آفتاب

حجت الاسلام محمدیان: در خط حسین(ع) نباید تماشاچی باشیم

حجت الاسلام محمدیان: در خط حسین(ع) نباید تماشاچی باشیم

مراسم عزاداری دانشجویان خارجی دانشگاه‌های تهران در مسجد دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت الاسلام محمدیان رییس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها با بیان اینکه درباره کربلا سخن فراوان گفته شده و از ابعاد مختلف به این حادثه پرداخته شده است گفت: غالبا گفته می‌شود که دو گروه در جریان کربلا بوده‌اند یک طرف حسینیان و یک طرف هم یاران یزید. اما یک گروه سوم هم وجود دارد که اکثریت است و آن تماشاچی‌ها در کربلا هستند.

محمدیان با اشاره به اینکه آن دو گروه بسیار کوچک بودند و در مقابل آن‌ها صد هزار تماشاچی وجود داشت اظهار کرد: اگر صحنه خروج امام از مکه را تصور بفرمایید اباعبدالله حج خود را تبدیل به عمره کرد و از مکه خارج شد. فکر کنید چه فضایی در مکه بود. مورخین ارزیابی می کنند که صدهزار نفر در مراسم حج شرکت می کردند. آن‌ها طواف می کردند و نماز می‌خواندند، قرآن می‌خواندند و روزه گرفته بودند اما همه آن‌ها تماشاچی بودند. کاروان حسینی حرکت کرد و خیلی‌ها نپرسیدند که حسین کجا می‌رود. چرا حج خود را ناتمام گذاشته است.

وی با بیان اینکه افرادی نیز بودند که مانع حرکت امام حسین (ع) شدند افزود: عبدالله بن عمر آمد و اصرار کرد که امام نروند. امام فرمودند از من می خواهی که با یزید کنار بیایم؟ افرادی هم بودند که این چنین برخورد کردند اما اکثریت تماشاچی بودند. از طرف دیگر مورخین نوشته‌اند هزار نفر با امام و هنگام خارج شدن از مکه همراهی می‌کردند در حالی که وقتی اباعبدالله به کربلا رسیدند 72 نفر باقی ماندند. آن‌هایی که از مکه با امام خروج کرده بودند در مسیر از امام جدا شدند.

محمدیان با اشاره به اینکه دلیل همراهی نکردن آن‌ها با امام حسین (ع) چه بوده و چرا آن‌ها تماشاچی شدند تاکید کرد: آن‌ها فکر می‌کردند در کوفه بساط مهمان‌نوازی وجود دارد و به کوفه می‌رسند و حکومت تشکیل می‌شود و آن‌ها به جایی می‌رسند.

وی با بیان اینکه در لشکر عمر سعد هیچ نقل نشده که حتی یک شامی حضور داشته باشد و همه کوفی بودند گفت: می‌دانید کوفی یعنی چه کسانی؟ یعنی کسانی که علی را می‌شناختند،حسین را می‌شناختند، بسیاری از بزرگان آن‌ها به امام نامه نوشته بودند این‌ها هم خیلی‌هاشان تماشاچی شدند. نقل است که بسیاری در هنگام مقابله با امام در راه کوفه به کربلا فرار کردند. بسیاری که در لشکر عمربن سعد بودند حاضر به جنگ با امام نشدند. حتی نقل شده تعدادی از آن‌ها پس از شهادت امام گریه کردند. این تماشاچی‌ها خیلی‌هاشان دشمن هم نبودند. چرا که امام چندین بار فرموده بود که اهل کوفه دل‌هاشان با ماست و شمشیرشان علیه ما. امام نمی‌گفت که اینان دشمنان ما هستند.

به گزارش ایسنا رییس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها در ادامه با بیان اینکه چه اتفاقی می‌افتد که انسان ها تماشاچی می‌شوند و نمی‌توانند وارد میدان شوند و برخلاف خواسته قلبی‌شان عمل کنند اظهار داشت: این موضوع راز و رمزی است که اگر بدان برسیم امید است که ما تماشاچی نباشیم. حتما ما در جبهه مقابل خط حسینی نخواهیم بود اما خطر تماشاچی بودن ما وجود دارد. کوفیان پشت سر امام علی (ع) نماز خوانده بودند و به علی و حسین هم محبت داشتند و دشمن نبودند اما آنچه که نبود عزم و اراده‌ای برای ایستادگی بود. چه می‌شود که انسان با وجود علم و محبت در لحظه تصمیم‌گیری درست تصمیم نگیرد؟

وی با بیان اینکه در روز عاشورا امام پاسخی دادند و گفتند که شماها بودید که به من نامه نوشتید و بعد فرمودند می‌دانید که چرا امروز در مقابل من ایستاده‌اید خاطرنشان کرد: امام فرمود علت آن است که شکم‌های شما از حرام پر شده است. یعنی شما را با پول و وعده‌های دنیوی خریدند و نتوانستید در مقابل منافع دنیوی کوتاه بیایید.

