آفتاب

پاکستان شبه‌نظامیان اویغور را "ریشه‌کن" کرده است

پاکستان شبه‌نظامیان اویغور را "ریشه‌کن" کرده است

وزیر دفاع پاکستان در جریان سفر به پکن گفت، اسلام‌آباد تمام اعضای گروه شبه‌نظامی اویغور "جنبش اسلامی ترکستان شرقی" را از این کشور ریشه‌کن کرده است اما باید برای عدم بازگشت آنها هوشیار باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، اظهارات وزیر دفاع پاکستان در جریان سفر به پکن در روز یکشنبه مطرح شد. چین این گروه شبه‌نظامی را عامل حملاتی در منطقه سین‌کیانگ در غرب چین می‌داند؛ این منطقه محل اسکان اقلیت مسلمان اویغور است اما بسیاری از کارشناسان خارجی درباره اینکه این گروه حضور منسجمی داشته باشند، تردید دارند.

چین به عنوان تنها متحد مهم پاکستان در منطقه، همواره از اسلام‌آباد می‌خواهد آنچه را که شبه‌نظامیان سین‌کیانگ می‌خواند، نابود کند. خواجه آصف، وزیر دفاع پاکستان در حاشیه یک نشست امنیتی در جمع خبرنگاران گفت: ما باور داریم که تمام آنها ریشه‌کن شده‌اند. گمان می‌کنم تنها تعداد اندکی از آنها در مناطق قبیله‌ای حضور داشتند که یا رفته‌اند یا کشته شده‌اند.

به گفته آصف، مبارزه با شبه‌نظامیان اویغور به همان اندازه که در راستای منافع چین است، در اولویت منافع پاکستان قرار دارد. وی وجود هرگونه اختلاف جدی میان پکن و اسلام‌آباد درخصوص تلاش‌ها برای حل این مشکل را رد کرد.

وزیردفاع پاکستان گفت: مبارزه علیه این شبه‌نظامیان مبارزه خودمان است. این تنها مبارزه چین نیست. این مبارزه‌ای مشترک علیه جنبش اسلامی ترکستان شرقی میان پاکستان و چین است؛ بنابراین هیچگونه اختلاف مهمی در از بین بردن آنها از مناطق قبیله‌ای ما وجود ندارد.

برخی از مقام‌های دولتی سین‌کیانگ می‌گویند که پاکستان اقدام کافی برای جلوگیری از ورود اویغورها به آنجا و افراطی شدن انجام نمی‌دهد. صدها تن در ناآرامی‌های سین‌کیانگ طی سال‌های گذشته کشته شده‌اند. فعالان و تبعیدی‌ها می‌گویند که کنترل چین بر مذهب و فرهنگ مردم اویغور عامل بیشتر خشونت‌هاست.

انتهای پیام

کد N994912

وبگردی