آفتاب

عامل اصلی بحران های خاورمیانه از نگاه وزیر خارجه آلمان

عامل اصلی بحران های خاورمیانه از نگاه وزیر خارجه آلمان

در جلسه پرسش و پاسخ وزاری خارجه ایران و آلمان، آقای ظریف و والتر فرانک اشتاین مایر به سوالات اساتید دانشگاه و کارشناسان مسائل بین الملل پاسخ دادند. وزاری خارجه دو کشور پس از شنیدن سوالات حضار به طور خلاصه به پرسش ها پاسخ دادند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خبرآنلاین آقای اشتاین مایر در ابتدا صحبت های خود را چنین آغاز کرد:    در خصوص نقش و حضور عربستان سعودی در بحران های منطقه ای سوالات زیادی پرسیده شده و پروفسور هادیان هم در این رابطه صحبت کردند و من می خواهم صحبت های خود را پاسخ به این سوال آغاز کنم و همچنین به حضور آلمان در بحران سوریه که مورد توجه شما قرار گرفته بود طرح مسئله کنم. ما در آلمان هم این بحث را فراوان داریم که می گویند ریشه این بحران ها به مداخله جرج بوش در این منطقه و حمله به عراق باز می گردد. واقعیت این است بسیاری از این مشکلات مربوط به همان بازه زمانی است و تمام آشوب هایی که امروز در منطقه شاهدش هستیم به آن مداخلات نظامی باز می گردد. همانطور که آقای ظریف هم اشاره کردند ما باید از گذشته درس بگیریم و نباید زندانی گذشته باقی بمانیم. می دانیم که اشتباهاتی در گذشته رخ داده و فرصت هایی در سوریه از دست رفته است اما هر چه در گذشته بوده است، مربوط به دیروز است و باید راه حلی برای آینده بیابیم.
متا سفانه جنگ در سوریه بسیاری از فرصت هایی که می توانست پدید بیاورد را از ما گرفته است. ما باید به یاد داشته باشیم که هیچ زمانی نداریم که به گذشته برگردیم و در مشکلات دیروز باقی بمانیم. من و همراهانم انتظار داشتیم وقتی به نیویورک می رویم اقدامات مهمی در جهت حل بحران سوریه برداریم ولی متاسفانه مداخله روسیه کار را سخت کرد و بحران را ناکارآمدتر کرد. با اتفاقی که امروز در سوریه از سوی روسیه دنبال می شود باعث سخت تر شدن حصول و پیگری راه حل سیاسی در سوریه شده است. 

وزیر خارجه آلمان همچنین در ادامه تاکید کرد: ما تمام تلاش خود را می کنیم که مسکو و واشنگتن متقاعد شوند اقدامات نظامی خود را هماهنگ با یکدیگر انجام دهند و مسیر اقدامات سیاسی هموارتر شود. ما باور داریم که مداخله غیر منتظره روسیه در سوریه شانس برای اتخاذ یک راهکار مشترک و سیاسی را پایین آورده است. اما ما در عین حال به تلاش های خود ادامه می دهیم که مسکو و واشینگتن را به پیگیری یک راه حل سیاسی مشترک راضی کنیم. 

آقای اشتاین مایر در ادامه صحبت هایش در رابطه با پیاده سازی مدلی مشابه ۵+۱ در خصوص بحران سوریه اظهار داشت: فکر می کنم می توان مدل ۵+۱ را برای سوریه هم پی گرفت. چرا که ما تجربه مناسبی در این رابطه داشتیم و مذاکرات با ایران تجربه خوبی بود که از ظرفیت همراهی ۶ قدرت بزرگ جهان استفاده شد و نتیجه مناسبی هم دریافت شد. حالا در  مورد اینکه می توان به این ترکیب بازیگران دیگری هم اضافه کرد یا خیر می توان بحث کرد. در خصوص ترکیه ما گفتگوهای مهمی را با آنکارا در رابطه با مسئله مهاجرت به اروپا در پرتو این بحران داشتیم و این موضوع را ادامه هم خواهیم داد. کشورهای خلیج (فارس) هم بخش دیگری از بازیگران موثر در ایم بحران هستند که میتوان روی کمک آنها حساب کرد.

49308  

کد N992841

وبگردی