آفتاب
مشاور شورای عالی انقلاب یمن در گفتگو با مهر:

ارتش یمن اجازه کنترل بر باب المندب را به متجاوزان نمی‌دهد

ارتش یمن اجازه کنترل بر باب المندب را به متجاوزان نمی‌دهد

مشاور حقوقی و از اعضای کنونی شورای عالی انقلاب یمن ضمن تاکید بر فعالیت رسانه ای گسترده عربستان در کتمان جنایات خود در یمن اعلام کرد: ایران و عمان تنها حامیان این کشور در مقابل متجاوزان هستند.

«عبدالرحمان مختار» نماینده انصار الله در تدوین قانون اساسی یمن، استاد دانشگاه حدیده، مشاور قانونی شورای عالی انقلاب یمن و از اعضای کنونی این شورا در گفتگو با خبرنگار مهر، بر لزوم مقابله با جنگ رسانه ای که عربستان علیه یمن و مردم این کشور آغاز کرده تاکید و تصریح کرد: در راس برنامه های ما به عنوان هیئتی از شورای عالی انقلابی یمن که به چند کشور منطقه سفر کرده ایم، شکستن دیوار رسانه ای است که عربستان و همپیمانان آن علیه یمن و مردم این کشور آغاز کرده اند

وی افزود: علاوه بر جنگ و تجاوز نظامی عربستان و همپیمانان این کشور علیه یمن، عربستان آغازگر جنگ بزرگ رسانه ای علیه این کشور است که به جد می توان گفت این جنگ رسانه ای از جنگ نظامی خطرناک تر است، چرا که با رسوخ در همه خانه ها در اقصی نقاط دنیا، به راحتی تجاوز به یمن را توجیه و حقایق را کتمان می کند و افکار مردم جهان را به راحتی تحت تاثیر خود قرار می دهد.

مختار در ادامه با اشاره به حمایت آمریکا و غرب از تجاوز آشکار آل سعود به یمن گفت: این جنگ نظامی با موافقت آمریکا صورت گرفت، در واقع آمریکا، اسرائیل، فرانسه و انگلیس با این جنگ موافق هستند حتی موضع روسیه نیز در قبال این جنگ مشخص نیست.

عضو شورای عالی انقلاب یمن د ر ادامه اظهار داشت: در واقع عربستان می تواند با پول همه افکار و عقیده ها را بخرد و همه را با خود همراه سازد؛ دولت ها و مواضع آنها را پشت پرده می خرد و مردم را با رسانه ها و جنگ رسانه ای می فریبد و گمراه کند؛ عربستان بودجه و هزینه بسیار زیادی را برای تبلیغات رسانه ای خود صرف می کند و در مقابل شبکه های ماهواره ای ما را از کار می اندازد ما شبکه های ماهواره ای ساده ای دارییم که توسط آنها صدای خود را به جهانیان می رسانیم اما در جریان این جنگ عربستان همه آنها را هدف قرار داده و از کار انداخت، همچون شبکه المسیره که از نایل ست حذف شده است.

مختار تصریح کرد: جنگ رسانه ای یک جنگ کثیف و پلید است که ائتلاف ضد یمن توانسته با بکارگیری آن یک دیوار میان یمن و کشورها ایجاد کند و یمن را از همه کشورهای دنیا جدا کند.

جنگ رسانه ای یک جنگ کثیف و پلید است که ائتلاف ضد یمن توانسته با بکارگیری آن یک دیوار میان یمن و کشورها ایجاد کند و یمن را از همه کشورهای دنیا جدا کندوی به سفر اخیر خود به همراه هیئتی از شورای عالی انقلابیون یمن اشاره و تصریح کرد: یکی از اهداف ما از سفر به ایران این بود که با کمک رسانه ای تهران، این دیوار را درهم بکوبیم و صدای خود را به گوش مردم جهان برسانیم و به مردم جهان مظلومیت خود و جنایات غیر انسانی سعودی ها علیه غیر نظامیان زنان و کودکان را بشناسانیم.

