آفتاب

کری در مادرید: روسیه باید برای حل بحران سوریه همکاری کند

کری در مادرید: روسیه باید برای حل بحران سوریه همکاری کند

وزرای خارجه آمریکا و اسپانیا در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی در مادرید بر حل سیاسی بحران سوریه تاکید کردند اما گفتند که "بشار اسد نباید برای همیشه در این طرح سیاسی گنجانده شود."

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، جان کری، وزیر خارجه آمریکا که برای دیدار با مسئولان اسپانیایی به مادرید رفته در کنفرانسی مطبوعاتی با همتای اسپانیایی خود حملات روسیه در سوریه را باعث افزایش تنش در منطقه و رشد افراط گرایی در این کشور خواند و گفت: آنچه که روسیه در سوریه انجام می‌دهد باعث پیچیده‌تر شدن اوضاع در این کشور می‌شود. روسیه باید با ما برای حل بحران سوریه همکاری کند تا به تروریسم در این کشور پایان دهیم و خواست ملت آن را تحقق بخشیم.

جان کری در ادامه گفت که به زودی با مسئولان روسیه، عربستان، اردن و ترکیه در حاشیه نشست امنیتی مونیخ دیدار خواهد کرد و تحولات سوریه را به طور جدی با آنها پیگیری می‌کند.

وزیر خارجه اسپانیا نیز حل بحران آوارگان سوری و پایان دادن به مهاجرت روز افزون آنها به اروپا را اقدامی خواند که می‌تواند به وضعیت جاری در این کشور جنگ زده کمک کند.

وی گفت: اسپانیا و دیگر اعضای اتحادیه اروپا به حل سیاسی بحران سوریه اعتقاد دارند اما نمی‌توانند به بشار اسد، رئیس جمهوری این کشور اعتماد کنند. بشار اسد از سوی روسیه حمایت می‌شود و ما باید راهی برای حل این مساله پیدا کنیم تا جلوی افراط گری و تروریسم را که در داعش نمود پیدا کرده، بگیریم و به این خطر که همه را تهدید می‌کند پایان دهیم.

وی گفت: اتحادیه اروپا نشست‌های متعددی درباره سوریه داشته که مساله آوارگان و بحران جاری در این کشور را بررسی کرد‌ه‌ایم. ما معتقدیم که ابتدا باید آتش بس برقرار شود، سپس مقابله با تروریسم به شکل جدی انجام پذیرد و در مراحل بعدی آشتی ملی سوریه و ایجاد ساختاری جدید برای نیروهای مسلح این کشور در نظر گرفته شود و در مرحله پایانی با برگزاری انتخاباتی که بشار اسد در آن حضور نداشته باشد راه برای گذار سیاسی در سوریه هموار شود.

وزیر خارجه اسپانیا گفت: نباید آنچه که در عراق و لیبی رخ داد در سوریه نیز اتفاق بیفتد. ارتش و نهادهای نظامی سوریه باید حفظ شود اما نیاز به بازنگری در ساختار آن وجود دارد تا در آینده بتواند از کشور در مقابل تروریسم و چند پارچه شدن حفاظت کند.

انتهای پیام

کد N995028

وبگردی