آفتاب
/اجلاس امنیتی مونیخ/

سیروس ناصری: آمریکایی‌ها امروز گرفتار مواضع گذشته خود شده‌اند

سیروس ناصری: آمریکایی‌ها امروز گرفتار مواضع گذشته خود شده‌اند

یک عضو تیم مذاکره کننده پیشین هسته‌ای گفت: باوجود این که به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها امروز گرفتار مواضع گذشته خود شده‌اند ولی امیدوار هستم اروپایی‌ها سعی کنند صادقانه راه‌حلی برای سوریه بیابند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سیروس ناصری امروز (شنبه) در حاشیه نشست مقدماتی کنفرانس امنیتی مونیخ در جمع خبرنگاران گفت: برگزاری نشست امنیتی مونیخ در تهران نشانه آن است که آلمانی‌ها به این موضوع واقف هستند که ایران نقش مهم و اساسی در امنیت منطقه و امنیت جهانی دارد.

ناصری با اشاره به این که تا کنون در این نشست یک سلسله مبحث‌های مقدماتی انجام شده است این طور گفت که صحبت‌ها در نشست امروز صریح و بی‌پرده بوده و محتوای آن متوجه موضوع سوریه بود.

او ادامه داد: اجماع جلسات این بود که تا به حال در سوریه مسیر طی شده درست نبوده و شاید از این پس اروپا با همراهی ایران بتواند مسیر را به سمتی هدایت کند که نتیجه مثبت و صلح پایدار در سوریه ایجاد شود.

این دیپلمات پیشین ایرانی با بیان این که امروز اروپا متوجه شده که آن چه در سوریه رخ داده به خارج از مرزهای سوریه هم رسیده، افزود: امروز اروپا حل مشکل سوریه را اولویت اساسی برای خود می‌داند. جای تاسف است که اروپا دیر به این نگرانی رسیده است و تا امروز مشکل و فاجعه بزرگ انسانی رخ داده است.

ناصری خاطرنشان کرد: امروز خیل عظیمی از پناهجویان به دنبال محل اقامت به اروپا می‌روند، از این رو اروپاییان فهمیده‌اند مشکل جدی است، به همین دلیل به فکر راه‌حل جدید برای مشکل سوریه افتاده‌اند.

وی با بیان این که آمریکایی‌ها امروز گرفتار مواضع گذشته خود شده‌اند، افزود: به همین دلیل است که آن‌ها نمی‌توانند موضع خود را تغییر دهند. هر چند یک عقب‌نشینی اولیه توسط آمریکا انجام شده چرا که آنان تا چند وقت پیش می‌گفتند رفتن بشار اسد پیش شرط برای شروع صحبت‌هاست اما هم‌اکنون می‌گویند نماندن بشار اسد در راه‌حل نهایی پیش شرط است.

او در پایان تاکید کرد: به نظر می‌آید برای آمریکایی‌ها سخت است از این مرحله عبور کنند و انعطاف لازم را داشته باشند اما اروپا به دلیل مشکلات ناشی از سوریه بهتر می‌تواند در راستای حل مشکل سوریه گام بردارد و بدون پیش شرط وارد مذاکره شود. من امیدوار هستم اروپایی‌ها سعی کنند صادقانه راه‌حلی برای سوریه بیابند.

انتهای پیام

کد N992968

وبگردی