آفتاب
رسانه الجزایری فاش کرد:

احتمال دخالت نظامی روسیه در لیبی ضد داعش

احتمال دخالت نظامی روسیه در لیبی ضد داعش

یک منبع عالی رتبه الجزایری از رصد تحرکات داعش در لیبی از سوی مسکو و احتمال دخالت نظامی روسیه در این کشور آفریقایی پرده برداشت.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه الخبر الجزایر به نقل از یک منبع عالی رتبه امنیتی الجزایری فاش کرد: روسیه داعش را در لیبی با هواپیماهای شناسایی و ماهواره جاسوسی زیر نظر دارد.

این منبع بیان کرد: روسیه حتی قبل از دخالت نظامی در سوریه مواضع داعش را در لیبی زیر نظر داشته است. هواپیماها و ماهواره های روسی مواضع داعش را از چندی قبل زیر نظر گرفتند و این نظارت در مناطق ساحلی در شرق و نزدیکی مصر و لیبی و از طریق نوار ساحلی که از ۲۰۰ تا۳۰۰ کیلومتر امتداد می یابد، صورت می گیرد.

به گفته این منبع الجزایری، روسها به الجزایر، مصر و تونس مراتب نگرانی خود را از افزایش قدرت داعش در لیبی ابراز داشته اند.آنها نگرانند که لیبی به منطقه آموزش گروه های سلفی تکفیری پس از عراق و سوریه تبدیل شود و این زمینه را برای احتمال حملات هوایی و موشکی روسیه علیه داعش در لیبی فراهم می کند.

این منبع بیان کرد: روس ها به چند موضوع توجه دارند؛ نخست تاثیر حضور داعش در لیبی بر دریانوردی در دریای مدیترانه، حضور طرفداران داعش در مناطق ساحلی و موشکهایی که در اختیار دارند، اطلاعاتی درباره حضور روس ها از جمله چچنی ها در جمع داعش لیبی، سرنوشت سلاح روسی پیشرفته رژیم قذافی که به یغما رفته است و نگرانی از ساخت سلاح شیمیایی در لیبی از سوی گروه های تکفیری مرتبط با القاعده و داعش.

این منبع تاکید کرد: در حال حاضر احتمال دخالت نظامی داعش در لیبی بعید است اما آنها اوضاع را به دقت زیر نظر دارند مشابه آنچه برای مدت طولانی در سوریه قبل از دخالت نظامی خود انجام دادند.

شایان ذکر است طی ماههای گذشته شهر درنه صحنه درگیریهای شدید میان دو طرف بود که طی آن صدها تن کشته و زخمی شده اند. داعش با سوء استفاده از خلا ناشی از حضور دولت قدرتمند مرکزی در  لیبی در حال گسترش فعالیتهای خود در این کشور می باشد. بر اساس اسناد معتبر، تدارکات و تسلیح نیروهای داعش در این کشور از سوی سازمانهای جاسوسی عربستان، قطر و ترکیه صورت می پذیرد.

کد N992942

وبگردی