آفتاب

تبتی‌های جهان برای انتخاب دولت جدید در تبعید رای دادند

تبتی‌های جهان برای انتخاب دولت جدید در تبعید رای دادند

تبتی‌ها در سراسر جهان در حالی در اولین دور از انتخابات برای برگزیدن دولت جدید در تبعید تبت شرکت کردند که نامزدها بر روی چگونگی عملکردشان با هدف رهایی سرزمین هیمالیایی خود از حاکمیت چین بحث می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، صدها تبتی از جمله مغ‌ها و راهبه‌ها در شمال هند که دولت تبعیدی تبت در آنجا مستقر است، برای رای‌ دادن صف کشیدند. آنها یک به یک نام نامزدهای مورد نظر خود را بر روی تکه‌های کوچک کاغذ می‌نوشتند و در صندوق رای می‌انداختند.

این دومین بار است که تبتی‌ها از زمان استعفای دالایی لاما به عنوان رئیس دولت در تبعید در سال 2011 در رای‌گیری شرکت می‌کنند؛ دالایی لاما تلاش کرد تا تنها بر نقش خود به عنوان رهبر معنوی بودایی‌ها تمرکز کند.

رئیس مرکز حقوق بشر در تبت می‌گوید: او می‌خواهد که ما روی پای خودمان بایستیم و درباره آینده تبت تصمیم بگیریم. دموکراسی تبت هنوز در حال رشد است. ما نهاد سیاسی را داریم اما فرهنگ آن را نداریم.

جامعه تبت متشکل از حدود 130 هزار تن در کشورهای مختلف از مینه‌سوتا و نروژ تا نپال و تایوان گسترده شده‌اند. دالایی لاما در 1959 از چین گریخت و در هند سکنی گزید. بیش از 80 هزار تن از تبتی‌ها در سراسر جهان برای رای‌گیری روز یکشنبه ثبت‌نام کرده بودند و تعیین می‌کنند که کدام نامزدها برای پارلمان و پست نخست‌وزیری در انتخابات نهایی بیستم مارس شرکت خواهند کرد. انتظار می‌رود نتایج رای‌گیری ماه دسامبر مشخص شود.

انتهای پیام

کد N995206

وبگردی