آفتاب
مونیز خبر داد:

باز طراحی راکتور اراک با مدیریت ایران و همکاری چین و آمریکا

باز طراحی راکتور اراک با مدیریت ایران و همکاری چین و آمریکا

وزیر انرژی آمریکا اعلام کرد طبق برنامه جامع اقدام مشترک، راکتور آب سنگین ایران با همکاری سه جانبه ایران، چین و آمریکا باز طراحی می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، «ارنست مونیز» وزیر انرژی آمریکا در بیانیه این وزارتخانه در واکنش به اجرای برجام نوشت: اولین مرحله از توافق هسته ای با حضور طرفهای مذاکره به خصوص ایران و چین اجرا شد و این امر برای اطمینان از صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران مهم است.

در بیانیه وزارت انرژی آمریکا که در سایت این وزارتخانه منتشر شد آورده شده است که ایران طبق برنامه جامع اقدام مشترک باید راکتور آب سنگین خود را باز طراحی کند. کارشناسان فنی وزارت انرژی آمریکا به تلاش ‌های واشنگتن برای همکاری با اعضای گروه ۱+۵ و ایران برای به روزرسانی راکتور اراک، کمک خواهند کرد.

مونیز اعلام کرد: بیانیه هدف که بین ایالات متحده، چین و ایران تصویب شد، وزارت انرژی ایالات متحده و نهاد انرژی اتمی جمهوری خلق چین را به عنوان روسای مشترک کارگروه گروه ۱+۵ و اتحادیه اروپا تعیین کرد که طی هفته های آینده برای بحث و گفتگو درباره مسائل اساسی با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

قرار است مدیریت راکتور اراک با ایران و با نظارت مشترک از سوی آژانس و نمایندگانی از کشورهای طرفین مذاکره باشد. بر این اساس سازمان انرژی اتمی جمهوری خلق چین، وزارت انرژی آمریکا و سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران یادآور شدند که طبق ضمیمه یک برنامه جامع اقدام مشترک، ایران به عنوان صاحب و مدیر پروژه نوسازی اراک، نقش رهبری را با حمایت شرکای برنامه جامع اقدام مشترک برعهده می گیرد.

همچنین چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلیس و آمریکا به همراه نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امنیتی متعهد شدند که قبل از روز اجرا کارگروهی را برای تعیین نقش آنها در این پروژه با هدف تسهیل در پروژه مطابق قوانین ملی خود تشکیل دهند.

کد N995917

وبگردی