آفتاب

سازمان پزشکان بدون مرز خواهان تحقیق دقیق درباره حمله به بیمارستان قندوز شد

سازمان پزشکان بدون مرز خواهان تحقیق دقیق درباره حمله به بیمارستان قندوز شد

رئیس سازمان پزشکان بدون مرز که بیمارستانشان در قندوز توسط حمله هوایی آمریکا تخریب شد، تاکید کرد: تخریب وسیع و بسیار دقیق این حمله هوایی تردیدهایی را در خصوص ادعاهای ارتش آمریکا مبنی بر اینکه این حمله تنها یک اشتباه بوده، به وجود می‌آورد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کریستوفر استاکس، مدیرکل سازمان پزشکان بدون مرز در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: حمله هوایی سه اکتبر این بیمارستان در شهر قندوز که جان دست کم 22 تن از بیماران و کارکنان بیمارستان را گرفت باید به عنوان یک جنایت جنگی احتمالی مورد بررسی و تحقیق قرار گیرد.

وی افزود: این بیمارستان بارها و بارها از همه طرف مورد حمله قرار گرفته و به طور وسیعی تخریب شده، با این وجود ما با تمامی طرفین درگیر در افغانستان همکاری‌های لازم را کرده و اطلاعات موثق را ارائه کرده‌ایم.

استاکس ادامه داد: تخریب وسیع و بسیار دقیق این بیمارستان تنها یک اشتباه نبوده است. این بیمارستان بارها و بارها مورد حمله قرار گرفته بود. این حمله هوایی بیش از یک ساعت ادامه داشت با وجودی که از افغانستان، آمریکا و ناتو خواسته شده بود تا این حمله متوقف شود.

استاکس که بر سر بقایای این بیمارستان ایستاده بود در ادامه مصاحبه‌اش گفت: سازمان پزشکان بدون مرز توضیح صریح و واضحی می‌خواهد چرا که تمامی علائم و نشانه‌ها حاکی از نقض شدید قوانین بشردوستانه بین‌المللی است و یک جنایت جنگی تلقی می‌شود.

وی افزود: در زمان حمله هیچ شبه نظامی طالبانی وارد این بیمارستان نشده بود آنچه که ما از اظهارات کارکنان و نگهبانان متوجه شده‌ایم این است که کنترل بسیار خوب و قوی در خصوص وقایع داخل و اطراف بیمارستان وجود داشته و آنها هیچ تیراندازی در ساعت‌های قبل از تخریب این بیمارستان گزارش نداده‌اند.

استاکس ادامه داد: در زمان حمله بیش از 70 پرسنل در حال انجام وظیفه بودند و به بیش از 100 بیمار رسیدگی می‌کردند. تا زمانی که متوجه نشویم چه اتفاقی افتاده و اینکه می‌توانیم اطمینان پیدا کنیم که چنین حمله غیرقابل قبولی دیگر رخ نمی‌دهد، نمی‌توانیم این بیمارستان را مجددا باز کرده و کارکنان را در خطر قرار دهیم.

براساس سیاست سازمان پزشکان بدون مرز، این پزشکان با نیروهای دولت و شبه نظامیان به یک شکل برخورد می‌کنند. بیمارستان‌ها در جنگ جزء مکان‌های حفاظت شده محسوب می‌شوند.

این بیمارستان در جریان درگیری بین طالبان و نیروهای دولت مورد حمله قرار گرفت و مشاوران آمریکایی به نیروهای افغان کمک می‌کنند تا شهر قندوز را از تصرف شبه نظامیان خارج کنند.

مقامات افغان می‌گویند، در حال حاضر کنترل بخش اعظم شهر قندوز را پس گرفته‌اند.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا به خاطر این حمله عذرخواهی کرده و ژنرال جان کمپبل، فرمانده نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان گفت که این حمله یک اشتباه بوده است.

انتهای پیام

کد N995076

وبگردی