آفتاب
با اشاره به توافق هسته‌ای

دیوید آلبرایت: از نظر آمریکا کندی در اجرای اقدامات ایران خوب است

دیوید آلبرایت: از نظر آمریکا کندی در اجرای اقدامات ایران خوب است

رییس موسسه علوم و امنیت بین‌الملل با اشاره به عملیاتی شدن برنامه جامع اقدام مشترک گفت که برداشتن گام‌های مرتبط هسته‌ای ایران کاری بزرگ است و مشخص نیست چقدر زمان ببرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دیوید آلبرایت، رییس موسسه علوم و امنیت بین‌الملل در گفت‌وگو با شبکه پی بی اس در پاسخ به سوالی درباره عملیاتی شدن توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 گفت که ایران در حال حاضر بین 18 تا 19 هزار سانتریفیوژ در اختیار دارد که با توجه به عملیاتی شدن برنامه جامع اقدام مشترک باید بیش از 10 هزار تای آن را جمع کند و سپس در یک انبار تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ذخیره کند. بنابراین این کار بزرگی است و این که ایران با چه سرعتی بتواند آن را به اتمام رساند هنوز مشخص نیست. به ویژه اگر بخواهد با دقت و به گونه‌ای در آینده این سانتریفیوژها قابل استفاده باشد،‌ احتمالا چند ماه زمان لازم دارد.

آلبرایت در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که طرف‌های این توافق انگیزه‌های مختلفی درباره سرعت این پروسه دارند، گفت: من فکر می‌کنم که آمریکا دوست داشته باشد این پروسه تا جای ممکن به درازا بکشد چون آن‌ها می‌خواهند اطمینان یابند که ایران به درستی و به طور کامل سانتریفیوژها را جمع‌آوری می‌کند؛ بنابراین از دیدگاه آمریکا کندی این پروسه خوب است اما از نظر ایران مشخص است که مایلند این کار در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام شود. آن‌ها می‌خواهند در همین پاییز این پروسه انجام شود و تحریم‌ها که مهم‌ترین بخش توافق است در روز اجرا لغو شوند. ایرانی‌ها به علاوه می‌خواهند که این کار پیش از برگزاری انتخابات آتی در این کشور که در ماه فوریه است، انجام گیرد.

وی هم‌چنین درباره انجام نمونه‌برداری‌ها از سایت پارچین توسط متخصصان ایرانی مدعی شد که این روش متداول آژانس نیست و باعث بروز نگرانی‌هایی در این زمینه شده است . در حقیقت آژانس اجازه نداشته از روشی غیرمتداول نمونه‌برداری‌های محیطی را انجام دهد.

به گزارش ایسنا، این در حالی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از انجام نمونه‌برداری‌ها از سایت پارچین صحت و درستی این کار و اعتبار نمونه‌ها را تایید و اعلام کرد این روش طبق رویه‌های متداول آژانس انجام شده است.

رییس موسسه علوم و امنیت بین‌الملل در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به آزمایش موشک دور برد عماد در ایران گفت: از نظر من آمریکا باید به دنبال راهی برای محدود کردن توانایی ایران در حوزه موشک‌های بالستیک هم‌زمان با توافق هسته‌ای باشد.

انتهای پیام

کد N995673

وبگردی