آفتاب
سرمقاله القدس العربی؛

سیاست یک بام و دو هوای آمریکا در قبال "داعشی‌گری رژیم صهیونیستی"

سیاست یک بام و دو هوای آمریکا در قبال "داعشی‌گری رژیم صهیونیستی"

گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا درباره "آزادی‌های دینی" که دو روز پیش منتشر شد، مورد توجه محافل سیاسی یا رسانه‌ای جهان عرب قرار نگرفت؛ گرچه گزارش امسال در بحبوحه انتفاضه جدید فلسطین و به خاک و خون کشیده شدن فلسطینیان منتشر می‌شود اما نامی از بزرگ‌ترین نهاد تروریستی جهان در آن برده نشده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه القدس العرب در سرمقاله خود به این موضوع اشاره کرده و می‌نویسد: درست است که این گزارش ارزش سیاسی یا عملیاتی چندانی ندارد و اصرار آمریکا بر اینکه خودش را در مقام استاد برای دیگران ببیند، باعث تمسخر و انزجار جهانیان شده است اما انتشار آن فرصت خوبی را فراهم می‌کند که باید از آن برای افشای سیاست یک بام و دو هوای کاخ سفید با همپیمانان و دشمنانش استفاده کرد.

در این گزارش که از 17 سال پیش تاکنون هر ساله منتشر می‌شود، آمده است: "نهادهای غیر دولتی مانند گروه‌های شورشی و سازمان‌های تروریستی مجموعه‌ای از فجیع‌ترین اقدامات و نقض حقوق بشر را مرتکب شده و باعث ضربه خوردن به وضعیت جهانی آزادی‌های دینی شده‌اند."

براساس این گزارش، در کشورهایی مانند سوریه، عراق، نیجریه و برمه، شکست دولت و تعلل و بی‌کفایتی در مبارزه با این گروه های مسلح و طرف‌های تاثیر گذار دیگر در عرصه اجتماعی، تبعات و پیامدهای وخیمی برای مردم داشته است.

در این گزارش همچنین به نقض آزادی‌های دینی در خاورمیانه توسط گروه داعش و تجاوزات آن علیه مسیحیان،‌ شیعیان، ایزدی‌ها، کردها و تعدادی از اعضای طایفه سنی که از اوایل ژوئن سال گذشته با آنها در سوریه و عراق اختلاف نظر پیدا کرده‌اند، اشاره شده است.

گزارش وزارت خارجه آمریکا در ادامه اقدام جبهه النصره در اعدام تعدادی از رهبران دینی؛ از جمله 7 نفر از علمای دروزی در استان درعا و قبل از آن اعدام "وان در لوت" کشیش یسوعی در استان حمص سوریه را مورد بررسی قرار داده است.

بخش اعظم این گزارش به گروه های مردمی شیعی در عراق اختصاص پیدا کرده است و آنها را به ممانعت از بازگشت برخی آوارگان سنی عراق به شهر و دیار خود متهم نموده است.

این گزارش با وجود اینکه به درستی جنایت‌های گروه‌ها و سازمان های تروریستی مانند داعش، بوکوحرام، القاعده و جبهه النصره و غیره را محکوم کرده است، اما چشم خود را به روی تروریسم رژیم صهیونیستی که جنایت‌هایش کمتر از جنایت‌های این گروه‌ها نیست بسته است. کشتار 2 هزار غیر نظامی از جمله 500 کودک در جریان جنگ تابستان گذشته علیه نوار غزه، زنده به آتش کشیدن انسان‌ها و ترورهای میدانی تنها نمونه های کوچکی از این جنایات است.

اگر کسی به ارتباط این جنایت‌های رژیم صهیونیستی با آزادی‌های دینی شک و تردید دارد، باید نگاهی به یادداشت‌ها و شعارهای دینی نژادپرستانه‌ای که در کنار این اقدامات مطرح می‌شود، بیاندازد که نشانگر قدرت گرفتن جریان راستگرای مذهبی چه در عرصه سیاسی، چه امنیتی و چه اجتماعی رژیم صهیونیستی است.

