آفتاب
مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی کشور:

مؤسسات قرآنی از انحصار آموزش بیرون بیایند

مؤسسات قرآنی از انحصار آموزش بیرون بیایند

مدیر عامل اتحادیه مؤسسات قرآنی کشور با تأکید بر این‌که مدیران مؤسسات قرآنی باید مؤسسات را از انحصار آموزش بیرون بکشند، گفت: مؤسسات فقط به مسئله آموزش و به‌ ویژه آموزش در زمینه مهدهای قرآنی اهمیت می‌دهند که کار درستی نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه لرستان، حجت‌الاسلام سید حسین کوششی ضمن تسلیت ایام محرم بیان کرد: این همه کار توسط مؤسسات انجام می‌شود ولی متاسفانه ما همدل نیستیم .

وی افزود: نقطه مطلوب ما این است که قرآن مانند هیئت‌های مذهبی شود و بر سر هر کوچه‌ای پرچم قرآن بالا باشد پس هیچ کاری در این راستا اضافه نیست .

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی مردمی کشور بیان کرد: تعامل‌هایی که بین دستگاه‌ها انجام می‌شود ابلاغی نیست و تعامل با بخش دولتی دستوری نیست بلکه دلی است و ما نیز بخش مردمی هستیم و کارهایی که انجام می‌دهیم اختیاری و دلی است و اگر همه کارها در پرتو اتحاد انجام شود، نتیجه‌بخش است.

وی با اشاره به این‌که از دیگر مشکلات ما این است که مردم و مسئولان از اتحادیه شناخت ندارند، تصریح کرد: زمانی‌که اتحادیه نتواند بُرد ارتباطی داشته باشد و نتواند رابطه مؤسسات قرآنی را به‌خوبی برقرار کند، اتحادیه نیست.

کوششی با بیان این‌که مؤسسات قرآنی باید از ظرفیت‌های استانی استفاده کنند، افزود: ظرفیت استان‌ها بالا است و برای مطرح کردن خود به‌دنبال یاور می‌گردند و اتحادیه مؤسسات قرآنی یاورهای خوبی برای استان هستند و این اعمال نیز در پرتو اتحاد است.

وی گفت: آخرین مشکل عمومی ما این است که مؤسسات را مجزا و زیرنظر ارگان‌های خاص نام می‌بریم در حالی‌که قرآن یکی است و پرچم آن واحد است پس تفکیک ادارات ارشاد و تبلیغات کار درستی نیست همه ما باید در پرتو یک چیز جمع شویم و متحد شویم چراکه برخی افراد به‌دلیل سود بردن از این قضیه آن‌را مطرح می‌کنند.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی مردمی کشور عنوان کرد: در هر استان یک اتحادیه بیشتر ثبت قانونی نمی‌شود چراکه اگر بیش از این باشد از قالب اتحادیه خارج می‌شود و در قالب اتحادیه نیست. همه مؤسسات قرآنی اعم از تبلیغات، ارشاد و اوقاف و حتی خانه‌های قرآن نیز باید زیر نظر یک اتحادیه باشند.

وی در زمینه مشکلات مالی مؤسسات قرآنی، گفت: اتحادیه‌ها برای مسائل مالی می‌توانند از ظرفیت‌های مالی دستگاه‌های مختلف و بودجه فرهنگی دستگاه‌ها استفاده کنند و اتحادیه‌ها با ارائه برنامه‌های مختلف به دستگاه‌ها می‌توانند از این ظرفیت‌ها استفاده کنند و این ظرفیت‌ها را به مساوات بین همه مؤسسات با توجه به توانمندی مؤسسه تقسیم کنند.

کوششی در زمینه اعتبارات اتحادیه مؤسسات قرآنی مردمی، عنوان کرد: در سال 93 توانستیم برای اولین‌بار از اعتبار دولتی ردیف مستقیم بگیریم که در نوع خود خاص بود.

وی افزود: با توجه به این‌که مسئله ادغام هنوز مشخص نبود مقداری از آن بین دو اتحادیه تقسیم شد که کار ارزشمندی بود ولی عادلانه نبود چراکه ما 2300 عضو داریم و 31 اتحادیه استانی در حالی‌که وزارت ارشاد فقط 420 مؤسسه دارند و طبیعتاً این تقسیم‌بندی چندان منصفانه نبود ولی با همین موضوع نیز موافقت کردیم و این اعتبارات نیز بر اساس طرح‌های مصوب شده است و غیر آن نمی‌توان استفاده کرد.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی مردمی کشور با تاکید بر این‌که مدیران مؤسسات قرآنی باید مؤسسات را از انحصار آموزش بیرون بکشند، خاطرنشان کرد: مؤسسات فقط به مسئله آموزش و به‌ویژه آموزش در زمینه مهدهای قرآنی اهمیت می‌دهند که کار درستی نیست و باید به زمینه‌های دیگر و رده سنی بیشتر نیز بپردازند.

وی با بیان این‌که علاوه بر این تعلیم و تربیت نیز مهم است، عنوان کرد: برخی افراد توجیه می‌کنند که دغدغه مقام معظم رهبری تربیت حافظ است در حالی‌که مقام معظم رهبری فقط بر این موضوع دغدغه نداشته‌اند ایشان قبل از مطرح کردن این موضوع 28 موضوع در زمینه سبک زندگی دینی را مطرح کرده‌اند و حتی سرفصل‌های این موضوع را نیز مطرح کرده‌اند و ما نیز نباید فقط به تربیت حافظ بپردازیم.

کوششی با بیان این‌که مؤسسات قرآنی برای مردم کار می‌کنند، گفت: مؤسسات قرآنی ذائقه‌های مردم را در زمینه‌های مختلف باید تامین کنند.

انتهای پیام

کد N995222

وبگردی