آفتاب

آغاز اجرای برجام در وین

آغاز اجرای برجام در وین

واحد مرکزی خبر نوشت: با سرآمدن زمان نود روزه تصمیم‌گیری طرفین برجام، توافق هسته‌ای ایران و پنج بعلاوه یک وارد مرحله جدیدی شد؛ شورای اروپا که نمایندگی ۲۸ کشور عضو این اتحادیه را برعهده دارد تصمیم برای اجرای برجام را تایید کرد.

 اجرای برجام از دیروز روی کاغذ آغاز شد. آمریکا و اتحادیه اروپا دیروز آمادگی خود را برای برداشتن تحریم های تجاری پس از تایید آژانس درباره اجرای تعهدات ایران اعلام کردند.

بر اساس توافق وین، ایران ابتدا اجرای تعهداتش را آغاز می کند، سپس مدیرکل آژانسِ اتمی تا 24 آذر، ارزیابی خود را از فعالیت های هسته‌ای ایران به شورای حکام ارائه می‌کند. آنوقت طرف مقابل ، لغو تحریم ها را  در عمل اجرا می کند.

نمایندگان ایران و پنج بعلاوه یک امروز در وین دیدار می‌کنند تا نخستین جلسه کمیسیونی برای نظارت بر اجرای برجام تشکیل شود.

نخستین نشست کمیسیون مشترک ایران و 1+5 ساعت 13 و سی دقیقه امروز به وقت تهران در هتل کوبورگ وین برگزار می شود.

سید عباس عراقچی معاون حقوقی و بین الملل وزارت امورخارجه ایران در صدر هیاتی برای شرکت در نشست کمیسیون مشترک ایران و1+5 صبح امروز دوشنبه وارد وین شد. 

نخستین نشست کمیسیون برنامه اقدام جامع مشترک (برجام ) با شرکت معاونان وزرای خارجه ایران و کشورهای 1+5در وین برگزار می شود.

روند اجرایی شدن برجام و آغاز فعالیت کمیسیون مشترک و فعالیت های پیش بینی شده دراین چارچوب در این نشست یک روزه مورد بحث  و گفت وگو قرار خواهد گرفت.

عباس عراقچی رییس ستاد پیگیری اجرای برجام پیشتر گفته بود که اعلام تشکیل کمیسیون، مرور آخرین تحولات برجام، مرور نحوه اجرای تعهدات طرفین درفاصله روز تصویب یا - Adoption Day - و "روز اجرایی شدن" دستور کار نخستین نشست این کمیسیون مشترک است.

علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار سیاسی خبرگزاری صدا و سیما گفت: طبق مفاد برجام ما باید اقداماتی  در نطنز انجام دهیم از جمله تعدادی از سانتریفیوژها را کاهش دهیم ( از 19 هزار به 5 هزار 60 سانتریفیوژ ) همین طور در فردو و پس از آن در اراک باید مخزن مدنظر را در آوریم‌ این سه اقدام عمده ای است که علی الارض باید انجام دهیم.

صالحی افزود: موضوع دیگر تبادل سوخت با روس ها ست که انجام خواهیم داد البته تقریبا عمده مراحلش را پشت سر گذاشته ایم و در ازای سوخت غنی شده ، مواد اولیه اورانیوم طبیعی خواهیم گرفت که این گام و امتیاز بسیار بزرگی برای جمهوری اسلامی ایران است.

رئیس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد:‌ با این اقدامات عملا وارد عرصه کلوپ هسته ای شده ایم از این منظر که می توانیم فرآورده غنی شده اورانیوم را صادر و مابه ازای آن، مواد اولیه دریافت کنیم.

صالحی افزود:‌ پس از این مراحل، موارد دیگری هم هست که برای آن اکنون الزامی نیست تا وقتی که برجام اجرا شود مانند صدور آب سنگین که یکی از موارد مدنظر برای برجام نیست و به پس از اجرای برجام موکول می شود.

معاون رئیس جمهور در پاسخ به اینکه آیا اجرای تعهدات ما در چارچوب برجام ترتیبات زمانی دارد گفت: اینطور نیست که ابتدا نطنز ، بعد فردو و دیگر اقدامات باشد اینها می تواند همزمان انجام شود .

وی افزود:‌ ما زمانی اقدامات علی الارض خود را آغاز می کنیم که رئیس جمهور دستور لازم را صادر کند البته یکی دو روز پیش کتبا به ما اعلام شد که آمادگی لازم را داشته باشیم گرچه ما خودمان را از قبل آماده و مقدمات لازم را فراهم کرده بودیم .

صالحی گفت: به عنوان نمونه انبارهای لازم ایجاد شده است تا وقتی سانتریفیوژها را جابجا می کنیم در جایی محافظت شوند که مشکلی برای آنها ایجاد نشود.

وی افزود: روز اقدام ما بستگی به دستور دکتر روحانی دارد و ایشان نیز باید از برخی موضوعات اطمینان لازم را کسب کند و بعد دستور لازم را بدهد به عنوان نمونه یکی از موضوعات مطرح این است که سندی میان ایران و 1+5 درباره رآکتور اراک به صورت رسمی امضا شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: رئیس جمهور منتظر است که این سند میان دو طرف امضا شود و اکنون اقدامات لازم انجام و صحبت های لازم شده است ؛ دو سند اولیه در این باره صادر شده و سند سوم مانده است که کارشناسان ما در وین به این منظور حضور دارند.

52310

کد N995438

وبگردی