آفتاب

صالحی: منتظر دستور رئیس جمهور برای اجرای برجام هستیم

صالحی: منتظر دستور رئیس جمهور برای اجرای برجام هستیم

واحد مرکزی خبر نوشت: رئیس سازمان انرژی اتمی با اعلام آمادگی کامل این سازمان برای اجرای تعهدات ایران در قبال برجام گفت: ما زمانی اقدامات علی الارض را در چارچوب برجام آغاز می کنیم که رئیس جمهور دستور لازم را صادر کند.

علی اکبر صالحی در مصاحبه اختصاصی با واحد مرکزی خبر افزود: امروز یا فردا اتحادیه اروپا هم بر اساس اعلامیه رسمی، تحریم ها علیه ایران را بر می دارد و آمریکا هم اعلام خواهد کرد برخی از تحریم ها را لغو و برخی دیگر را هم تعلیق می کند البته زمان اجرا را می گذارند به وقت عملیاتی کردن برجام که در این باره ما هم باید قدم هایی را برداریم.


صالحی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران طبق برجام باید اقداماتی را در نطنز، فردو و اراک انجام دهد که در این باره سازمان انرژی اتمی از آمادگی لازم برخوردار است.


وی درباره برنامه های پیش روی ایران و 1+5 برای اجرای برجام گفت: با توجه به اینکه روال قانونی در ایران طی شده و روال قانونی در کشورهای 1+5هم پیش از این طی شده بود، روز یکشنبه راس موعد 90 روز را روز تصویب یا - Adoption Day - اعلام خواهیم کرد که در قالب "بیانیه مشترک" خواهد بود.


صالحی افزود: ارزیابی نهایی آژانس بین المللی انرژی اتمی زمانی انجام می شود که ایران تعهدات خود را انجام داده باشد و طی یک گزارش رسمی، انرا به 1+5 اعلام می کند.


این کشورها نیز رسما اعلام می کنند که تحریم ها لغو است اما تاریخ اجرای خود را به روز ارائه گزارش آژانس موکول می کنند که عملیاتی شدن آن یکی دو ماه طول می‌کشد و خوشبختانه مشکلات زیادی باقی نمانده و ان‌شاءالله در اواخر آذر یا اوایل دی‌ماه شاهد به نتیجه رسیدن برجام خواهیم بود.


عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه کشورمان نیز دیروز در حاشیه نشست اجلاس امنیتی مونیخ گفت: هلگا اشمید، معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که امروز(یک‌شنبه) اتحادیه اروپا تحریم‌های علیه ایران را لغو می‌کند و مصوبه‌ای را برای لغو تحریم‌های مالی و اقتصادی علیه ایران اعلام خواهد کرد. جمهوری اسلامی ایران نیز بعد از این که از لغو این تحریم‌ها اطمینان حاصل پیدا کرد اقدامات خود را شروع می‌کند.
کد N994104

وبگردی