آفتاب

اتهام ایفای نقش نخست‌وزیر سابق قطر در شکنجه یک شهروند انگلیسی

اتهام ایفای نقش نخست‌وزیر سابق قطر در شکنجه یک شهروند انگلیسی

نخست‌وزیر سابق قطر در تلاش است از مصونت دیپلماتیک انگلیسی خود برای متوقف کردن پرونده‌ای در دادگاه لندن استفاده کند. وی به داشتن مسئولیت در پرونده شکنجه یک شهروند انگلیسی متهم است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه گاردین، "فواز العطیه"، یک شهروند انگلیسی متولد لندن است که مدعی است عوامل قطری وابسته به شیخ حمد بن جاسم بن جبر آل ثانی، نخست‌وزیر وقت قطر وی را به مدت 15 ماه در دوحه زندانی کردند و در شرایط شکنجه قرار داشته است. وی می‌گوید که در زندان انفرادی نگه داشته می‌شده، کمبود خواب داشته و تنها برای بازجویی با دستبند اجازه خروج داشته است.

حمد بن جاسم این اتهامات را تکذیب کرده و اسناد دادگاه نشان می‌دهد که می‌خواهد از مصونیت دیپلماتیک خود برای به چالش کشیدن قضاوت دادگاه عالی لندن در روزهای آینده استفاده کند.

حمد بن جاسم با دارایی شخصی به ارزش خالص بیش از 12 میلیارد دلار، در ژوئن 2013 از سمت نخست‌وزیری و وزیر امور خارجه قطر کناره گیری کرد. این میلیاردر همچنین نقشی کلیدی در برنامه‌های دولتش برای سرمایه‌گذاری میلیاردی در انگلیس داشته است.

در نوامبر 2014 نام وی در لیست دیپلماتیک دفتر امور خارجه و مشترک‌المنافع انگلیس به عنوان "وزیر - مشاور" درج و در سفارت قطر در لندن مشغول به کار شد و نام وی از آن زمان همچنان در این لیست مانده است. براساس کنواسیون 1961 وین، دیپلمات‌ها در بریتانیا از مصونیت حقوقی برخوردارند. با این حال، دفتر مذکور در این رابطه اظهارنظری نکرده است. شاکی مذکور بین سال‌های 1996 تا 1998 سخنگوی رسمی این کشور عرب حوزه خلیج‌فارس بوده است.

گروه وکلای العطیه در شکایتنامه ذکر کرده‌اند که در سال 1997 حمد بن جاسم پیشنهاد کرده تا زمین 20 هزار متر مربعی العطیه را خریداری کند اما موکلشان نپذیرفته و همین امر وی را خشمگین کرده است. به گفته این شاکی زمین وی بعدا از سوی حمد بن جاسم توقیف و خودش نیز با افزایش آزار و اذیت، تهدید و جاسوسی روبرو شد. العطیه در اواخر 2007 برای فعالیت تجاری به دوبی سفر کرد اما همچنان با آزار و اذیت روبرو بود و حتی برای ربایش وی از خانه‌اش تلاش کرد و نهایتا در سال 2008 به عربستان رفت.

پس از آن چندین پرونده حقوقی علیه العطیه تنظیم شد که از جمله شامل افشای اسرار دولتی بود و طبق اسناد دادگاه، وی در اکتبر 2009 به "زور" از عربستان به قطر منتقل شد. ازاین زمان تا ژانویه 2011 العطیه در مراکز بازداشت مختلفی در سراسر قطر در حبس به سر می‌برد. طبق گزارش‌ها، وکلای نخست‌وزیر سابق قطر پذیرفته‌اند که حبس اتفاق افتاده اما قانونی بوده است و آنرا نخست‌وزیر سابق قطر هدایت نکرده است.

انتهای پیام

کد N994919

وبگردی