آفتاب

بررسی کشت الکتریکی گیاه آلوئه‌ورا در کشور

بررسی کشت الکتریکی گیاه آلوئه‌ورا در کشور

اثرات مخرب و مفید بر گیاه آلوئه‌ورا از طریق کشت الکتریکی در پژوهشکده کشاورزی سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا، دکتر روزبه عباس‌زاده، عضو هیات علمی پژوهشکده کشاورزی سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران و مجری طرح در این‌باره گفت: روش‌های بیوفیزیکی با انتقال انرژی به گیاه قادر به تأثیرگذاری در فرایند رشد آن هستند و سیستم‌های زیستی قادر به واکنش در برابر تنش‌ها یا عوامل خارجی اعمال شده هستند.

وی افزود: الکتریسیته، مغناطیس، نور تک‌رنگ و صدا می‌تواند رشد گیاهان را تحت تأثیر قرار دهد. این فناوری کشت الکتریکی (Electro-culture) نامیده می‌شود و استفاده بهینه از این روش‌ها می‌تواند رویکردی جدید در افزایش کمی و کیفی تولید محصولات زیستی و کاهش مواد شیمیایی محسوب شود.

عباس‌زاده اظهار کرد: در این طرح اثر میدان‌های مغناطیس ایستا و متناوب (الکترومغناطیس) بر پارامترهای رشد گیاه آلوئه‌ورا و تولید متابولیت‌های حاصل از آن در فرایند کشت بافت مورد بررسی قرار گرفت. تعداد هفته، اعمال میدان، شدت میدان و زمانی که نمونه‌ها در معرض میدان قرار می‌گیرند از جمله پارامترهایی است که در این آزمایش تغییر داده شد.

مجری طرح کشت الکتریکی گیاه آلوئه‌ورا تصریح کرد: در این طرح برای اعمال میدان مغناطیسی ایستا از یک آهن‌ربای مکعب مستطیل استفاده شد و به منظور اعمال میدان مغناطیس متناوب، سامانه‌ای طراحی و ساخته شد که شامل سیم پیچ هلم، اتوترانس واریاک، مولتی‌متر، تسلامتر و جایگاه قرارگیری نمونه‌ها بود. پس از آن کشت الکتریکی آلوئه‌ورا و حالات گوناگون اعمال میدان مورد ارزیابی قرار گرفت.

عباس‌زاده افزود: نمونه‌های شاهد نیز بدون استفاده از میدان مغناطیس رشد یافتند و در نهایت باززایی، رشد و میزان متابولیسم ثانویه (میزان فنول) نمونه‌ها به عنوان ماده مؤثره اندازه‌گیری شد. با توجه به نتایج، اعمال میدان مغناطیس می‌تواند بر متابولیسم اولیه و رشد و نمو گیاه و همچنین متابولیسم ثانویه و تولید مواد مؤثره اثرگذار باشد.

این محقق تصریح کرد: به طور کلی برای اکثر شاخص‌های مورد ارزیابی هرسه عامل تعداد هفته، زمان قرارگیری در معرض میدان و شدت آن و یا نحوه قرارگیری آهن‌ربا، اثرات متقابل درجه دوم داشتند و به نظر می‌رسد میدان مغناطیس می‌تواند هم اثرات مخرب و هم اثرات مفیدی بر گیاه آلوئه ورا داشته باشد که وابسته به نحوه اعمال آن که شامل فاکتورهای مختلفی است، متفاوت است و برای کسب نتیجه مطلوب باید حالت بهینه اعمال میدان مورد استفاده قرار گیرد.

انتهای پیام

کد N993856

وبگردی