آفتاب

شکایت یانوکوویچ از دولت اوکراین در دادگاه حقوق بشر اروپا

شکایت یانوکوویچ از دولت اوکراین در دادگاه حقوق بشر اروپا

ویکتور یانوکوویچ از دولت اوکراین به دلیل نقض‌ حقوقش، در دادگاه حقوق بشر اروپا شکایت کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهور سابق اوکراین که در فوریه 2014 در این کشور از قدرت خلع و مجبور به فرار شد بارها اعلام کرده، دادگاه‌های اوکراین در تحقیق درباره چندین سوءقصد به جانش کوتاهی کرده‌اند.

جوزف هیج، وکیل ویکتور یانوکوویچ در انگلیس گفت: یانوکوویچ به این دلیل این شکایت را مطرح کرده زیرا مشخص است که مقام‌های اوکراین مصمم هستند تا پرونده‌های تعقیب قضایی علیه او تشکیل دهند.

بر اساس بیانیه‌ای که این وکیل منتشر کرد، شکایت یانوکوویچ در استراسبورگ مطرح شده زیرا دادگاه‌های اوکراین شدیدا تحت تاثیر مقام‌های ارشد دولت هستند و در یک مورد دادگاه ناحیه "پچرسک" با نقض حقوق وی اجازه داد تحقیقات ویژه پیش از محاکمه مربوط به یک پرونده علیه یانوکوویچ در غیاب وی تکمیل شود و حتی به او اجازه شرکت در تحقیقات از طریق ویدئو کنفرانس نیز داده نشد.

در این بیانیه عنوان شد: مقامهای اوکراین اجازه دادند تا محاکمه های ناعادلانه‌ای علیه یانوکوویچ با نقض حق اساسی او برای حضور پیدا کردن در دادگاه و دفاع از خود در مقابل اتهاماتی که شدیدا رد می‌کند برگزار شوند.

بر اساس شکایت یانوکوویچ، دولت اوکراین چندین مورد حقوق اساسی او را نقض کرده که شامل حق برخورداری از محاکمه عادلانه، حق تحقیقات کافی در مورد سوءقصدهای انجام شده علیه جانش، حق ایمنی و همچنین حق عدم تبعیض به دلیل آراء و وضعیت سیاسی‌اش می‌شوند.

انتهای پیام

کد N995784

وبگردی