آفتاب

احیاء 3 رشته صنایع‌دستی بومی در خراسان جنوبی

احیاء 3 رشته صنایع‌دستی بومی در خراسان جنوبی

معاون صنایع‌دستی خراسان جنوبی گفت: امسال احیاء 3 رشته بومی صنایع دستی در دستور کار این معاونت قرار گرفته است.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خراسان جنوبی، حسین عباس‌زاده گفت: محصولات صنایع دستی ایران از نظر رنگ، خاصیت، کیفیت و تنوع در جایگاه مطلوبی قرار دارند، در این میان سهم خراسان جنوبی از این تنوع و کیفیت کم نیست.

وی ادامه داد: از میان رشته‌های ‌نایع دستی مصوب کشور نزدیک به 80 رشته صنایع‌دستی در استان خراسان جنوبی زمینه فعالیت داشته و یا دارند.

معاون صنایع‌دستی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه یکی از اولویت‌های کاری معاونت صنایع‌دستی خراسان جنوبی احیاء رشته‌های فراموش شده است، افزود: بر اساس نیازسنجی‌ها و اولویت‌های در نظر گرفته شده، امسال احیاء 3 رشته بومی صنایع دستی در دستور کار این معاونت قرار گرفته است.

عباس‌زاده تصریح کرد: این 3 رشته اولویت‌دار که عبارتند از «برک بافی»، «پلاس بافی» و «گیوه بافی» که با همت استادکاران قدیمی و تلاش این معاونت قرار است روزهای پر رونقی را پیش رو داشته باشند.

وی اظهار کرد: معاونت صنایع‌دستی استان پس از شناسایی استادکاران قدیمی و دلجویی از آنان جهت شروع مجدد و انتقال مهارت ارزشمندشان به نسل جدید، اقدام به تهیه مواد اولیه مورد نیاز و ساخت نمونه فاخر از هر کدام از این رشته‌ها کرده است.

معاون صنایع‌دستی خراسان جنوبی یادآور شد: نمونه «برک‌بافی» در شهرستان سربیشه، نمونه «پلاس بافی» در شهرستان قائنات و نمونه «گیوه‌بافی» در شهرستان طبس آماده است که از این میان 2 نمونه در رشته پلاس‌بافی و رشته برک‌بافی برای دریافت نشان ملی نیز ارسال می‌شود.

عباس‌زاده گفت: پیش از این معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی خراسان جنوبی موفق به احیاء کامل رشته‌های حوله بافی، کرباس بافی، چادر شب بافی و جاجیم بافی نیز شده است.

انتهای پیام

کد N995525

وبگردی