آفتاب
رییس کل دادگستری استان تهران:

روحانیون در عرصه علم، اخلاق و رفتار الگو باشند

روحانیون در عرصه علم، اخلاق و رفتار الگو باشند

سومین گردهمایی روحانیون شاغل در دادگستری کل استان تهران با حضور رئیس کل دادگستری استان تهران برگزار شد.

سومین گردهمایی روحانیون شاغل در دادگستری کل استان تهران با حضور رئیس کل دادگستری استان تهران برگزار شد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، غلامحسین اسماعیلی ضمن عرض تسلیت به مناسبت ماه محرم اظهار کرد: محرم یادآور حادثه غم بار کربلا و رنج و محنت خاندان رسالت است. در این ماه باید بر حسین و مظلومیت او و زینب کبری (س) و اسارت او و علی اصغر و تشنگی او و همه آنچه در کربلا واقع شد گریست و آن را یادآور شد؛ اما هیچگاه نه ما و نه دیگران از روضه تکراری خسته نشده ایم و این امر برای ما همیشه جذابیت دارد؛ لذا هر سال آن را تکرار می کنیم و اشک ما جاری می شود و خداوند به برکت این اشک و توسل به ما عنایاتی می فرماید و باید این مسیر ادامه یافته و هر سال این مصیبت را یادآوری و تکرار کنیم.

وی با اشاره به اهمیت یادآوری مصیبت امام حسین (ع) و اهداف این قیام تاریخی خاطرنشان کرد: من بر این باورم همان گونه که روضه نیاز به تکرار دارد، باید آنچه در قیام امام حسین (ع) نهفته بازگو و مجدداً بارها تکرار شود.

رییس کل دادگستری استان تهران با بر شمردن نقش مهم روحانیت در جامعه امروز بیان کرد: امروز روحانیت ما برخواسته از دین و شریعت اسلامی است و این جماعت در بین همه جوامع بشری، از خانواده گرفته تا ایران اسلامی و جامعه بشریت نقش هدایت گری داشته و همچنین دفاع در برابر تهاجمات علیه آرمان‌ها، باورها و اعتقادات دینی را برای مردم بر عهده دارد. این نقش به قدری با اهمیت است که امام هادی (ع) می‌فرمایند اگر در دوران غیبت علماء دین که عهده‌دار هدایت مردم و دفاع از دین خداوند هستند نباشند، مردم گرفتار ترفندهای شیطان و هجمه‌های دشمنان می شوند و دین داری باقی نمی ماند و همه مرتد می شوند.

وی افزود: خداوند وعده فرموده که دین خود را حفظ خواهد کرد اما این دین، دیندار می خواهد و آنچه دیندار را حفظ می‌کند، علما و روحانیون هستند. اگر علما و روحانیت در زمان غیبت نباشند به فرمایش حضرت هادی (ع) دینداری باقی نمی ماند و فرمودند که علما، دل های شیعیان را با قدرت در دست می گیرند و آن را حفظ می کنند، همانگونه که ناخدای کشتی سکان را در دست می گیرد و کشتی را محافظت می کند و اینها برترین بندگان نزد خدای متعال هستند.

رییس کل دادگستری استان تهران گفت: در فراز دیگری از فرمایش امام حسین (ع) در سرزمین منا خطاب به بزرگان و خواص آمده است عامل اصلی و سبب ابتلاء مسلمانان به وضعیت جاری آن است که شما از امر به معروف و نهی از منکر غفلت نمودید و وظیفه خودتان را انجام ندادید، در حالیکه احکام خداوند در دست علمای دین است.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: امروز مسئولیت ما بسیار سنگین است. ما را فقط و فقط در عمل و رفتار خودمان نمی بینند و تحلیل نمی کنند و امروز اگر جامعه خوب یا بد باشد تحلیل عمکرد من و شماست و مسئولیت ما فقط ناظر به شخص خودمان نیست. ما نسبت به کل مجموعه مسئولیت داریم. ما نسبت به همکار قضایی و اداری و حتی همسایه و شهروند که در قالب ارباب رجوع به ما مراجعه می نماید هم مسئولیت داریم.

