آفتاب

معلمانی که بازداشت شدند/ پرونده

معلمانی که بازداشت شدند/ پرونده

سرانجام با پیگیری هایی که شد معلمان دستگیر شده در امارات آزاد شدند و به کارشان در مدرسه ادامه دادند اما معاون کنسولی وزارت امور خارجه معتقد است امارات از اعطای روادید و مجوز اشتغال به معلمان خودداری می کند که باید این مشکل حل شود.

زهرا تالانی: هنوز ماه اول سال تحصیلی ۹۴-۹۵ نگذشته بود که خبر دستگیری 9 معلم مرد و 13 معلم زن ایرانی در امارات به بهانه نداشتن بطاقه‌العمل (کارت کسب وکار) و همچنین مجوز کاری در منطقه العین که زیر نظر ابوظبی است اعلام شد. مقامات اماراتی اعلام کرده‌اند مجوز کار این معلمان مربوط به دوبی بوده و شامل منطقه العین نمی‌شده است.

اما رسول پاپایی معاون رسانه‌ای مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش خبر احضار 13 معلم زن ایرانی به دادگاه امارات را قویا تکذیب کرد.

وی با بیان اینکه دولت امارات یک مجوز رسمی به سرپرستی مدارس ایرانی که زیر نظر سفارت جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کند داده است، گفت: بر اساس این مجوز ایران در این کشور می‌تواند به امر مدرسه داری و فعالیت‌های آموزشی بپردازد. با توجه به اینکه این مجوز تا پایان سال 2016 معتبر است شکایت اداره کار العین از این معلم‌ها بیشتر به یک بهانه تراشی شبیه است.

معاون روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش در پی شکایت اداره کار العین و بازداشت 9 معلم بلافاصله پیگیری مشکلات این معلمان را در دستور کار قرار داد، گفت: اقداماتی از قبیل معرفی وکیل، هماهنگی با وزارت امور خارجه و پیگیری‌های قضایی از جمله اقدامات حمایتی برای آزادی این معلمان هستند. (اینجا

همچنین وزارت خارجه ایران کاردار امارات را در غیاب سفیر این کشور به وزارت خارجه فراخواند و خواستار حل مشکل به وجود آمده و آزادی هر چه زودتر معلمان شد. ( اینجا )

پس از آن نمایندگان مجلس نسبت به این دستگیری عکس العمل نشان داده و محمدحسن ابوترابی فرد، نایب رییس مجلس خواستار اقدام عاجل برای حل مشکل معلمان بازداشتی در امارات شد و گفت: همکاران ارجمند ما در مجلس این است که وزارت خارجه و وزارت آموزش و پرورش با اتخاذ تدابیر صحیح و اقدامات قاطع برای حفظ شان و منزلت آموزگاران عزیز و ارجمند که مورد احترام قاطبه ملت بزرگ ایران هستند و برای خدمت به ایرانیان عزیزی که در امارات باید مدارج علمی و آموزشی را طی کنند و به همین خاطر در این کشور به سر می‌بردند، اقدام قاطع و عاجلی داشته باشند. (اینجا)

اما عبدالوحید فیاضی سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اعلام کرد که تعداد معلمان بازداشت شده ایرانی توسط دولت امارات به 10 نفر رسید و این افراد با دستبند و پابند در زندان امارات به سر می‌برند: پیگیری‌هایی که تاکنون انجام شده کافی نبوده و واکنش وزارت امور خارجه به موقع نبوده است. ( اینجا )

با وجود پیگیری‌ها، دادگاه معلمان برگزار نشد و امارات درخواست آزادی معلمان با قرار وثیقه را رد کرد از این رو قرار شد تا تیمی از آموزش و پرورش به این کشور سفر کنند. (اینجا)

وزیر آموزش و پرورش هم نسبت به بازداشت معلمان واکنش نشان داد و در آیین افتتاح 41 پروژه آموزشی در بجنورد گفت: پیگیری‌های فراوانی برای آزادی فرهنگیان صورت گرفته است و پیگیری‌ها ادامه دارد. در کشور تفکیک قوا وجود دارد و آموزش و پرورش در حوزه قوه مجریه فراتر از اختیارات و مسوولیت‌های خود پیگیری‌هایی داشته است که برخی به نتیجه رسیده و برخی در حال رسیدگی است. ( اینجا )

