آفتاب

نزدیک‌ شدن توافق هسته‌ای به واقعیت

نزدیک‌ شدن توافق هسته‌ای به واقعیت

روزنامه واشنگتن‌پست با اشاره به برگزاری اولین نشست کمیسیون مشترک ایران و گروه 1+5 نوشت: انتظار می‌رود در این جلسه چگونگی همکاری چین برای تغییر راکتور آب سنگین اراک مشخص شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نوشته روزنامه واشنگتن پست، توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 روز یک‌شنبه پس از آن که آمریکا و اتحادیه اروپا زمینه قانونی لغو تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی را فراهم کردند، به واقعیت نزدیک‌تر شده است.

باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا روز گذشته به دستگاه‌های دولتی دستوری را برای فراهم کردن ابطال تحریم‌های مرتبط هسته‌ای ایران ابلاغ و آن را امضا کرد. اتحادیه اروپا نیز اعلام کرد، اقدامات قانونی برای آزاد شدن حدود 100 میلیارد دلار از سرمایه مسدود شدن ایران در خارج از کشور را فراهم کرده است.

به نوشتته این روزنامه آمریکایی، این اقدامات قانونی بر اساس توافقی انجام شده است که ایران و قدرت‌های جهانی در ژوییه 2015 بر سر آن به توافق رسیدند. یک‌شنبه روز عملیاتی شدن این توافق بود که با گذشت 90 روز از تصویب قطع‌نامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل در تایید این توافق فرا رسیده است.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا که در اسپانیا به‌سر می‌برد با انتشار بیانیه‌ای از عملیاتی شدن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) استقبال کرد و اکنون، ایران نیز باید اقدمات مرتبط هسته‌ای تعیین شده در برجام شامل کاهش ذخیره اورانیوم غنی‌سازی شده، کاهش ظرفیت غنی‌سازی و بازطراحی راکتور آب سنگین اراک را انجام دهد. تمامی این اقدامات قرار است با نظارت و راستی‌آزمایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همراه باشد.

واشنگتن‌پست در ادامه نوشت: روز دوشنبه، مقامات وزارت امور خارجه آمریکا قرار است برای شرکت در اولین نشست کمیسیون مشترک ایران و گروه 1+5 که وظیفه نظارت بر روند اجرای برجام را برعهده دارد به وین بروند. استفان مول، سفیر سابق آمریکا در لهستان و توماس شانون، مشاور وزارت امور خارجه به عنوان نمایندگان آمریکا در این نشست حضور خواهند داشت. انتظار می‌رود کمیسیون مشترک طرح‌های چگونگی کمک چین به ایران برای به روزرسانی راکتور اراک را مشخص و اعلام کند.

انتهای پیام

کد N995363

وبگردی