آفتاب

لاریجانی: کشور با چشم باز مسیر مذاکرات را انتخاب کرد

لاریجانی: کشور با چشم باز مسیر مذاکرات را انتخاب کرد

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که کشور با چشم باز مسیر مذاکرات را انتخاب کرد و اصلا تصمیم لحظه‌ای نبوده است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسنا، علی لاریجانی در همایش اقتصاد مقاومتی که به همت اتاق بازرگانی به جهت برگزاری پنجمین جلسه هیات نمایندگان دوره هشتم اتاق بازرگانی برگزار شد به ایراد سخنانی در خصوص موضوع هسته‌ای پرداخت.

وی با اشاره به مطالب مطرح شده از سوی اعضای اتاق بازرگانی گفت: بنده نقدها را شنیدم که نشان می‌دهد تفرقه دارید اما انگار دل پُری از اقتصاد دارید. حالا ما را تنها پیدا کردید و همه را سر ما سر ریز کردید.

لاریجانی با بیان اینکه باید تغییر رویکرد مهمی را در اقتصاد پیگیری کنیم افزود: ابعاد و مولفه‌های تغییر رویکرد مشخص است که باید پایه‌ی کار بر اداره‌ی کشور مبتنی بر عقلانیت باشد. به طوری که باید به بهترین نحو از ظرفیت‌های عقلانی جامعه استفاده کرد و بر اساس آن از متخصصین در حوزه های مختلف بهره گرفت.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به سرانجام رسیدن مذاکرات هسته‌ای و آغاز اجرای برجام گفت: مصاف 12 ساله‌ای در حوزه‌ی هسته‌ای داشتیم که نفس گیر بود و مشکلاتی هم داشت. در 3 سال اخیر مذاکرات تنگاتنگ برای حل و فصل موضوع پیگیری شد . حال این سوال است که آیا این اتفاق و پیگیری برای حل و فصل موضوع مذاکرات کار عقلانی و درست و منطبق با منافع ملت بود یا خیر؟در این رابطه اختلاف نظر وجود دارد. برخی فکر می‌کنند که این تصمیم لحظه‌ای بود و می‌گویند چرا سریع تصمیم گرفته شد، باید در پاسخ گفت که ما سه سال است مذاکره می‌کنیم و اصلا تصمیم لحظه‌ای نبوده است.

وی افزود: شاید بیشترین وقت مسئولان کشور صرف همین موضوعات شد، به طوری که شورای هسته‌ای به عنوان تصمیم گیر در مسائل بیش از 20 جلسه در این قضیه داشت و تمامی ابعاد را بررسی کرد وهمچنین مذاکره را هدایت می‌کرد. در این شرایط برخی می‌گویند جلسات کم فایده غیر راهبردی بود باید به آنها گفت که چرا وقتی اطلاع ندارید اظهار نظر می‌کنید؟

لاریجانی توضیح داد برخی اوقات در این جلسات مسیری تعیین می‌شد اما بعد مجبور بودیم که مسیر را به دلیل حفظ نشدن منافع کشور عوض کنیم و در این راه حتی دو ماه طول می‌کشید که مسیر عوض شود.

لاریجانی تاکید کرد : مسیر مذاکرات با فراز و فرودهایی هدایت شد البته می‌شد مسیر کم هزینه تری را طی کرد اما به هر حال همه اینها جزیی از واقعیات کشور است. حال باید به این سوال پاسخ داد که ما در این مذاکرات چه هدفی داشتیم. هدف اصلی این بود که ما تکنولوژی هسته‌ای صلح آمیز داشته باشیم و تحریم‌ها برداشته شود. چرا که تحریم‌ها هزینه‌ی کشور را بالا می‌برد.

وی در عین حال گفت: قبول دارم که تمامی مشکلات اقتصادی به تحریم‌ها بر نمی‌گردد و سوء مدیریت و ساختار اقتصادی نیز در این رابطه دخیل است اما به هر حال تحریم‌ها مشکلات را تشدید کرد و پس باید برداشته می‌شد.

وی با بیان اینکه ما نمی‌گوییم در برجام ضعف‌هایی وجود ندارد گفت:‌ برداشت ما این است که طبق برجام دانش هسته ای را حتی با محدودیت‌هایی که داریم می‌توان از نظر تحقیق و توسعه نیز به پیشرفت‌هایی رساند،. همچنین قسمت قابل قبولی از تحریم‌ها لغو و قسمتی تعلیق می‌شود که اجمالا کار نیز آغاز شده است.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: در این بین برخی معتقدند که کارهای انجام شده از سوی طرف مقابل سوری است، در پاسخ باید گفت که ما در این رابطه قانون داریم و اگر آنها به تعهداتشان عمل نکردند ما به کار خودمان ادامه می دهیم ما نمی‌گوییم که به دیگران باید اعتماد کنیم بلکه حرف ما این است که با عقل به صحنه نگاه می‌کنیم و بر این اساس آنها باید تحریم‌ها را بردارند که کارهای مقدماتی‌اش نیز شروع شده است که در غیر این صورت ما کار خودمان را ادامه می‌دهیم.

ادامه دارد...
کد N995175

وبگردی