آفتاب
در واکنش به عملیات احتمالی آمریکا؛

چین اقدامات آمریکا در دریای چین را تحمل نمی‌کند

چین اقدامات آمریکا در دریای چین را تحمل نمی‌کند

خبرگزاری چینی در گزارشی اقدامات آمریکا را تهدیدی برای صلح و ثبات در منطقه دریای چین و موجب نظامی شدن این دریا خواند.

به گزارش خبرگزاری مهر، خبرگزاری چینی شینهوا در گزارشی اقدامات آمریکا در دریای چین را تهدید کننده صلح و ثبات این منطقه دانست.

در این گزارش آمده است که اقدامات آمریکا در آبهای دریای چین منطقه را به سوی نظامی شدن پیش می برد.

بنا به گزارش شینهوا  گزارش های رسیده حکایت از آن دارند که  آمریکا قصد دارد در چند روز آینده با نزدیک شدن به فاصله ۱۲ مایلی جزایر مصنوعی ایجاد شده در آبهای این دریا توسط چین اقدام به اجرای عملیات «آزادی کشتیرانی» در منطقه کند.

ماه گذشته اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا در واکنش به ادعای مالکیت چین بر این مناطق گفت: آمریکا در هر جایی که مقررات بین المللی اجازه دهد پرواز و کشتیرانی خواهد کرد و در این مناطق عملیات انجام خواهد داد.

در ادامه این گزارش آمده است امریکا به خاطر بیاورد سال ۱۹۶۲ را زمانی که اتحاد جماهیر شوروی سابق قصد ایجاد پایگاه موشکی در خاک کوبا را داشت، رئیس جمهور وقت آمریکا کندی در پیامی تلوزیونی گفت آمریکا این اقدام را تحمل نخواهد کرد، پس چرا آمریکایی ها فکر می کنند که چین اقدامات آنها را در دریای چین تحمل خواهد کرد؟

در ادامه این گزارش آمده است چین هرگونه نقض تمامیت ارضی و حاکمیت خود توسط آمریکا و یا هر کشور دیگری را تحمل نخواهد کرد و مواضع چین در خصوص دریای چین ثابت و محکم است و چین برای ادعاهای خود دلایل تاریخی و مبانی حقوقی کافی و وافی دارد.

 ماده ۱۵ کنوانسیون حقوق دریاهای سازمان ملل متحد تصریح می دارد که تحدید حدود دریای چین بین چین و دیگر کشورهای منطقه بایستی با لحاظ کردن موقعیت تاریخی چین در منطقه صورت گیرد.

کد N993148

وبگردی