آفتاب

پذیرش رسمی توافق هسته‌ای ایران، افزایش مخالفت جمهوری‌خواهان

پذیرش رسمی توافق هسته‌ای ایران، افزایش مخالفت جمهوری‌خواهان

یک روزنامه آمریکایی در گزارشی نوشت: کابینه باراک اوباما، رییس‌جمهور ایالات متحده با توجه به رفع تحریم‌های کلان تحمیلی به تهران در دهه گذشته، اجرای توافق هسته‌ای تاریخی خود با ایران را شروع کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، وال استریت ژورنال نوشت: با این حال زمانی که مقامات برجسته کابینه در آخر هفته اهمیت تحقیقات سازمان ملل درباره‌ی تلاش‌های پنهانی تهران در توسعه تکنولوژی‌های مورد نیاز برای ساخت سلاح اتمی را کم اهمیت جلوه دادند،‌ نگرانی‌های مخالفان توافق هسته‌ای ایران افزایش یافت.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل متعهد شده است تا گزارش خود را تا پایان سال تحت توافق هسته‌ای ایران درباره‌ی وضعیت به اصطلاح فعالیت سلاح هسته‌ای این کشور ارائه دهد. مقامات ایالات متحده در آخر هفته اعلام کردند که گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاثیری بر حرکت جامعه بین‌المللی برای رفع تحریم‌ها نخواهد داشت.

یک مقام ارشد ایالات متحده روز شنبه گفت: ارزیابی نهایی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار است تا 15 دسامبر تکمیل کند، پیش نیازی برای روز اجرا نیست؛ ما در مقامی نیستیم که کیفیت این گزارش را ارزیابی کنیم؛ این موضوعی بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

پیش‌تر جان کری، وزیر امور خارجه و دیگر مقامات ایالات متحده گفته بودند تا زمانی که ایران به طور بنیادی با بازرسی سازمان ملل همکاری نکند تحریم‌ها برداشته نخواهد شد.

این تغییر موضع ایالات متحده انتقاد جمهوری‌خواهان را افزایش داده است. جمهوری‌خواهان می‌گویند که کاخ سفید در اصل با لاپوشانی مساله سلاح هسته‌ای موافقت می‌کند.

هم‌چنین آن‌ها ایران را متهم می‌کنند که پس از توافق هسته‌ای ماه ژوییه با انجام آزمایش موشک بالستیک و محکوم کردن روزنامه‌نگار واشنگتن پست به جاسوسی، ستیزه جویانه‌تر رفتار می‌کند.

اد رویس، رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان در این باره گفت: در آزمون اصلی تعهد ایران به توافق هسته‌ای، این کشور همکاری کمی با بازرسان بین‌المللی داشتند که تلاش دارند تا به حجم فعالیت گذشته ایران در ساخت بمب پی ببرند. اگر این 90 روز گذشته این گونه است، چند سال آینده فاجعه خواهد بود.

اوباما، رییس‌جمهور ایالات متحد گفت که روز یک‌شنبه نقطه عطفی مهم در جهت جلوگیری کردن ایران از دست‌یابی به سلاح هسته‌ای و تضمین این که برنامه هسته‌اش صلح آمیز است، نشان‌گذاری شد.

وی اضافه کرد که ایالات متحده از نزدیک بر تبعیت ایران از تعهدات اعمال شده در وین نظارت خواهد کرد.

اوباما افزود:‌ ما به همراه شرکای‌مان اکنون باید بر فعالیت‌ حیاتی اجرای کامل این قطعنامه جامع که نگرانی‌های ما در مورد برنامه‌ه هسته‌ای ایران را مورد توجه قرار می‌دهد، تمرکز کنیم.

روز یک‌شنبه از سوی ایالات متحده و شریکان مذاکره کننده‌اش اقداماتی در جهت پیش‌روی به سمت آن چه که روز پذیرش رسمی خوانده می‌شود برداشته شد. در این روز آمادگی برای رفع تحریم‌ها در صورتی که ایران شروع به کاستن از برنامه هسته‌ای خود کند اعلام شد.

برداشتن تحریم‌ در روز اجرا و زمانی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کند که ایران به تعهداتش در محدود کردن برنامه هسته‌ای خود عمل کرده، صورت می‌گیرد.

جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده روز یک‌شنبه در بیانیه‌ای گفت که پذیرش توافق هسته‌ای نخستین گام حیاتی در روند اطمینان یافتن از این که برنامه هسته‌ای ایران منحصرا برای مقاصد صلح آمیز است، به شمار می‌رود.

برای ایران روز یک‌شنبه نشانگر آغاز روند پیچیده برچیدن بخشی از برنامه هسته‌ای‌اش است، که شامل از کار انداختن تقریبا 15 هزار سانتریفیوژ، تغییر راکتور آب سنگین اراک به این منظور که این راکتور پلوتونیوم کم‌تری تولید کند و کاهش ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده تا 98 درصد است. مقامات ایالات متحده انتظار دارند که این اقدامات شش ماه به طول بیانجامد.

علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران روز یک‌شنبه به تلویزیون دولتی گفت که این کشور اقدامات دیگری را تحت توافق هسته‌ای آغاز خواهد کرد این اقدامات شامل کاهش تعداد سانتریفیوژهای فعال و حذف هسته مرکزی تاسیسات اراک است.

در حالی که مقامات غربی پیشنهاد کرده‌اند که برای ایران چند ماه طول خواهد کشید تا اقداماتش را انجام دهد، صالحی گفت که ایران تلاش‌هایش را انجام می‌دهد که آن‌ها را در طول دو ماه تکمیل کند.

وی اضافه کرد: اگر ایالات متحده و دیگر قدرت‌های جهانی درگیر در توافق هسته‌ای به الزامات خودعمل نکنند و توافق از هم بپاشد، ایران می‌تواند سانتریفیوژها را در طول هفت تا هشت ماه دوباره نصب کند.

انتهای پیام

کد N995686

وبگردی