همچنین قاسم جعفری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقان مجلس هم در جلسه شورای اداری خراسان شمالی، با بیان اینکه دستگیری این افراد یک مسئله بین المللی است، گفت: باید برای آزادی و نجات آن ها تلاش کنیم و توجه جدی در این خصوص انجام شود.( اینجا )

 

سرانجام پس ازیک هفته، معاون کنسولی وزارت امور خارجه از آزادی ۹ معلم ایرانی بازداشت‌شده در امارات خبر داد. ( اینجا )

حسن قشقاوی درباره مشکلات پیش آمده برای معلمین بازداشت شده گفت: مشکل کنونی برای 9 معلم شریف در مدرسه العین، از این جا ناشی می شود که امارت ابوظبی که شهر العین نیز در این امارت قرار دارد، به خلاف امارت دبی، از اعطای روادید ورود و اشتغال به اندازه کافی و مورد نیاز مدارس ایرانی به معلمین ایرانی خودداری نموده است. این امارت معمولا درخواست های وزارت آموزش و پرورش را به بهانه کثرت تقاضای روادید بی پاسخ می گذارد. و این امر بدنبال اخطارهای یک طرفه اماراتی، سرآغاز مشکلات کنونی برای معلمین عزیز شده است. به گونه ای که برخلاف انتظار برادری اسلامی و اصول همسایگی، متاسفانه مامورین پلیس و زندان به شیوه ای غیرقابل قبول مبادرت به بازداشت آنان کرده و از آن زشت تر عزت و کرامت معلمین عزیز ما را به هنگام بازداشت مراعات نکرده اند.

به گفته معاون وزیر امور خارجه، تا زمانی که امارت ابوظبی از اعطای روادید و مجوز اشتغال به اندازه کافی به معلمین ایرانی خودداری می کنند، مشکل مدارس ایرانی حل نخواهد شد: در این شرایط طرف ایرانی مجبور به انتخاب دو گزینه است، یا معلمین را از دبی برای تدریس به مدارس ابوظبی و العین اعزام کند که در این صورت به دلیل عدم اعتبار مجوز کار دبی در امارت ابوظبی،مرتکب تخلف قانونی می شوند و یا مدارس را تعطیل که طبعا موجبات سردرگمی دانش آموزان و نگرانی خانواده ای آنها فراهم می گردد. بنابر این، تنها مسیر برای حل کامل این مشکل به نوعی تلاش برای اقناع حکومت ابوظبی برای اعطای روادید و مجوز اشتغال به معلمین ایرانی در تعامل و همکاری دوجانبه می باشد. و یا اینکه مدت ماموریت معلمین ایرانی بسان بقیه کشورها افزایش یابد. ( اینجا )

به نظر می رسد حل و فصل نهائی کار باید سریعا و قبل از فوت وقت در دستور کار مشترک وزارت آموزش و پرورش و وزارت خارجه با طرف اماراتی قرار گرفته به نحوی که هم دولت امارات از اقدامات متناقض که می تواند اجرای مقررات آنان را با دشواری روبرو سازد و هم از اقدامات ناهماهنگ با سفارت جمهوری اسلامی ایران در ابوظبی که می تواند مشکلاتی ایجاد نماید، بشدت اجتناب شود. ( اینجا )

پس از آن مشاور وزیر آموزش و پرورش گفت:معلمان ایرانی که در امارات بازداشت شدند از فردا در مدرسه ایرانی العین تدریس را آغاز می کنند.

فاضل درباره وضعیت معلمان بازدداشتی که (۲۴ مهرماه ) آزاد شدند گفت: معلمان ایرانی که در امارات بازداشت شدند از روز یکشنبه ۲۶ مهر ماه با بازگشایی مدرسه ایرانی در العین تدریس را آغاز می می کنند. برنامه ای برای بازگشت معلمان ایرانی از امارات نداریم.اما پیگیری های لازم را برای حل مشکل معلمان خواهیم کرد تا دیگر مشکلی برای آنان پیش نیاید. ( اینجا )

با مشکلات پیش آمده بک وکیل دادگستری پیشنهاد کرد به کمپین  (فراخوان) تحریم سفر به امارات بپیوندید. آموزگاران هر کشوری، از سرمایه های جاودان آن کشورند، کوتاهی نکنیم. ( اینجا )

47232

کد N994353

وبگردی