آفتاب

نواز شریف 20 اکتبر به آمریکا سفر می‌کند

نواز شریف 20 اکتبر به آمریکا سفر می‌کند

کاخ سفید ضمن اعلام سفر سه روزه رسمی نخست وزیر پاکستان به آمریکا در چند روز آینده،‌ عنوان کرد که این سفر نشان‌دهنده ماهیت پایدار روابط دو جانبه طرفین است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری هند، این سفر در حالی قرار است انجام شود که کارشناسان می‌گویند، انتظار چندانی برای اینکه در این سفر تحول مهمی اتفاق بیفتد، وجود ندارد.

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در تاریخ 22 اکتبر میزبان نواز شریف، نخست وزیر پاکستان در نشستی در کاخ سفید خواهد بود. این برای دومین بار است که این دو رهبر با یکدیگر در کاخ سفید دیدار می‌کنند.

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد:‌ این سفر ماهیت پایدار روابط آمریکا - پاکستان را برجسته کرده و فرصتی را به ما می‌دهد تا به تقویت همکاری خود در زمینه مسائل مربوط به منافع مشترک‌مان از جمله رشد اقتصاد، تجارت و سرمایه‌گذاری، انرژی پاک، بهداشت جهانی، تغییرات آب و هوایی، امنیت هسته‌ای، مبارزه با تروریسم و ثبات منطقه‌ای بپردازیم.

کاخ سفید در بیانیه خود تصریح ساخت: رئیس جمهور آمریکا انتظار دارد تا با نواز شریف نخست وزیر پاکستان درباره راه‌هایی که ما می‌توانیم با استفاده از آنها منافع مشترک خود در زمینه باثبات، ایمن و موفق بودن پاکستان را تقویت کنیم، بحث کند.

بر اساس برنامه ریزی نواز شریف قرار است در تاریخ 20 اکتبر وارد واشنگتن شود.

قرار است ماه آینده میلادی همچنین ژنرال راحیل شریف، رئیس ارتش پاکستان عازم آمریکا شود.

با این حال کارشناسان برجسته آمریکایی می‌گویند، انتظار تحول چندانی از سفر نخست وزیر پاکستان ندارند.

مایکل کوگل‌مان، کارشناس اندیشکده مرکز ویلسون گفت: من فکر می‌کنم که ما نباید توقع چندانی از این سفر داشته باشیم. ما باید این سفر را بیشتر به هدف نشان دادن حسن نیت دو کشور در نظر بگیریم تا اینکه آن را یک اجلاس مهم بدانیم.

وی افزود:‌ باراک اوباما چندی پیش از نواز شریف برای انجام چنین سفری دعوت کرد و نخست وزیر پاکستان اکنون در حال عمل به این دعوت است بنابراین ما نباید انتظار یک بمب خبری یا یک نقطه عطف بزرگ از چنین سفری داشته باشیم.

کوگل‌مان خاطر نشان کرد: احتمالا در این نشست درباره مهار ابعاد برنامه هسته‌ای پاکستان و آینده بازپرداخت به صندوف پشتیبانی ائتلاف(CSF) صحبت خواهد شد. همچنین طرفین احتمالا درباره تدابیر همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم با تمرکز ویژه بر گروه تروریستی داعش صحبت خواهند کرد.

انتهای پیام

کد N993124

وبگردی