آفتاب
عضو تیم اسبق مذاکره کننده ایران:

ظرفیت های ایران را با آلمان تقسیم نکنیم/آنها کوتوله سیاسی هستند

ظرفیت های ایران را با آلمان تقسیم نکنیم/آنها کوتوله سیاسی هستند

عضو تیم اسبق مذاکره کننده ایران گفت: آلمان ها جز کوتوله های سیاسی اروپا هستند که توانستند در دهه ۸۰ در موضوع هسته ای افغانستان از ظرفیت ایران استفاده کنند و قد بکشند.

به گزارش خبرگزاری مهر مراحل اجرای برجام پس از تصویب موضوعی بود که در میزگرد "گفت و گوی سیاسی" مورد بحث و تبادل نظر کارشناسان قرار گرفت.

ابوالفضل ظهره وند با مهم خواندن موضوع امنیت ملی گفت: نوع رفتار و برخوردها مهم است و در هر یک از مراحل اجرای برجام، باید مواضع طرف مقابل را رصد و نسبت بدان توجه کنیم.

وی در این راستا به موضع گیری اخیر جان کری و اوباما در قبال آزمایش موشکی اشاره کرد و افزود: هم اینک با دو قرائت متفاوت مواجه هستیم؛ یکی اینکه قطعنامه۲۲۳۱  نقض شده و طرف ایرانی متعهد است این آزمایش مبتنی بر موشک های حامل کلاهک هسته ای نیست.

ظهره وند با بیان اینکه اینگونه ادعاها قابل تأمل نخواهد بود، متن برجام را ملاک داوری دانست و ادامه داد: باید گام ها را بگونه ای برداریم که حداقل در پایان اجرا،شرایط متناظر، را شاهد باشیم.

وی گفت: بعد از اینکه ظرفیت های سخت را تقلیل کردیم، اگر غرب بخواهد خلف وعده کند، ما به ازای آن چه خواهد بود... این وجه سخت که از دست داده ایم به راحتی امکان بازگشت ندارد.

ظهره وند ادامه داد: برجام فضایی جدید را بوجود می آورد که به سطح ملی و داخلی و سطوح منطقه و فضای بین الملل مبتنی است و در این میان ایجاد شرایط متناظر در برابر طرف مقابل، اقدامی بسیار مهم است.

وی برگزاری کنفرانس امنیتی مونیخ در تهران را از جمله همین تغییرات خواند وافزود: ما بایستی این تغییرات را از زاویه منافع ملی و از منظر طرف مقابل ببینیم تا بتوانیم هوشمندانه تر این فرایند و پروژه اتفاق افتاده را مدیریت کنیم.

این دیپلمات با سابقه کشورمان در خصوص لغو تحریم های بانکی گفت: آن ها برخی بانک ها را استثنا کرده اند. از ظاهر این اقدام اینگونه برمی آید که اگر جلوی یک بانک ما هم که باز شود، مشکلی ندارد و همه اقدامات را از این طریق انجام می دهیم.

ظهره وند در عین حال گفت: طرف مقابل مکانیزمی که برای کنترل و اعمال تحریم بر سیستم بانکی برقرار کرده بود، حتی برای چند بانک تحت تحریم، زنده نگه می دارد چراکه دائما باید گزارش داده شود که کماکان سیستم تحریم روی آن ها اعمال می شود.

وی همچنین فروش آب سنگین را غیر اقتصادی خواند و افزود: ما به ناگاه به صنعت و تکنولوژی هسته ای کشورمان سکته داده ایم و وقتی از یک طراز به پایین کشیده می شود، تا دوباره بخواهد بازگردد، زمان مشخصی را پیش رو ندارد.

ظهره وند غنی سازی لیزری و بازفناوری هسته ای را خارج از دست ما دانست و گفت:آنچه در ژاپن اتفاق افتاد و صدای آن را در نیاوردند، استفاده از سوخت بالای ۹۰درصد بود که جنبه های اقتصای بالایی دارد ولی کنترل آن در فرایند با مشکل مواجه شد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه تکنولوژی سلاح هسته ای امروز قدرت بازدارندگی خود را از دست داده است، تصریح کرد: امریکا قصد دارد کشورها را از دستیابی به سوخت پاک محروم کند که آثاری بر روی بخش های دیگری از صنعت می گذارد.

