آفتاب

دومین روز از انتخابات پارلمانی مصر/ مشارکت 2 درصدی در روز اول!

دومین روز از انتخابات پارلمانی مصر/ مشارکت 2 درصدی در روز اول!

ایسنا نوشت: مردم مصر امروز (دوشنبه) در دومین و آخرین روز از مرحله نخست انتخابات پارلمانی این کشور که در 14 استان برگزار می‌شود به پای صندوق‌های رای می‌روند. این درحالی است که گزارش‌ها حاکی از مشارکت ضعیف در روز اول انتخابات مصر است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز، در روز نخست انتخابات پارلمانی مصر مشارکت ضعیفی در انتخابات صورت گرفت و شریف اسماعیل، نخست‌وزیر مصر تصمیم گرفت به کارمندان بخش دولتی و کارمندان دولت یک تعطیلی نیم روزه در روز دوشنبه بدهد تا آنها بتوانند آراء خود را به صندوق‌های رای بیندازند.

مرحله نخست انتخابات در 14 استان از جمله "الجیزه" ،"الفیوم"، "بنی سویف"، "المنیا"، "اسیوط"، "الوادی الجدید"، "سوهاج"، "قنا"، "الاقصر"، "اسوان"، "البحر الاحمر"، "اسکندریه"، "البحیره" "مرسی مطروح" برگزار می‌شود.

براساس گزارش کمیته انتخابات مصر تعداد کسانی که در مرحله نخست حق رای دارند به 27 میلیون و 402 هزار و 353 رای‌دهنده می‌رسد که در 103 کمیته انتخاباتی تقسیم می‌شوند و تعداد مراکز اخذ رای نیز به پنج هزار و 460 مرکز می‌رسد. دو هزار و 548 کاندید از جمله 112 زن برای تصدی 226 کرسی با هم رقابت می‌کنند و از این کاندیدها 65 درصدشان از افراد مستقل هستند و 35 درصد دیگر وابسته به احزاب سیاسی‌اند.

در همین حال شبکه خبری الجزیره گزارش داد که دولت مصر برای جبران مشارکت ضعیف مردم مصر در انتخابات پارلمانی تصمیم گرفت یک نیم روز را تعطیل اعلام کند.

پیشتر کمیته عالی انتخابات اعلام کرده بود که میزان مشارکت تا عصر یکشنبه به حدود دو درصد رسیده است و سپس در بیانیه بعدی این میزان را 10 درصد اعلام کرد. رسانه‌های مصری نیز از کم بودن مشارکت در این انتخابات صحبت می‌کنند.

خبرنگاران رویترز نیز در جریان گزارش‌ها و فیلم‌هایی که از مراکز اخذ رای تهیه کردند، مشارکت ضعیفی از سوی رای‌دهندگان را نشان می‌دهد و این مساله برخلاف صف‌های طولانی داخل و خارج کمیته‌ها در انتخابات پارلمانی اخیر در اواخر سال 2011 و اوایل سال 2012 است.

49261

کد N994989

وبگردی