رییس کل دادگستری استان تهران ادامه داد: ما در جامعه امروز، وظیفه حفظ دین و هدایت گری دیگران و دفاع از آنان در برابر هجمه های ناروا را بر عهده داریم. این وظیفه ما است و برای شخصی که نیازمند هدایت است باید هادی باشیم و نسبت به کسی که در معرض خطر است، باید ناجی باشیم، اگر اینگونه نباشیم این عیب ماست.

وی نقش روحانیون را در دادگستری بسیار با اهمیت برشمرد و تاکید کرد: علما باید نسبت به کل مجموعه احساس مسئولیت کنند. امروز تقاضای من از شما این است که اگر در محیط کار از فردی اشتباه و خطا روی می دهد، وظیفه هدایت و ارشاد بر عهده شماست و باید دست در دست هم بدهیم و این رسالت و مسئولیت را به نحو شایسته ایفاء نماییم.

اسماعیلی با اشاره به آغاز ماه محرم و هفته احیاء امر به معروف و نهی از منکر یادآور شد: من جمعی بهتر از شما بزرگواران را برای امر به معروف و نهی از منکر نمی شناسم و درخواست من این است که به جهت حلول ماه محرم و فلسفه قیام سیدالشهداء (ع) و اهداف آن حضرت، باید یک تحول و تحرک و یک رویکرد جدید در امر به معروف و نهی از منکر، هدایتگری و نجات و دفاع ایجاد شود و به محض دیدن کوچکترین منکر، نسبت به آن عکس العمل نشان دهیم و نسبت به عموم منکرات و معروفات حساس باشیم. هر عملی را که با آن مواجه هستیم بررسی کنیم و ببینم که این معروف است یا منکر و آنجا که معروف است، تشویق، هدایت و موعظه نمائیم و آنجا که منکر است بازداریم و نگذاریم همکار محترم ما غرق در فساد بشود.

اسماعیلی ادامه داد: انتظار دارم که روحانیت شاغل در دادگستری کل استان تهران از آغاز هفته امر به معروف و نهی از منکر علاوه بر مسئولیت خطیر دادرسی و رسیدگی به پرونده ها نسبت به این مساله ایفاء نقش کنند. در این صورت از آنچه که امروز وجهه دادگستری را مخدوش کرده، نجات پیدا خواهیم کرد.

رییس کل دادگستری استان تهران با اشاره به حدیثی از امیر مومنان (ع) اظهار کرد: حضرت می فرمایند کسی که رهبر، هادی و پیشوا و الگوی دیگران است، اول باید از خود شروع کند و لذا اگر خدای ناکرده خودمان گرفتار باشیم نمی توانیم کاری انجام بدهیم و از دست ما کاری بر نمی آید و افعال ما هم اثری نخواهد داشت.

وی خطاب به روحانیون شاغل در دوایر قضایی و ستادی دادگستری استان تهران گفت: در هر شرایط و زمانی از خودمان غفلت نکنیم. استدعا دارم از هر حیث الگو باشیم تا حدی که در قضاوت اینگونه باشد که مردم التماس کنند شما دادرس پرونده آنان باشید و بهترین، عادلانه ترین، عالمانه ترین و بی طرف ترین دادرسی، دادرسی روحانیون باشد و حتی زمانی که دو حکم را می خواهیم با هم مقایسه بنمائیم، باید برترین حکم از حیث علمی، استدلال و اتقان حکمی باشد که شما صادر می کنید و رای شما را باید در مجامع دانشگاهی تدریس کنند.

وی در پایان افزود: روحانیون باید در عرصه علم، اخلاق و رفتار از هر حیث الگو باشند. باید بهترین رفتار با همکاران و مراجعین، اخلاق و رفتار روحانیون شاغل باشد و ما باید برای دیگران الگوی عملی و رفتاری باشیم. در دفاع از نظام و حکومت و ولایت هم در حوزه هدایت گری و هم در حوزه مقابله با نفوذ و تحرکات دشمن باید روحانیت همیشه در صحنه باشند.

انتهای پیام

کد N995221

وبگردی