آفتاب
سخنگوی هیات رییسه مجلس مطرح کرد

بزرگ‌ترین خطر پسابرجام وادادگی اقتصادی و فرهنگ است

بزرگ‌ترین خطر پسابرجام وادادگی اقتصادی و فرهنگ است

سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی گفت: در دوره پسابرجام باید از هزینه‌کرد حتی یک دلار از پول‌های آزاد شده ایران در امور غیرتولیدی ممانعت شود.

عبدالرضا مصری در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایسنا، گفت: نسخه نجات‌بخش اقتصاد ایران اقتصاد مقاومتی است و برجام باید به تحقق این هدف استراتژیک کمک کند.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس بزرگ‌ترین خطر پسابرجام را وادادگی اقتصادی و فرهنگی دانست و هشدار داد: اینکه فکر کنیم با رفع تحریم‌ها دشمنان برای ایران کاری خواهند کرد تا از مشکلات اقتصادی رهایی پیدا کنیم، سخت در اشتباهیم بلکه باید دانست که همه کارگزاران نظام با همراهی و مشارکت مردم باید به سمت تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی حرکت کنند. مجلس و دولت قبل از تدوین برنامه ششم باید به صورت یکپارچه در این مسیر گام بردارند.

وی با بیان اینکه اشتغال بیکاران با نسخه اقتصاد مقاومتی مقدور است، گفت: همه می‌دانند مشکل امروز کشور نه سیاسی، نه فرهنگی و نه اجتماعی است بلکه مشکلات جدی اقتصادی است. همه باید روی این مشکل اصلی متمرکز شوند. اساسی‌ترین مشکل اقتصادی نیز اشتغال جوانان است. بهترین سرمایه دنیا نیروی انسانی است، ما نیز از این حیث دارای سرمایه بالقوه‌ای هستیم، باید مراقبت کنیم این بهترین سرمایه نظام به تهدید تبدیل نشود.

سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که باید از هزینه میلیاردها دلار پول بلوکه شده ایران در دوران پسابرجام در همایش‌ها، نمایش‌ها و سمینارهای بی‌حاصل ممانعت شود. مجلس و دولت با همدلی و تعامل نباید اجازه دهند حتی یک دلار از این پول‌ها صرف امور غیرتولیدی شود. با معادل یک بیست و پنجم قاچاق 25 میلیارد دلار می‌توان آب خلیج فارس و دریای خزر را شیرین کرد و آب مصرفی صنایع بزرگ و آب‌بر کشور را تامین کرد و با بستن منافذ قاچاق کالا به کشور حداقل می‌توان 2.5 میلیون شغل ایجاد کرد.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس خواستار برخورد قاطع و بدون اغماض دولت‌مردان با اسکله‌های غیرمجاز و مفاسد اقتصادی شد و افزود: دولت باید فکری اساسی برای قاچاق میلیون‌ها لیتر سوخت از کشور و 25 میلیارد دلار قاچاق کالا به کشور کند. باید با شبکه‌های قاچاق کالا به داخل و خارج کشور برخورد سخت و قاطع شود.

سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی بستن منافذ واردات قاچاق را شرط لازم برای نتیجه‌بخش بودن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: در حال حاضر بیش از 25 میلیارد دلار کالا به داخل کشور قاچاق می‌شود. برای نشان دادن بزرگی این میزان قاچاق اگر کل جاده‌های اصلی و فرعی کشور تریلی حاوی بار پارک شود باز نمی‌توان حجم این عدد بزرگ را نشان داد.

مصری مدعی شد: در کره جنوبی به اندازه خیابان جمهوری ایران تابلوهای ال جی و سامسونگ وجود ندارد. تولید و اشتغال در جای دیگری انجام می‌شود و ایران به کشوری مصرف کننده تبدیل شده است. ننگ به کشوری که فضای تولیدش را برای سایر کشورها باز گذارد. به عنوان یک ایرانی با این تمدن بزرگ نباید بپذیریم که تولید در کشور دیگری انجام شود و ما مصرف کننده صرف باشیم. بازار مصرف ایران به حدی دچار وادادگی شده است که حتی در برخی از فروشگاه‌های تهران و قشم فروشندگان چینی مشغول کار هستند.

وی با بیان اینکه برجام هیچ روزنه اقتصادی، سیاسی، امنیتی و فرهنگی را برای نفوذ غرب باز نخواهد کرد، متذکر شد: صنایع موشکی و پایگاه‌های نظامی به هیچ وجه قلمرو برجام نیست. مجلس ایران با تصویب برجام از یک سو به دنیا نشان داد پایبند به عهدش است و از سوی دیگر این پیام را به دنیا می‌دهد که رفتار سختی را با عهدشکن در پیش خواهد گرفت.

انتهای پیام

کد N993831

وبگردی