آفتاب

رئیس دفتر کرملین: عملیات روسیه در سوریه شتابزده نبود/ در درگیری‌های زمینی حضور نداریم

رئیس دفتر کرملین: عملیات روسیه در سوریه شتابزده نبود/ در درگیری‌های زمینی حضور نداریم

ایسنا نوشت: رئیس دفتر ولادیمیر پوتین در مصاحبه‌ای گفت: مسکو تصمیم خود برای اجرای عملیات در سوریه را بدون هیچ‌گونه عجله‌ای و با بررسی همه تبعات و منافع خود اتخاذ کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایتارتاس، "سرگئی ایوانف"، رئیس دفتر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در مصاحبه‌ای به این خبرگزاری گفت: در تصمیم اجرای عملیات در سوریه هیچ عجله و یا شتابی وجود نداشته است.

وی افزود: در تاریخ 29 سپتامبر و در جریان نشستی در شورای امنیت ملی روسیه با حضور مقام‌های نظامی ارشد این کشور مذاکرات نهایی درباره عملیات در سوریه انجام شد. ما همه تبعات و منافع این عملیات و همه ضعف‌ها و قوت‌ها را لحاظ کردیم.

ایوانف گفت: درخواست رئیس‌جمهور روسیه از شورای فدراسیون برای چنین عملیاتی بعد از این نشست انجام شد. من متن درخواست را صبح روز بعد به ساختمان شورای فدراسیون بردم. همه اقدامات از قبل در نظر گرفته شده و با فرماندهی کل قوا توافق شده بود. البته از قبل مشخص شده بود که برخی واحدهای ویژه و جنگنده‌های ارتش روسیه به سوریه اعزام شده‌اند. این یک استاندارد بین‌المللی و مشروع است اما باید واقعگرا بود و گفت که همه درک می‌کنند که استقرار ده‌ها هواپیما قابل پنهان کردن نیست و همه چیز از فضا قابل مشاهده است.

رئیس‌دفتر پوتین همچنین گزارش رسانه‌های غربی درباره اینکه سه مقام امنیتی روسیه شامل سرگئی شویگو وزیر دفاع، نیکولای پاتروشف دبیر شورای امنیت ملی و شخص وی، پوتین را مجاب به عملیات هوایی در سوریه کرده‌اند، رد کرد.

وی افزود: اظهارنظر درباره این افشاگری‌ها همواره کار سختی بوده است اما با در نظر گرفتن حقایق و بی‌طرفی من خواهم گفت که این منابع ناشناس اشتباه صحبت کرده‌اند و مساله خیلی متفاوت‌تر بوده است.

رئیس دفتر پوتین همچنین تاکید کرد: اجرای عملیات روسیه در سوریه با وضعیت این کشور ارتباط داشته و به هیچ‌وجه هدف انحراف توجه از مساله اوکراین در کار نبوده است.

وی خاطر نشان کرد: وضعیت در سوریه غیرقابل تحمل شده بود. روسیه در این مورد خاص هیچ‌بلندپروازی سیاست خارجی را دنبال نمی‌کند و اتهام انحراف توجه از تحولات اوکراین اشتباه محض است.

ایوانف گفت: من پیش از این توضیح داده‌ بودم که ما چرا پاسخ به درخواست کمک از جانب رهبر مشروع سوریه و شرکت در جنگ با تروریست‌ها در این کشور را درست و مناسب دیدیم. روسیه همه اقدامات لازم برای حفاظت از نیروهای خود در سوریه را اتخاذ کرده است.

وی اظهار کرد: از نظر من خطر جدی حمله علیه نیروی هوایی روسیه در سوریه وجود ندارد. به لحاظ نظری هر چیزی امکان‌پذیر است اما همه اقدامات احتیاطی در نظر گرفته شده است. همچنین سربازان ما در درگیری‌های زمینی مشارکت ندارند و نخواهند داشت. ما این مساله را کاملا شفاف و از اول اعلام کردیم.

ایوانوف خاطرنشان کرد: پایگاه هوایی‌ که جنگنده‌های ما ماموریت خود را با پرواز از آن آغاز می‌کنند در منطقه‌ای است که تحت کنترل کامل نیروهای دولت سوریه است و سطح امنیت در آن مطمئن و بسیار جدی است. به غیر از خلبانان هواپیما و پرسنل نگهداری در پایگاه لاذقیه تنها یک واحد کوچک کماندویی وجود دارد که مسوول حفاظت از این پایگاه هوایی است.

ایوانوف همچنین گفت: روسیه برای برداشته شدن تحریم‌های غربی قرار نیست کاری علیه منافع‌اش انجام دهد. ما به خاطر برداشته شدن تحریم‌ها هرگز کاری به ضرر منافع ملی خود انجام نمی‌دهیم. این ما نبودیم که تحریم‌ها را اعمال کردیم و قصد نداریم در غالب هیچ فرمتی درباره اینکه چه کاری برای لغو آنها لازم است، بحث کنیم.

با این حال این مقام روس پذیرفت که تحریم‌های غرب باعث شده است که وضعیت اقتصادی و مالی در روسیه واقعاً وخیم شود.

وی اظهار کرد: تحریم‌ها مسلماً آسیب‌هایی را وارد کرده‌اند. تولید ناخالص روسیه نه تنها افزایش نیافته بلکه رو به کاهش است. این را رد نمی‌کنیم اما از نظر ما دلیل اصلی تنزل اقتصادی روسیه تحریم‌ها نیستند بلکه کاهش قیمت جهانی نفت و گاز است. مسکو هرگز از بابت خارج شدن از گروه اقتصادی هشت احساس تاسف ندارد و غرب در زمینه تاثیر تحریم‌ها بر اقتصاد روسیه اغراق می‌کند.

رئیس دفتر کرملین گفت: غرب درباره تاثیر تحریم‌ها بر اقتصاد روسیه شدیداً اغراق می‌کند. مسلماً این تحریم‌ها اختلالاتی را ایجاد کرده‌اند و رد کردن این مساله آشکار حماقت است اما من تاکید دارم که در گذشته مشکلات خیلی فراتر از این را برطرف کردیم.

وی افزود: تلاش برای مجازات روسیه بی‌معنی و غیرموثر است. ما در دوران حکومت خاندان رومانوف دیدیم که تحریم‌هایی علیه روسیه اعمال شد که بسیار سخت‌تر از تحریم‌های فعلی بوده‌اند اما ما از پس آنها برآمدیم.

به گفته ایوانف، تحریم‌های اعمال شده علیه مسکو بیشتر باعث اختلاف‌نظر میان نخبگان غربی شده است تا روسیه.

52261

کد N995373

وبگردی