آفتاب
یک استاد طب سنتی:

روش تحقیق در طب سنتی و نوین تفاوتی ندارد

روش تحقیق در طب سنتی و نوین تفاوتی ندارد

یک استاد طب سنتی گفت: امروزه اساتید و دانش‌پژوهان با مبانی و مفاهیم طب سنتی آشنا شده‌ و می‌توانند با استفاده از روش تحقیق و متدولوژی علمی به پژوهش در این حوزه بپردازند.

علی مظاهری در گفت وگو با خبرنگار سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، با اشاره به تفاوت‌های طب سنتی و نوین، اظهار کرد: در حوزه طب نوین آموزه‌ها، دستورالعمل‌ها و روش‌هایی با استفاده از آمار و ریاضیات به کل جهان تعمیم داده می‌شود اما در طب سنتی روش‌ها، آموزه‌ها و درمان‌هایی مطرح می‌شود که از حکمای بزرگ ایرانی مربوط به 10 یا 12 قرن گذشته نقل شده است. حکمای گذشته در آزمایشگاه‌ها به آزمایش نپرداختند تا بر اساس آموزه‌های آماری نتایج تحقیقات خود را به افراد بشر تعمیم دهند چرا که علم آمار و ریاضی هم به صورت امروز نبود اما درمان‌های آن‌ها بر اساس روش‌های خاص خود بوده و در معالجه بیماری‌ها جواب می داده است.

وی افزود: ورود طب سنتی به دانشگاه‌ها موجب می‌شود تا دانشجویان و محققان و رشته‌های مختلف دست در دست هم دهند و آموزه‌های گذشته را در حوزه آماری بررسی و آن را به همه مردم جهان تعمیم دهند.

این استاد طب سنتی با بیان اینکه تحقیقات در طب سنتی با طب نوین تفاوتی ندارد، ادامه داد: امروزه اساتید و دانش‌پژوهان با مبانی و مفاهیم طب سنتی آشنا شده‌ و می‌توانند با استفاده از روش تحقیق و متدولوژی علمی به پژوهش در این حوزه بپردازند.

مظاهری گفت: طب عوام یا عامیانه برخی آموزه‌هایی دارد که بین بسیاری از مردم رایج است و ریشه بسیاری از آن‌ها خرافات است، اما طب سنتی بر اساس متون معتبر و طبی همچون قانون ابن سینا نوشته شده است. این متون دارای اعتبار بوده و در دانشگاه‌های معتبر جهان تدریس می‌شود.

وی تصریح کرد: چند سالی است که دنیا به داروی گیاهی روی آورده و به همین دلیل توجه به طب سنتی افزایش یافته است.

مظاهری خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین اهداف طب سنتی مساعدت و تعامل با طب نوین برای درمان بیماران است و در واقع مهم‌ترین هدف احیای طب سنتی کمک برای رسیدن به درمان است. در درمان بسیاری از بیماری‌های عملکردی، صعب‌العلاج و مزمن می‌توان از طب سنتی بهره برد.

انتهای پیام

کد N992831

وبگردی