آفتاب

طالبان افغانستان به نقض گسترده حقوق‌بشر در قندوز متهم شد

طالبان افغانستان به نقض گسترده حقوق‌بشر در قندوز متهم شد

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان درگزارشی که به تازگی منتشر شده طالبان را به اعمال خشونت گسترده در قندوز واقع در شمال این کشور متهم کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، در این گزارش طالبان افغانستان به ارتکاب جنایت علیه بشریت و خشونت‌های گسترده پس از تصرف قندوز در شمال افغانستان در تاریخ 28 سپتامبر سال جاری میلادی متهم شده است که شامل هدف قرار دادن و کشتار عمدی، تجاوز، استفاده از ساکنان محلی به عنوان سپر انسانی و گروگان‌گیری می‌شود.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در گزارش خود آورده است: شبه نظامیان طالبان همچنین دفاتر دولتی، رسانه‌ها، پاسگاه‌های پلیس، بانک‌ها و ساختمان‌های سازمان‌های غیر دولتی از جمله سازمان ملل در قندوز را غارت کرده‌اند. شواهد و مدارک نشان می‌دهد حدود 50 غیرنظامی کشته و 350 تن دیگر نیز در جریان درگیری مسلحانه در این شهر زخمی شده‌اند.

مقام های دولتی افغانستان اعلام کرده‌اند که تعداد دقیق غیرنظامیان کشته شده یا مجروحان در سه هفته درگیری و ناآرامی در قندوز همچنان مورد بررسی قرار دارد.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در این گزارش آورده است که صدهزار تن از ساکنان این ولایت شمالی افغانستان به دلیل تهاجم طالبان خانه و کاشانه خود را ترک کردند و بسیاری از آنها هنوز باز نگشته‌اند، مدارس و بیمارستان‌ها به دلیل این ناآرامی تعطیل شده و ساکنان شهری با کمبود آب آشامیدنی و قطعی برق برای 15 روز مواجه بودند.

مقام‌های دولتی کابل اعلام کرده‌اند که پس از آنکه شبه نظامیان را به عقب راندند هم اکنون کنترل بخش اعظمی از قندوز را به دست گرفته‌اند. آنها همچنین می‌گویند که زندگی به حالت عادی بازگشته و مواد غذایی و دارویی به شهر روانه می‌شود.

این در حالی است که شبه نظامیان طالبان هرگونه اتهامات درباره نقض حقوق بشر در جریان تهاجم به قندوز را رد کرده‌اند.

کمیسیون مستقل حقوق بشری افغانستان همچنین اعلام کرده که مردان مسلح طالبان صدها تن از زندانیان را هم زمان به ورودشان به قندوز آزاد کردند که بسیاری از آنها به دلیل فعالیت‌های مرتبط با طالبان به زندان افتاده بودند.

انتهای پیام

کد N993461

وبگردی