آفتاب

واقعیت‌های تلخ موصل به روایت ساکنانش/موصل به زندانی بزرگ تبدیل شده است

واقعیت‌های تلخ موصل به روایت ساکنانش/موصل به زندانی بزرگ تبدیل شده است

برای شهروندانی که تلاش می‌کنند از شهر موصل که تحت تصرف گروه تروریستی داعش است، فرار کنند، فرجام مرگباری وجود دارد. ساکنان شهر موصل واقع در شمال عراق می‌گویند: این شهر از زمان تصرف توسط داعش در ژوئن 2014 و اجرای اقدامات وحشیانه در این شهر، به زندانی بزرگ تبدیل شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، داستان واقعی و عجیب فرار یکی از ساکنان شهر موصل دشواری این سفر را آشکار می‌کند. این مرد که در دهه‌های آخر حیات خود به عنوان یک راننده تاکسی در موصل مشغول به کار بود، مجبور می‌شود برای فرار از سوریه به ترکیه و سپس پرواز به بغداد به قاچاقچیان اعتماد کند و پروازی به طول 1.500 مایل را برای رفتن به مکانی که تنها 250 مایل با او فاصله دارد،‌ انجام دهد.

روشن است که راه‌های قاچاقی تنها راه خروج برای کسانی است که در موصل هستند. با فرار تعداد زیادی از عراقی‌ها و صدها هزار سوری به اروپا، داعش اکنون تلاش می‌کند با افزایش کنترل شهر و انتشار ویدئوهایی که این اشخاص را تهدید می‌کنند، جلوی این موج فرار دسته‌جمعی از مناطق تحت سیطره‌اش را بگیرد.

همچنین بحران اقتصادی که با توقف پرداخت حقوق کارمندان از سوی دولت بغداد، در شهرهای تحت تصرف داعش به وجود آمده، باعث شده شهروندان مایوس عراق دست به فرار بزنند.

اما داعش نیز تلاش می‌کند شهروندان را در مناطق تحت تصرف خود نگه دارد. چراکه این گروه تروریستی از بخش مالیات درآمد سرشاری کسب می‌کند و علاوه بر این می‌تواند در صورت حمله به شهر، از این شهروندان به عنوان سپرهای انسانی استفاده کند در حالی که فرار مردم به ادعای این گروه تروریستی مبنی بر اینکه "داعش قلمرو خلافت اسلامی و پناهگاه مسلمانان جهان است" ضربه می‌زند.

گرچه مجوزهایی برای پیگیری‌های پزشکی و یا فعالیت‌های تجاری به ساکنان این شهر داده می‌شود اما طبق برخی گفته‌ها این موارد بسیار کم است. در ماه سپتامبر گذشته به تعدادی که بیشترشان سالمند بودند نیز به شرط گذاشتن سند املاکشان به عنوان ضمانت بازگشت به موصل، اجازه خروج از شهر برای ادای مناسک حج داده شد. اما اقدام برای خروج بدون اجازه از شهر ممکن است مجازات اعدام را به دنبال داشته باشد.

با این حال همیشه کسانی هستند که این خطر را به جان می‌خرند زیرا به گفته همان راننده تاکسی زندگی در موصل غیرممکن شده است. در این شهر برخی مجازات‌ها در انظار عمومی اجرا می‌شود مانند پرتاب اشخاصی که به همجنس‌گرایی متهم هستند از بالای ساختمان‌ها، قطع دست متهمان به سرقت، سنگسار متهمان به زنا و شلاق اشخاص سیگاری.

این راننده تاکسی که به دلیل نگرانی از سرنوشت برخی از نزدیکان خود که هنوز در موصل به سر می‌برند، خواست نامش فاش نشود، اظهار داشت: در طول این مدت از تنش‌های موجود در شهر خسته شده‌ام، در این شهر قوانین بسیاری وجود دارد.

