آفتاب
نامه جمعی از اندیشمندان جهان عرب به السیسی:

رابطه مصر و سوریه از سر گرفته شود/ر وابط بهتر از قبل شود

رابطه مصر و سوریه از سر گرفته شود/ر وابط بهتر از قبل شود

۳۹ شخصیت آکادمیک و پژوهشگر معروف جهان عرب در نامه ای از رئیس جمهور مصر درخواست کردند روابط این کشور با سوریه هرچه سریعتر از سر گرفته شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الوطن، ۳۹ نفر از شخصیت های دانشگاهی، پژوهشگران و روزنامه نگاران جهان عرب که بیشترشان مصری هستند، در نامه ای فوری از «عبد الفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر خواستنه اند هرچه سریعتر و به صورت کامل، روابط سیاسی بین مصر و سوریه به حالت قبلی خود برگردد.

بر اساس این گزارش، این شخصیت های مصری در نامه ای با عنوان «نامه ای فوری به عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر» از وی خواستند به منظور حفظ منافع ملی و امنیتی هر دو کشور روابط دیپلماتیک خود با سوریه را از سر بگیرد. زیرا این اقدام پیامدهای سیاسی مهمی در مبارزه با تروریسم خواهد داشت.

این افراد خطاب به رئیس جمهور مصر تاکید کردند: سوریه هم اکنون با گروه های تروریستی متعددی مواجه است که طی بیش از چهار سال، شدیدترین حملات و تجاوزات را در حق دولت، ملت و تمدن و آثار باستانی آن مرتکب شده اند و همین گروه ها هستند که به بهانه ایجاد دولت اسلامی، اقدام به کشتن سربازان و افسران مصری و بمبگذاری در مناطق مختلف مصر می کنند.

در این نامه که از بارزترین شخصیت های امضاء کننده آن، «محمد ابراهیم منصور» دبیر کل بنیاد مطالعات اقتصادی عرب، «عاصم الدسوقی» استاد تاریخ دانشگاه حلوان، «حسام عیسی» از اساتید حقوق دانشگاه «عین شمس» هستند آمده است: ما امضا کنندگان این نامه، بنا بر ضرورت حفظ منافع امنیتی ملی دو کشور برادر و همپیمانان جنگ اکتبر ۱۹۷۳، از شما تقاضا داریم روابط بین سوریه و مصر، هرچه سریعتر و بهتر به حالت فبلی خود برگردد.

لازم به ذکر است با روی کار آمدن دولت محمد مرسی و حمایت وی از مخالفان دولت سوریه، روابط مصر و سوریه سرد شد تا جایی که مصر سفیر خود را از دمشق فرا خواند و روابط خواد با سوریه را به طور کامل قطع کرد.

پس از کنارگذاشتن محمد مرسی و انتخاب السیسی به عنوان رئیس جمهور جدید مصر و افزایش تحرکات و اقدامات تروریستی در مصر به ویژه در منطقه سینا، موضع این کشور در قبال سوریه رفته رفته تغییر کرد تا اینکه شهریور امسال، «علی مملوک» رئیس دستگاه اطلاعات سوریه، برای دیدار با السیسی قاهره سفر کرد.

السیسی در این دیدار با اشاره به اینکه مصر و سوریه دارای دشمنی واحد به نام تکفیریها دارند، گفته بود: از شما می خواهم پیام حمایت من از اسد را به وی برسانید؛ من بر این اعتقاد هستم که اسد سقوط نخواهد کرد.

افزون بر این، به دنبال درخواست کمک سوریه از روسیه جهت مقابله با تروریست ها، دولت مصر، رسما از حملات نظامی روسیه در سوریه حمایت کرده و از مسکو قدردانی کرد.

این اقدامات اخیر مصر در حمایت از دولت سوریه و مخالفت آن با اعزام نیروی زمینی تحت ائتلاف ضد یمن به این کشور، به مذاق مقامات سعودی خوش نیامد تا اینکه «احمد القطان» سفیرعربستان در مصر، قاهره را به مقصد کشورش ترک کرد.

کد N995447

وبگردی