مختار در ادامه ضمن اشاره به دیدار هیئت شورای عالی انقلابی یمن با تنی چند از مسئولان ایرانی گفت: مقامات و مسئولان ایرانی دید باز و روشنی درخصوص تحولات یمن و جنایالت آل سعود و همپیمانان آنها علیه یمن دارند. موضع آنها در خصوص پایداری مردم یمن موضعی مثبت و سازنده است.

وی تاکید کرد: قبل از آنکه این جنگ آغاز شود عربستان اقدام به خرید دولتها کرده است و متاسفانه ما هیچ حامی جز ایران و عمان نداریم؛ در مقابل برخی کشورها ساکت هستند و نه حمایت می کنند و نه مخالفت مثل تونس و الجزائر.

کشورهای اروپایی نیز اغلب از این تجاوز حمایت می کنند مثل انگلیس و فرانسه اما الان برخی مواضع از سوی برخی کشورها در حال تغییر است همچون مواضع آلمان و هلند.

مختار در پاسخ به سؤالی در خصوص استراتژی مردم و ارتش یمن علیه تجاوز نظامی به این کشور گفت: ما خواهان توقف این جنگ هستیم، جنگی که زیر ساخت های شهری یمن را نابود کرده است و از میان هزاران غیر نظامی در یمن قربانی گرفته است. استراتژی ما در عرصه میدانی نفوذ به عمق اراضی عربستان و هجوم به پایگاه های سعودی و هدایت جنگ به سمت و سوی پیروزی است و در عرصه رسانه ای نیز در تلاش هستیم تا مظلومیت مردم یمن و حجم وسیع جنایات عربستان علیه مردم را به جهانیان نشان دهیم.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص دیدگاه مردم یمن درخصوص تجاوز عربستان به این کشور تاکید کرد: مردم یمن همه در این جنگ متضرر شدند و جای جای خاک یمن درگیر این جنگ شده است و نقطه ای نمانده که از تجاوز عربستان و همپیمانانش در امان مانده باشد، لذا همه مردم یمن آماده مقاومت و رفتن به جبهه های نبرد برای مقابله با عربستان و متجاوزان هستند؛ به استثنای برخی مزدوران که عربستان آنها  را با پول خود خریده است.

استراتژی ارتش و نیروهای مردمی یمن در عرصه میدانی نفوذ به عمق اراضی عربستان و هجوم به پایگاه های سعودی و هدایت جنگ به سمت و سوی پیروزی استمختار در ادامه به سفر نمایشی «عبدربه منصورهادی» و «خالد بحاح» رئیس جمهوری و نخست وزیر مستعفی یمن به عدن اشاره و تصریح کرد: هادی و بحاح در تلاش بودند تا از این سفر استفاده کنند اما عدن نه هادی و نه بحاح را نپذیرفت. عدن برای آنها امن نیست چنانکه هتل محل اقامت آنها مورد انفجار قرار گرفت.

وی تاکید کرد: هادی هیچ جایگاهی در هیچ کجای تحولات یمن ندارد وی هیچ استقلالی از خود ندارد و تنها بمثابه یک عروسک خیمه شب بازی برای عربستان سعودی است. هرآنجه که عربستان بگوید، هادی پیاده می کند. هادی هیچ اراده ای از خود ندارد، نمی تواند چیزی را قبول یا رد کند بلکه باید از عربستان دستور بگیرد.

وی درخصوص پذیرش قطعنامه 1622 سازمان ملل توسط انقلابیون یمن گفت: پذیرش قطعنامه سازمان ملل نشانگر حسن نیت انصارالله است و نشانگر آن است که انقلابیون خواستار تعامل سازنده و مذاکره مسالمت آمیز و توقف تجاوز هستند اما در مقابل عربستان خواستار ادامه جنگ است و نمی خواهد در یمن صلح و ثبات برقرار باشد. ما به سازمان ملل گفتیم همانطور که شما گفتید آماده مذاکره هستیم و حاضریم در ژنو و مسقط و هر کجا که شما بگویید به مذاکره بشینیم اما عربستان با این مخالف است.

