آفتاب

خانه‌ نقالی شرق کشور افتتاح می‌شود

خانه‌ نقالی شرق کشور افتتاح می‌شود

مدیر خانه نقالی شرق کشور و دفتر تعزیه‌خانه خراسان جنوبی گفت: خانه‌نقالی شرق کشور و دفتر تعزیه‌خانه خراسان جنوبی واقع در حسینیه خضر بیرجند امشب افتتاح می‌شود.

محمد علی اقبالی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه خراسان جنوبی، اظهار کرد: به مناسبت افتتاح این خانه نقالی، در طول سه شب 27، 28 و 29 مهرماه در این مکان مراسم تعزیه برگزار می‌شود.

مدیر خانه نقالی شرق کشو، با اشاره به اینکه حفظ شعائر دینی در قالب هنرهای نمایشی از جمله اهداف راهاندازی دفتر تعزیه‌خانه خراسان جنوبی است، تصریح کرد: یکی از اهداف افتتاح این مرکز، احیای مراسم سنتی استان مانند علم‌گردانی است که معرفی آن به نسل جدید ضرورت دارد.

اقبالی با بیان اینکه نسخ قدیمی و ارزشمند تعزیه اکنون در بسیاری از روستاهای استان وجود دارد که احتمال از بین رفتن آن وجود دارد، افزود: یکی از برنامه‌هایی که پیگیری می‌کنیم گردآوری نسخ قدیمی تعزیه و نگهداری آن در موزه مردم شناسی و یا ایجاد موزه تعزیه خراسان است.

وی تاکید کرد: برگزاری کارگاه‌های آموزشی و تربیت نیروهای علاقمند به هنر تعزیه و نقالی، مستند سازی و تهیه آرشیو مناسب از رسوم بومی و محلی نقاط مختلف خراسان جنوبی از دیگر اهداف افتتاح خانه نقالی شرق کشور و دفتر تعزیه‌خانه خراسان جنوبی است.

مدیر خانه نقالی شرق کشور خاطرنشان کرد: در محل دفتر تعزیه‌خانه خراسان جنوبی در 27 مهر تعزیه حضرت عباس(ع)، 28 مهر تعزیه دلیران کربلا با اجرای گروه تعزیه روستای بیدسگ و 29 مهر تعزیه حضرت علی اکبر(ع) با اجرای گروه تعزیه روستای سیوجان بعد از نماز مغرب و عشاء برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

کد N995263

وبگردی