آفتاب

خلیل‌زاد: پوتین از ضعف اوباما به نفع خود استفاده می‌کند

خلیل‌زاد: پوتین از ضعف اوباما به نفع خود استفاده می‌کند

سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل معتقد است، رئیس‌جمهوری روسیه از ضعف همتای آمریکایی‌اش در عرصه جهانی به نفع خود استفاده می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از وب‌سایت هیل، "زلمای خلیل‌زاد"، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل در مصاحبه‌ای گفت: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه از ضعف باراک اوباما، همتای آمریکایی‌اش به نفع خود استفاده می‌کند. پوتین می‌خواهد نشان دهد که برای حل مشکل خاورمیانه باید با روسیه همکاری کنید و اینکه آمریکا یک قدرت در حال محو شدن است در حالی که روسیه قدرتی در حال خیزش است.

خلیل زاد که به عنوان مشاور سیاست خارجه جورج بوش، رئیس‌جمهور سابق آمریکا خدمت کرده، مدعی شد: پوتین در قدرت نظامی روسیه اغراق می‌کند تا بر ضعف‌های اقتصادی و فرهنگی سرپوش گذاشته و آن را کشوری خطرناک جلوه دهد.

وی ادامه داد: ما باید با حمایت از گروه‌هایی که از غرب طرفداری می‌کنند، با فعالیت بیشتر در مقابله با داعش، با افزایش کمک‌های بشردوستانه و افزایش دانایی و خرد خودمان، در مقابل روسیه در سوریه مقاومت کنیم. اما به طور همزمان روسیه بازیگری است که نمی‌توانید آن را در حال حاضر از سازش بالقوه درگیری‌های سوریه کنار بگذارید.

خلیل زاد که به عنوان سفیر آمریکا در افغانستان و عراق نیز خدمت کرده، به اوباما توصیه کرد تا سیاست خارجه خود را بر حفظ نیروها در افغانستان پس از پایان دور دوم ریاست‌جمهوری‌اش تطبیق سازد.

وی گفت: در مورد افغانستان فکر می‌کنم که تصمیم اوباما برای صرف‌نظر کردن از تعهد اولیه‌اش و خروج تمامی نیروهای آمریکایی از افغانستان تا پایان سال 2016 میلادی، حفظ نیروها در این کشور و اینکه اجازه دهد رئیس‌جمهور آتی آمریکا درخصوص اینکه خروج این نیروها از افغانستان را پیش برده یا خیر، منطبق با شرایط منطقه صورت گرفته است.

با این حال خلیل زاد افزود: البته ترجیح می‌دادم رئیس‌جمهور تعداد نیروهای مستقر در افغانستان را از 9800 به 5500 تن تا پایان سال 2016 میلادی کاهش ندهد.

وی ادامه داد: فکر می‌کنم اصلاح سیاست آمریکا درخصوص افغانستان معقولانه و محتاطان بوده اگرچه به نظر من باید تعداد بیشتری نیرو نسبت به آنچه که اوباما تصمیم گرفته در افغانستان نگه داریم. اوباما می‌خواهد تعداد نیروها را کمتر از 6000 تن نگه دارد. گزینه نظامی ترجیحی حفظ تعداد کنونی نیروها یعنی 9800 تن است اما فکر می‌کنم اساساً اوباما تصمیم درست را اتخاذ کرده است.

اما به طور کلی خلیل زاد نسبت به وضعیت افغانستان خوش بین است و می‌گوید، آمریکا می‌تواند تروریست‌ها را با کمتر از 10 هزار نیرو از افغانستان دور نگه دارد.

انتهای پیام

کد N994017

وبگردی