قرار داد.

محمد اکبری - برگزاری نشست مقدماتی اجلاس مونیخ در کشورمان را می توان در زمره تحولات سیاست خارجی ایران در دوره جدید ارزیابی کرد. در شرایطی که در هشت سال دولت های نهم و دهم حتی یک وزیر خارجه اروپایی هم به کشورمان سفر نکرد و تقریبا هیچ پایتخت اروپایی حاضر به میزبانی از مقامات ارشد کشور نشدند حالا با تغییر گفتمان دولت وزرای خارجی کشورهای اروپایی یکی پس از دیگری به تهران می آیند. در رابطه با برگزای نشست مقدماتی اجلاس امنیتی مونیخ که به داووس امنیتی مشهور است با نصرتالله تاجیک به گفتگو نشستیم تا نظر او را در این رابطه جویا شویم.  

اجلاسی کم نظیر

سفیر پیشین ایران در اردن با اشاره به اهمیت برگزاری چنین نشستی در کشورمان اشاره کرد: «اجلاس امنیتی مونیخ سالانه چندین بار در کشورهای مختلف برگزار می شود و در سال جاری پس از نشست مقدماتی که در وین اتریش برگزار شد تهران دومین میزبان این اجلاس بود. اجلاسی که برگزاری آن در کشورمان یک دست آورد قابل توجه برای دستگاه دیپلماسی ما به شمار می رود و با عنایت به شرکت کنندگانی که در این نشست حضور داشتند باید تاکید کرد اتفاق مهمی در وزارت خارجه ما رخ داده است.»

غیبت های معنادار

سفیر پیشین ایران در اردن در ادامه با اشاره به غیبت های برخی از مقامات منطقه ای در این نشست اشاره کرد: « وقتی به لیست حاضران در این نشست می نگریم بعضی غیبت ها چشمگیر است که البته برخی از آنها به دلایل فنی و برنامه های کاری خود نتوانستند در این نشست حضور یابند اما در عین حال نباید فراموش کرد که برخی از کشورهای مهم منطقه هم به دلایل آشکار و نهان حاضر نشدند در این اجلاس حضور به هم برسانند. این موضوع هرچند یک نقص به شمار می رود ولی حتما چیزی از ارزش های این کار کم نمی کند چرا که به هر حال منطقه دچار آشوب و بحران جدی است و اگر توجه جدی به این بحران ها نشود این آتش زیر خاکستر می تواند شعله رو شود و همه با هم از این آتش آسیب ببینند»

نگاه متفاوت در خصوص سوریه

این دیپلمات بازنشسته کشورمان در ادامه با اشاره با صحبت ها و مواضع متفاوتی که دکتر ظریف و اشتاین مایر در سخنرانی های خود در رابطه با سوریه و تحولات منطقه ارائه دادند، تاکید کرد: «از پیش هم قابل پیش بینی بود که مواضع دو کشور در خصوص مسائلی چون سوریه و یمن متفاوت است. طبیعتا با توجه به تحولاتی که این روزها در منطقه رخ داده است مواضع ما در راستای اقداماتی که روسیه انجام می دهد تعریف و تبیین می شود در حالی که کشورهای غربی دقیقا مواضعی عکس این را اتخاذ می کنند. در نتیجه مشخص است که دو طرف راهبردهای متفاوت و حتی بعضا متضادی را از خود بروز و ظهور دهند. اما این باعث نیم شود که طرفین از گفتگو و تلاش برای حل اختلافات و باورهای متفاوت دست بردارند. 

ضعف در حوزه تحلیل

 

نصرت الله تاجیک همچنین در ادامه با اشاره به ضعف محوری در حوزه تحلیل و ارائه راهبرد در خصوص سیاست خارجی اظهار داشت: « این جلسات بیشتر می تواند زمینه را برای ارائه تحلیل های مفدیدتر و علمی تر در حوزه روابط بین الملل و سیاست خارجی فراهم سازد. با توجه به اینکه در نشست پرسش و پاسخ اساتید دانشگاه و کارشناسان این حوزه حضور داشتند ولی در عموم اخباری که در رسانه های مختلف از این نشست منتشر شد حواشی و عکس ها مورد توجه قرار گرفت. در حالی که در پرتو چنین نشست هایی باید تلاش کرد سطح و عمق تحلیل را گسترده تر کرد. در عموم اخبار رسانه ها تنها یک پاراگراف کلی در رابطه با اهم اظهار نظرها مطلب تولید شده بود در حالی که شما کمتر می دیدید نقدی علمی و تخصصی در این رابطه منتشر شود. این نشان دهنده این است که ما به کار در محافل دانشگاهی نیاز داریم و کارشناسان باید در این پروسه ها بیشتر دخیل شوند. 

اختلافات با عربستان

سفیر پیشین ایران در اردن در ادامه با اشاره به وجود اختلافات جدی میان ایران و عربستان اشاره کرد: «در همین اجلاس امنیتی مونیخ هم شاهد بودیم که وزاری خارجه ایران و آلمان در سخنرانی های خود به این ماجرا اشاراتی داشتند و نوعی نگاه متفاوت و ناهخوان در خصوص خوانش تحولات منطقه و اختلافات میان تهران و ریاض وجود دارد. اما طبیعتا دامن زدن به این اختلافات نمی تواند سبب بهبود فضا شود و باید برای مدیریت تنش ها و تضادها تدبیری اندیشید. تدبیری که با بهبود رابطه با غرب، امکان حضور و بروز بهتری می یابد.» 

49308

کد N996004

وبگردی