ظهره وند گفت: اگر برجام را از منظر کنترلی ببینیم، فرجام آن برای ما اهمیت می یابد نه محتوای قطعنامه ۲۲۳۱ یا بند بند برجام. چون این معاهده حقوقی امنیت بسیار پیچیده برای مهار ایران است.

وی تصریح کرد: وقتی هنوز در دوران پسا برجام جای نگرفته ایم، نباید ظرفیت های خود را با آلمان ها تقسیم کنیم. آن ها جز کوتوله های سیاسی اروپا هستند و توانستند در دهه ۸۰ در موضوع هسته ای افغانستان از ظرفیت ایران استفاده کنند و قد بکشند که در نتیجه آن ما بعنوان محور شرارت شناخته شدیم.

ظهره وند یادآور شد: کسانیکه زمانی به ایران انگِ تروریسم می زدند، امروز بعنوان حامیان داعش هستند. بنابراین اگر بخواهیم یکباره بدنبال ایجاد تغییر در فضای بین الملل باشیم، باید ببینیم جایگاه و وضعیت امنیت ملی ما چیست؟

همچنین حسین طالقانی، حقوقدان با نگاهی به سیر مراحل حقوقی برجام اظهار کرد: با توجه به اینکه فعالیت های هسته ای مان مشکل قانونی نداشت، اما مورد تعرض کشورهای غربی قرار گرفته بود و باید این بهانه از دست غرب گرفته می شد.

وی در پاسخ به سوال مجری برنامه در خصوص اظهارات مقامات امریکایی مبنی بر نقض قطعنامه ۲۲۳۱ بدنبال آزمایش موشکی گفت: در قطعنامه اینگونه قید شده که نباید از آزمایشی برای موشک هایی با قابلیت حمل کلاهک هسته ای طراحی کند و جمهوری اسلامی ایران هیچگونه چنین برنامه ای نداشته و ندارد.

طالقانی با اعلام اینکه آزمایش سایر موشک ها جز امنیت ملی ماست، افزود: اصولا موشک های اسکاد مشمول قطعنامه و برجام نیست اما از آنجا که درد امریکا چیز دیگری است، هر چیزی را بهانه قرار می دهند.

وی صدور انقلاب را مغایر با منافع و استراتژی های غرب خواند و گفت :این ها بهانه های حقوقی است که ایران می خواهد بمب اتم بسازد ولی وقتی درباره دلیل می پرسیم، می گویند مطمئن نیستیم درحالیکه در امور حقوقی چیزی با عنوان مطمئن نیستیم! نداریم.

طالقانی ادامه داد: آژانس و شورای امنیت و همچنین غرب و امریکا می گویند مطمئن نیسیتم که شما می خواهید بمب اتم بسازید، آن ها باید ثابت کنند و در ادامه شورای امنیت نیز وظیفه حفظ صلح را دارد ولی باز هم گفتند نمی توانیم تضمین کنیم در آینده خلافی صورت نمی گیرد که این حرفی بی معنی است.

این کارشناس برجسته امور حقوقی گفت: جمهوری اسلامی سعی کرده این بهانه را از طریق برجام بگیرد ولی تصور می کنم اظهارات جان کری و اوباما اقدام قانونی ما را در آزمایش موشک اسکاد موضوعی سیاسی است.

طالقانی تصریح کرد: غرب می خواهد با تحمیل هزینه و جمع آوری سانتریفیوژها بهانه ای دیگر وارد کنند و در ادامه تحت بهانه جویی هایی دیگر، وارد شوند و همان چیزهایی را که نتوانستند از طریق قطعنامه های قبلی اعمال کنند [دامن می زند].

وی خاطرنشان کرد: برجام از منظر حقوقی قابل تفسیر و بهانه تراشی از سوی غرب است و کافی است که طرف غربی بدون دلیل به مدیر کل آژانس اشاره کند که اقدامات اعتمادساز ایران را تایید نکند.

طالقانی همچنین از زمینه سازی اجرای پروتکل اجرایی به منظور بهانه جویی طرف غربی سخن گفت و افزود: طرف مقابل می تواند با این بهانه ادعا کند که می خواهد از هر نقطه بازدید نماید؛ همان چیزی که امریکا نتوانست از طریق قانونی بدست آورد، از طریق آژانس به اسرار نظامی ما دست یابد.

 

 

 

 

کد N994179

وبگردی