آفتاب
مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر کرد؛

سند نظارت استصوابی شورای نگهبان در سال ۶۰/نامه آیت‌الله گلپایگانی

سند نظارت استصوابی شورای نگهبان در سال ۶۰/نامه آیت‌الله گلپایگانی

مركز اسناد انقلاب اسلامی متن كامل نامه آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی، دبیر وقت شورای نگهبان را كه نشان دهنده نظارت استصوابی در سال ۱۳۶۰ است را منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مركز اسناد انقلاب اسلامی، در سال های اخیر نظارت استصوابی شورای نگهبان با هجمه‌های فراوانی از سوی مخالفان خارجی و منتقدان داخلی مواجه شده است. این گروه‌ها اغلب نقش نظارتی شورای نگهبان در تایید یا رد صلاحیت‌ نامزدهای انتخاباتی را مورد انتقاد قرار داده و عنوان كرده‌اند كه نظارت استصوابی در دوران حیات امام خمینی(ره) وجود نداشته و این حقی است كه پس از رحلت امام (ره) در اختیار این نهاد گذاشته شده است.

در داخل برخی جریانات و شخصیت‌های سیاسی و در خارج از كشور نیز رسانه‌هایی همچون بی‌بی‌سی، رادیو فرانسه، رادیو رژیم صهیونیستی و ... این خط را دنبال می‌كنند. به عنوان مثال رادیو فرانسه با نادیده گرفتن شواهد تاریخی، طی گزارشی در ۵ مرداد ۷۷ سابقه نظارت استصوابی شورای نگهبان را به بعد از ارتحال امام خمینی(ره) نسبت داد. در همین راستا، بی‌بی‌سی فارسی به نظارت استطلاعی در دوران حیات امام(ره) اشاره كرده و در ۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۸ در این رابطه نوشت: «نظارت شورای نگهبان بر انتخابات تا هنگام درگذشت آیت الله خمینی نظارت استطلاعی بود.»

این هجمه‌ها در حالی نظارت استصوابی شورای نگهبان را هدف قرار داده است كه شواهد فراوان تاریخی گویای نظارت استصوابی این نهاد در دوران حیات بنیانگذار نظام مقدس جمهوری اسلامی است. این شواهد تاریخی علاوه بر رد صلاحیت ۱۰۶ نفر در نخستین انتخابات ریاست جمهوری توسط موسوی خوئینی‌ها، نظارت استصوابی شورای نگهبان در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس اول، ابطال انتخابات آذربایجان شرقی در اولین دوره خبرگان رهبری و ... را شامل می‌شود.

علاوه بر شواهد تاریخی فراوان، مركز اسناد انقلاب اسلامی متن كامل نامه آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی، دبیر وقت شورای نگهبان را كه نشان دهنده نظارت استصوابی در سال ۱۳۶۰ است را منتشر می‌كند:

«تاریخ: ۲۸/ ۴/ ۱۳۶۰

وزارت كشور

در مورد صلاحیت نامزدهای نمایندگی مجلس شورای اسلامی چون در ضمن آنها افرادی را مثل آقایان احسان طبری و نورالدین كیانوری كه مشهور به داشتن عقاید ماركسیستی و ضد اسلامی می‌باشند اعلام كرده‌اند، لازم به تذكر است كه این موضوع در جلسه رسمی شورای نگهبان مطرح و بدین شرح اعلام نظر شد:

«آنچه از قانون اساسی مخصوصاً اصل ۶۷ در مورد سوگند به خداوند متعال و پاسداری از حریم اسلام و مفهوم اصل ۶۴ استفاده می‌شود، فقط كسانی صلاحیت نمایندگی مجلس شورای اسلامی را دارند كه یا مسلمان و متعهد به مبانی اسلام و یا از اقلیتهای مذكور در اصل ۶۴ باشند. بنابراین دستور دهید اسامی این‌گونه افراد را از لیست نامزدها حذف و به اطلاع عموم برسانند.»

دبیر شورای نگهبان‌

لطف‌الله صافی‌ گلپایگانی»

 

کد N994107

وبگردی