 

مختار در پاسخ به این سوال که با توجه به تاکید «اسماعیل ولد الشیخ» نماینده سازمان ملل در امور یمن بر حمایت از هادی، موضع حقیقی سازمان ملل درخصوص بحران یمن  را چگونه ارزیابی می کنید گفت: سازمان ملل از ابتدا موضع منفی در مسئله یمن اتخاذ کرده است. چرا که سازمان ملل در اصل باید نقش ناظر را در اجرای منشور سازمان ملل داشته باشد در این منشور به ضوابطی درخصوص اقدامات کشورها در دوران جنگ اشاره شده است، یعنی کشورها آزاد نیستند که در جنگ آزادانه عمل کنند و هرجا را که می خواهند مورد هدف قرار دهند. طبق منشور سازمان ملل و معاهدات بین المللی ژنو و پروتکلهای ژنو در زمان جنگ مورد هدف قرار دادن اهداف نظامی اشکالی ندارد اما هدف قرار دادن اهداف غیر نظامی جنایات جنگی محسوب می شوند و این دقیقا همان کاری است که عربستان در یمن هر روز مرتکب آن می شود و سازمان ملل درخصوص نقض قوانین بین المللی سکوت پیشه کرده است.

[cite]پذیرش قطعنامه سازمان ملل از سوی انصارالله نشانگر آن است که انقلابیون خواستار تعامل سازنده و مذاکره مسالمت آمیز و توقف تجاوز هستند

وی افزود: سکوت جامعه جهانی در برابر این جنایات، درنتیجه پرداخت میلیاردها پول سعودی ها صورت گرفته است. سازمان ملل و کشورهای عضو آن مست و مدهوش پولهای سعودی هستند و در خصوص آنچه که در یمن می گذرد بی تفاوت هستند. اما اگر عربستان پرداخت پول را متوقف کند موضع این کشورها نیز تغییر می کند و دیگر ساکت نخواهند نشست.

مختار در ادامه تصریح کرد: ما اسناد محکمی در خصوص جنایاتی که متجاوزان علیه یمنی ها در این تجاوز طی این هفت ماه مرتکب شده اند داریم، عکس ها و تصاویر ویدئویی در اختیار داریم که می توانیم آنها را در محاکم بین المللی ارائه کنیم. در حال حاضر در حال ارائه اسناد به  شورای حقوق بشر هستیم که این یکی از گام های اولیه تحرکات ما در خصوص پیگیری جنایات متجاوزان یمن در سازمان های حقوقی بین المللی است.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت میدانی منطقه استراتژیک باب المندب گفت: هم اکنون تلاش های گسترده ای برای اشغال باب المندب صورت می گیرد اما این تلاش ها محکوم به شکست است، دشمن هر از گاهی در این منطقه پیش می رود اما ارتش و نیروهای مردمی، این پیشروی ها را خنثی می کنند، چنانکه  توانستند یک ناو اماراتی را منهدم کنند و شماری از نظامیان اماراتی را به هلاکت برسانند و طبق گزارش هایی که ما در دست داریم این ناو اماراتی در باب المندب غرق شد.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص نقش امارات در تجاوز به یمن گفت: نقش اصلی در تجاور به یمن متعلق به عربستان است و پس از آن امارات نقش پر رنگی در تجاوز به یمن و کشتار مردم بی گناه این کشور ایفا می کند. در واقع امارات نسبت به دیگر کشورها نقش پررنگ تری دارد. باید تاکید کرد هدف اصلی امارات در تجاوز به یمن هدف اقتصادی است. امارات به دنبال تداوم نا امنی در عدن و تعطیلی  بندرگاه این شهر است. اگر بندر عدن تعطیل نباشد و کار کند بندرهای اماراتی متضرر خواهند شد. بندر عدن امروز تحت سیطره القاعده و اماراتی ها است.

وی در پایان با اشاره به اختلافات میان امارات و عربستان گفت: اختلافات امارات و عربستان از قبل هم درخصوص مرزها و چاه های نفتی وجود داشت. امارات نمی توانست در این عرصه ها  در مقابل عربستان بایستد اما الان در یمن در مقابل یکدیگر قرار گرفتند.

گفتگو: فاطمه درخشان

کد N995998

وبگردی