‌از زمانی که دولت مرکزی عراق پرداخت حقوق کارمندان ساکن موصل را متوقف کرده، یکی از منابع کوچک درآمد ساکنان این شهر حذف شده و معلمان و پزشکان ساکن موصل مجبور شده‌اند تن به کارهای بدون دستمزد بدهند، پیدا کردن فرصت‌های شغلی بسیار دشوار شده و همزمان قیمت کالاهای اساسی افزایش یافته است. در این شرایط هرچه پیش می‌رود،‌ سیطره داعش و اقدامات سرکوبگرانه آن افزایش می‌یابد.

سهی عوده، فعال اجتماعی که پیش از این در موصل زندگی می‌کرد و اکنون تحولات این شهر را دنبال می‌کند،‌ گفت: اکنون شهر حقیقتا به یک زندان بزرگ تبدیل شده است.

عوده تصمیم برای توقف پرداخت حقوق کارمندان را ضربه‌ای مهلک به شهروندانی دانست که هنوز در موصل هستند و از مدت‌ها قبل از آغاز عملیات نظامی برای آزدسازی موصل ناامید شده‌اند و احساس می‌کنند دولت آنها را به حال خود رها کرده است.

وی افزود: در ماه گذشته یک زن و شوهر که قصد فرار از موصل را داشتند،‌ توسط داعش اعدام شدند.

راننده فراری داستان ما که او نیز پیش از این قصد فرار از موصل را داشت اما برای مراقبت از یکی از نزدیکان بیمارش مجبور شد در شهر بماند، توضیح می‌دهد که از یکی از آشنایانش که دوستی در داخل تشکیلات داعش دارد در ازای دریافت پول، می‌خواهد که او را فراری بدهد.

وی ادامه داد: مبلغی در حدود 1000 دلار به این شخص پرداخت کردم و بدون اینکه اصلا فکر کنم این قاچاقچیان مرا به کجا خواهند برد، خود را در اختیار یک زنجیره از قاچاقچیان قرار دادم.

این راننده تاکسی ادامه داد: این کار اصلا آسان نبود زیرا اگر آنها می‌فهمیدند من نقشه فرار در سر دارم مرا می‌کشتند. اگر هم به دنبال شخص اشتباهی می‌رفتم یا کسی در مورد من به آنها خبر می‌داد فورا اعدام می‌شدم زیرا خروج از مناطق تحت کنترل داعش و مهاجرت به اراضی "کافران" از نظر این گروه تکفیری ممنوع است.

ولی در نهایت این راننده به عنوان یکی از اعضای داعش به آسانی از ایست بازرسی عبور داده می‌شود.

در ابتدا، تنها سه نفر بودند که قصد فرار داشتند اما وقتی به یک محل امن در موصل رسیدند، دو خانواده دیگر نیز به آنها اضافه شدند و در کل 11 نفر شدند. پنج شب بعد این گروه از طریق رقه به ترکیه فراری داده شدند.

راننده داستان ما در این باره می‌گوید: نمی‌دانستیم دقیقا کجا هستیم زیرا اولین باری بود که از عراق خارج می‌شدیم.

آنها پس از ترک شهر رقه، پایگاه داعش در سوریه، برای عبور از مرزهای ترکیه به یک گروه دیگر از قاچاقچیان تحویل داده شدند. در آن زمان تعداد کل آنها به 50 تن رسیده بود که بیشترشان سوری بودند.

بار اولی که آنها تلاش کردند از مرزهای ترکیه عبور کنند، گارد مرزی مانع آنان شد و آنها را بازگرداند. دفعه دوم آنها به دنبال شخصی که مسئول فراری دادن آنها بود از وسط یک منطقه مین‌ گذاری شده با موفقیت عبور کردند.

وی ادامه داد:‌ فرار از موصل به ترکیه هشت روز طول کشید. سپس به آنکارا رفتم تا خودم را به سرکنسولگری عراق در این کشور معرفی کنم. بعد از آن بیش از یک ماه منتظر دریافت پاسپورت برای بازگشت هوایی به کشورم بودم.

انتهای پیام

کد N995393

وبگردی