آفتاب

نارضایتی واشنگتن از العبادی به دلیل تشکیل "مرکز اطلاعات بغداد"

نارضایتی واشنگتن از العبادی به دلیل تشکیل "مرکز اطلاعات بغداد"

یک منبع عالی رتبه در عراق فاش کرد که هماهنگ کننده ائتلاف تحت امر آمریکا در جریان سفر اخیرش به عراق به اطلاع نخست‌وزیر این کشور رسانده است که نظام آمریکا از این که عراقی‌ها به آمریکا پشت کردند و به سمت محور جدیدی به رهبری روسیه رفتند، ناراضی است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این منبع که خواست نامش فاش نشود، در مصاحبه تلفنی با روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط گفت: جان آلن، هماهنگ کننده ائتلاف تحت امر آمریکا در دیدار با حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق به دلیل تشکیل "مرکز اطلاعات بغداد" با حضور شش کشور اظهار ناخرسندی کرده و عصبانیت نظام آمریکا نسبت به این مساله را به نخست‌وزیر عراق ابلاغ کرد و گفت: "باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا به نوبه خود می‌پرسد، آیا عراقی‌ها نباید از ما تشکر می‌کردند."

این منبع افزود: آلن از العبادی خواست تا به عزم خود برای پیشبرد این ائتلاف ادامه ندهد، به ویژه این که بخواهد از مسکو دعوت کند تا به مداخله نظامی در عراق بپردازد.

وی خاطرنشان کرد: العبادی نیز وعده داد که این امر رخ نخواهد داد و هر گامی که در این مسیر برداشته شود، با هماهنگی با ایالات متحده آمریکا و ائتلاف ضد داعش صورت می‌گیرد.

این منبع همچنین فاش کرد: تمامی فراکسیو‌ن‌ها و گروه‌های ائتلاف هم‌پیمانی ملی (بزرگترین فراکسیون شیعه در پارلمان عراق) علاوه بر گروه‌های جدید از میان گروه‌های مسلح در داخل خود با این مساله موافقت کرده‌اند که العبادی از روسیه برای جنگ علیه داعش در عراق دعوت کند و این در حالی است که آمریکا بر عراق اعمال فشار می‌کند تا از مسکو دعوت نکند.

همچنین منابع عراقی به روزنامه عربستانی عکاظ گفتند که سفیر آمریکا در عراق در پیامی فوری به حیدر العبادی از او خواسته است که فورا ادعاهای برخی شخصیت‌های سیاسی عراق را که وجهه سفارت آمریکا را مخدوش می‌کند متوقف کند.

سفیر آمریکا در این پیام مدعی شده است که تبلیغات برنامه ریزی شده‌ای علیه سفارت آمریکا در عراق در جریان است که برخی شخصیت‌های سیاسی عراق پشت آن هستند.

انتهای پیام

کد N995050

وبگردی