آفتاب

رهبر شورشیان سودان‌جنوبی: دولت به توافق صلح بی‌توجه است

رهبر شورشیان سودان‌جنوبی: دولت به توافق صلح بی‌توجه است

رهبر شورشیان سودان جنوبی رئیس‌جمهوری این کشور را به نادیده گرفتن و متزلزل کردن توافق صلح متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، ریک مچار، رهبر شورشیان سودان جنوبی در آدیس آبابا، پایتخت اتیوپی به خبرنگاران گفت: نقض توافق آتش‌بس 26 اوت سال جاری میلادی که با میانجی‌گری بین المللی به دست آمده، به امری عادی تبدیل شده است. سالوا کر، رئیس جمهوری سودان جنوبی به گونه‌ای رفتار می‌کند که انگار هیچ توافقنامه‌ای وجود ندارد.

وی افزود: ما هر روز به جای آن که شاهد پیشرفت در اجرای این توافقنامه باشیم، شاهد نقض آن هستیم.

سالوا کر اوایل ماه جاری میلادی از تعدادی از کشورهای منطقه‌ای خواست تا یک فرمول توافق شده تقسیم قدرت ارائه دهند. میانجی‌گران بین المللی این توافق از جمله انگلیس، نروژ و آمریکا گفتند، این اقدام مستقیما با تعهد دولت نست به این توافق صلح تناقض دارد در حالی که اتحادیه اروپا از جوبا خواست تا از عمل به این اصلاحات اجتناب کند.

ریک مچار گفت: ایجاد یک هیات 28 کشوری بدان معنا است که سالوا کر نسبت به توافق صلحی که امضا کرده بی توجه است. ما با آن‌ها مذاکره خواهیم کرد؛ حتی با وجود آن که فکر می‌کنیم این کار عملی نیست. ما به آن‌ها یک فرصت دیگر می‌دهیم. ما می‌خواهیم این توافق را نجات دهیم.

در دسامبر سال 2013 میلادی هنگامی که سالوا کر، ریک مچار، معاون وقت خود را که شش ماه قبل اخراج کرده بود به توطئه برای انجام یک کودتا متهم کرد، سودان جنوبی گرفتار آشوب و درگیری‌های خونین شد.

این درگیری‌ها جان ده‌ها هزار تن را گرفته و کشور را از نظر قومی دچار دو دستگی کرده است.

انتهای پیام

کد N994807

وبگردی