آفتاب

دبیرخانه حزب حاکم سودان جنوبی منحل شد

دبیرخانه حزب حاکم سودان جنوبی منحل شد

سخنگوی ریاست جمهوری سودان جنوبی اعلام کرد، حزب حاکم دبیرخانه خود را منحل کرده است؛ اقدامی که احتمالا تنش‌های سیاسی را در پی توافق صلح با شورشیان افزایش می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، سالوا کر، رئیس‌جمهوری سودان جنوبی همچنان رئیس حزب حاکم "جنبش آزادی‌بخش خلق سودان" موسوم به SPLM است و به گفته یکی از سخنگویان ریاست جمهوری جوبا، قرار است در کنوانسیون ملی آتی رهبری جدیدی تعیین شود.

این تصمیم گام‌هایی که برای اتحاد حزب مذکور برداشته شده، معکوس می‌کند. از زمان استقلال سودان جنوبی در سال 2011 حزب حاکم جوبا به عنوان یک تک حزب دوفاکتو قدرت را در دست داشته است اما پس از گذشت دو سال فعالیت‌های شورشی در این کشور نوپا گسترش یافت.

سالوا کر ریاست دولت را در دست دارد و ریگ مچار، معاون سابق وی رهبری شورشیان را در دست گرفته است. به گفته سخنگوی مچار، سالوا کر می‌خواهد که برای همیشه اس پی ال ام را با منحل کردن هیات رهبری حزب جدا کند.

طرفین درگیر اوایل سال جاری میلادی توافقی را در تانزانیا با هدف اتحاد این حزب متزلزل امضا کردند اما سخنگوی ریاست جمهوری سودان جنوبی می‌گوید که این توافق اکنون "ملغی" شده است. به گفته اندیشکده مرکز مطالعات استراتژیک مستقر در جوبا، انحلال رهبری این حزب با هدف ترغیب رقبای سالوا کر برای تشکیل حزب خودشان صورت می‌گیرد.

براساس گزارش سازمان ملل متحد، از دسامبر 2013 ده‌ها هزار تن از مردم کشته شده و بیش از دو میلیون تن از درگیری سودان جنوبی آواره شده‌اند. اجرای توافق صلح ماه اوت میان سالوا کر و ریک مچار آهسته است و درگیری‌ها هنوز در بخش‌هایی از این کشور ادامه دارد.

انتهای پیام

کد N993638

وبگردی