آفتاب

طرح پرهزینه عربستان برای تاسیس مرکز بزرگ وهابیت

طرح پرهزینه عربستان برای تاسیس مرکز بزرگ وهابیت

عربستان سعودی در حال ساخت یک مرکز پژوهشی جدید برای وهابیت در حاشیه پایتخت این کشور است که برای این فرقه افراطی بیش از حد بزرگ و مجلل است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این مرکز بخشی از یک پروژه توسعه کلی‌تر است که توسط ملک سلمان، پادشاه عربستان اجرا می‌شود.

ساختمانی در این پروژه به افتخار محمد بن عبدالوهاب، بنیانگذار مکتب وهابی ساخته می‌شود. این پروژه نشانه آشکاری است مبنی بر اینکه میراث عبدالوهاب به رغم ارائه یک دکترین افراط‌گر و دامن زدن به افراط‌گری در سراسر جهان همچنان برای خاندان آل سعود حیاتی است.

در این پروژه که در شهر الدیریه محل پا گرفتن خاندان سعود ساخته می‌شود امکانات زیادی نظیر کافه‌ها و درخت‌های نخل تضمین‌شده با چراغ در نظر گرفته شده است.

علاوه بر این، این پروژه منطقه تاریخی الطریف در الدیریه را که در میراث جهانی یونسکو ثبت شده، دربر می‌گیرد.

عبدالله الرکبان، مدیر توسعه شهری در کمیسیون توسعه الدیریه گفت: این پروژه دارای ارزش تاریخی بسیار بالا برای دولت و برای ما است. در این پروژه یک کاخ محافظت‌شده برای پادشاه عربستان که اولین صادرکننده نفت جهان است، نیز در نظر گرفته شده که مشرف بر خانه‌های خشتی این مکان تاریخی است. در این مکان بود که عبدالوهاب با مشارکت یکی از چهره‌های محلی به نام امام محمد بن سعود، پادشاهی امروز عربستان را بنا گذاشته و تعلیمات بنیادگرایانه خود را 270 سال پیش گسترش داد.

پروژه مذکور که ایده آن در سال 2000 مطرح شده، قرار است تا پایان سال آینده میلادی تکمیل شود.

در این پروژه منطقه باستانی الطریف از جمله واحه آن بازسازی شده و فضای سبزی نیز در غرب شبه‌جزیره عربستان احداث می‌شود.

همچنین در 5 موزه کوچک نیز زندگی در اوایل دولت سعودی در عربستان که از 1744 تا 1818 به طول انجامید، نشان داده می‌شود.

آنگونه که الرکبان گفت: اگرچه در مرکز این پروژه 200 میلیون دلاری منطقه الطریف است اما ساختمان بنیاد عبدالوهاب نیز به افتخار نقش وی در تاسیس حکومت عربستان دارای اهمیت زیادی در این پروژه است. در این ساختمان قرار است یک کتابخانه حاوی کتاب‌ها و اسنادی درباره تعلیمات وی به منظور پژوهش و همچنین یک تالار یادبود چند رسانه‌ای که جنبش مذهبی او را نشان می‌دهد، احداث شود.

شراکت عبدالوهاب با سعود در سال‌های دهه 1740 باعث مشروعیت‌بخشی به نخستین پادشاه آل‌سعود شد که او نیز در ازای آن اقدام به اجرای تفاسیر افراط‌گرایانه عبدالوهاب از اسلام کرد. این شراکت تا به امروز ادامه دارد و خاندان حاکم عربستان ضمن آنکه تسلط سفت و سختی بر عرصه سیاسی دارد همچنان به اشاعه قوانینی که عربستان را یکی از محافظه‌کارترین کشورهای جهان کرده، ادامه می‌دهد.

در عربستان همچنان رانندگی برای زنان بر طبق قوانین ممنوع است و اهمیتی به هنر و سینما داده نمی‌شود.

انتهای پیام

کد N995722

وبگردی