وی تاکید کرد: عشق به دنیا و علاقه به زنده ماندن و زینت‌های دنیوی اگر دل را گرفت انسان حق را می‌بیند اما نمی‌تواند با آن همراه باشد این گونه می‌شود که به یک تماشاچی تبدیل می‌شود.

حجت الاسلام محمدیان با اشاره به اینکه امروزه هم خطرهایی ما را تهدید می‌کند گفت: ببینید چه در دنیای اسلام اتفاق می‌افتد. آل سفیان، آل مروان چه دارند بر سر مسلمانان می‌آورند و سیاسیون و آن‌ها که رسانه‌ها دارند در حال تماشاکردن هستند. داعش که فقط آدم نمی‌کشد آن چهره‌ای که از اسلام در دنیا نشان می‌دهد بدتر از آدم کشتن است.

وی اظهار داشت: امروزه داعش می‌خواهد چهره اسلام در دنیا مشوه نشان دهد. با کدام پول‌ها؟ با پول عربستان و قطر. در داخل جهان اسلام مسلمانان را رو در روی یکدیگر قرار می‌دهند و در خارج از جهان اسلام مردم را نسبت به اسلام و مسلمان می‌ترسانند. در حالی که مسلمانان در دنیا مهربان‌ترین هستند و به انسان‌ها به خاطر انسان‌بودن‌شان احترام می‌گذارند. امام علی (ع) فرمود مردم یا برادر دینی هستند یا انسانی مثل شما.

حجت الاسلام محمدیان با اشاره به اینکه سعی دارند تا چهره‌ای از اسلام در دنیا نشان دهند تا جلوی جهش اسلام گرایی را بگیرند خاطرنشان کرد: عجیب است که دوستان اهل بیت امروزه چه هزینه‌ای دارند می‌دهند. در دنیا هیچ مذهبی به اندازه علویون برای دین‌شان هزینه نداده‌اند. در طول تاریخ هیچ گروهی به اندازه شیعه کشته نداده است. این خون بقای اسلام است. امروزه ما به حسین بیش از دیروز نیاز داریم. این تنها راه نجات بشریت است. با این زورمندانی که دنیا را در دست گرفته‌اند و به اسم حقوق بشر و دموکراسی این چنین در دنیا فجایع درست می‌کنند. گناه مردم یمن چیست؟ آن‌ها می گویند نمی‌خواهیم نوکر عربستان باشیم. جرم مردم فلسطین و سوریه و بحرین و پاکستان چیست؟

وی در ادامه گفت: این همه کشورهایی که سرتاپاشان دیکتاتوری است مورد حمایت ابرقدرت‌ها قرار می‌گیرند و بعد ملت‌هایی که می‌خواهند خودشان باشند مورد ظلم و ستم قرار می‌گیرند. بله عده‌ای هستند به خاطر خرده نانی ذلت می‌پذیرند اما پیروان مکتب اهل بیت ذلت را نمی پذیرند و ایستادگی می‌کنند. آیا راهی جز این وجود دارد؟ این نیاز ما به امام حسین است.

به گزارش ایسنا رییس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها با بیان اینکه همیشه تلاش می‌کردند تا نور حسینی خاموش شود اما این گونه نشده است اظهار داشت: حال ببینید در اربعین چه اتفاقی می‌افتد؟ اربعین یک تابلوی خیره کننده شده است. هر سال بر طرفداران امام حسین (ع) افزوده می‌شود و دوستداران امام بیشتر می‌شوند. کربلا آغاز یک راه بود نه پایان. ما در میانه راهیم و پایان آن ظهور است.

وی با اشاره به اینکه امروزه به دنبال این هستند تا یاس در دل ایجاد کنند گفت: ما روزهای سختی را پشت سرگذراندیم و امروزه روزهای خوش شیعه است. در دنیا همه شیعه را می‌شناسند و راه نجات را اینجا می‌دانند.

محمدیان در پایان گفت: بزرگترین سرمایه شیعه کربلاست. این سرمایه مثل گنجینه‌ای ذخیره بی پایانی است. باید آن را خوب بشناسیم و برای شناساندن آن تلاش کنیم. ما نباید فقط تماشاچی باشیم، باید وارد میدان شویم. در امواج ظلمت امروز تنها یک کشتی وجود دارد و آن کشتی حسین است.

به گزارش ایسنا در مراسم عزاداری دانشجویان خارجی دانشگاه‌های تهران که در مسجد دانشگاه تهران برگزار می‌شد دانشجویان خارجی اشعاری را در مدح امام حسین به زبان عربی، انگلیسی و فارسی خواندند.

انتهای پیام

کد N995866

وبگردی