مجله "اینتلیجنس آنلاین" نیز طی گزارشی در شماره اخیر خود آورده است «پیش بینی‌ها نشان می دهد که افزایش نفوذ جریان راست مذهبی در دولت نتانیاهو در جریان انتصاب رئیس جدید سازمان اطلاعات رژیم صهیونیستی که قرار است اواخر سال جاری صورت گیرد، خود را نشان خواهد داد.»

بدین ترتیب می بینیم که دین ستیزی وجه مشترک تمامی جنایت‌های دستگاه امنیتی و نظامی رژیم اشغالگر قدس است و این مساله به وضوح در افزایش حملات نظامیان و عناصر پلیس صهیونیستی به مسجد الاقصی به چشم می خورد که نقطه اوج آن تلاش این رژیم برای تقسیم زمانی مسجد، عملیات‌های تخریب و به آتش کشیدن دروازه‌های این حرم شریف الهی و محتویات آن است. حملاتی که از زمان جنایت معروف سال 1969 بی‌سابقه بوده است.

واقعیت این است که سکوت آمریکا در قبال این "داعشی‌گری" سیاسی و امنیتی رژیم صهیونیستی تنها به نفع گروه‌های تندرو و تروریستی خاورمیانه و حتی سراسر جهان است؛ هر چند که این مساله صرف‌نظر از هویت عاملان این جنایت، نمی‌تواند توجیهی برای اقدامات تروریستی باشد. وزارت خارجه آمریکا در گزارش خود همچنین از تشدید اسلام ستیزی در داخل خود آمریکا و برخی کشورهای اروپایی هم چشم پوشی کرده است و اینجا نیازی به تشریح حوادث مستند و بی‌سابقه‌ای که لکه ننگی بر پیشانی کشور داعیه مخالفت با دین ستیزی است، احساس نمی‌شود.

اما با این وجود، این گزارش برای اولین بار تلاش کرده است ارتباطی ضمنی میان افزایش "افراطی‌گری اسلامی" و "سامی ستیزی" برقرار کند و بدین ترتیب، هر کس از رژیم صهیونیستی و جنایت‌های آن انتقاد کند، در معرض اتهام افراطی‌گرایی یا تروریسم قرار می‌گیرد.

نویسنده گزارش همچنین بدون هیچ اغماضی، انتقاد از رژیم اشغالگر قدس به خاطر جنایت‌های هولناک آن در جریان تجاوز سال گذشته به غزه را در ردیف "سامی ستیزی" قرار داده و گفته است: "فرانسه و آلمان شاهد موج احساسات ضدصهیونیستی بودند که از مرزهای سامی ستیزی فراتر رفت".

وزارت خارجه آمریکا با این مواضع خود آشکارا تسلیم فشارهای سیاسی رژیم صهیونیستی شده است و این در حالی است که انتقادات صورت گرفته از این رژیم صرفا محدود به جنایت علیه بشریت بود که اسرائیل علیه غیر نظامیان مرتکب می‌شود و هرگز به دین یهودیت که احترام گذاشتن و اعتقاد به آن و حضرت موسی (ع) پیامبر یهود و نیز لزوم رعایت عدالت در قبال اتباع این دین،‌ بخشی اصیل از اعتقادات مسلمانان را تشکیل می دهد، اهانتی نکرده‌اند.

بنابراین، به نظر می رسد آمریکا که در شکل‌گیری بزرگترین نهاد تروریستی جهان دست داشته است و خود طی سال‌های گذشته داعیه‌دار "جنگ علیه تروریسم" بوده است، با انتشار این گزارش و سیاست‌های نادرست خود تنها دامنه ظلم و افراطی‌گری دینی را گسترش داده است.

انتهای پیام

کد N995374

وبگردی