آفتاب
در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با ظریف

اشتاین مایر: توجه به شایعات درباره اجرایی نشدن برجام واقع‌بینانه نیست

اشتاین مایر: توجه به شایعات درباره اجرایی نشدن برجام واقع‌بینانه نیست

وزیر خارجه آلمان گفت: فردا (یک‌شنبه) مرحله اجرای واقعی برجام فرا می‌رسد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، فرانک والتر اشتاین مایر ظهر شنبه بعد از دیدار با همتای ایرانی خود در نشست مطبوعاتی مشترک با محمدجواد ظریف در ابتدای سخنانش با اشاره به توافق وین افزود: خوشحال هستم که این موقعیت فراهم شد که بعد از چندین سال وزیر خارجه آلمان به تهران سفر کند و شخص من از این بابت خوشحال است.

او با اشاره به اهمیت زمانی که این سفر انجام شده ادامه داد: مسائل متعددی برای همکاری بین ایران و آلمان وجود دارد . امروز صبح در مورد برخی از مسائل از جمله اجرای توافق وین صحبت کردیم و این گفت‌وگوها ادامه خواهد داشت و در دستورکار گفت‌وگوهای دو طرف است.

وی با بیان این که بخش عمده‌ای از کار را در اجرای این توافق در پیش‌رو داریم و باید همگی در این زمینه تلاش کنیم گفت:‌ فردا مرحله اجرای واقعی برجام فرا می‌رسد و تاکنون دو طرف به تعهدات خود عمل کردند.

اشتاین مایر با بیان این که توافق وین یک موفقیت بوده و خواهد بود به اهمیت گسترش همکاری‌های دو کشور ایران و آلمان و تعمیق آن اشاره کرد و افزود:‌ دو کشور می‌توانند با توجه به سابقه فرهنگی که از آن برخوردار هستند این نوع مناسبات‌شان را افزایش دهند.

او با اشاره به هیأت فرهنگی که همراه وی در جریان این سفر حضور دارند تصریح کرد: تمایل داریم که در آینده نزدیک توافق‌نامه فرهنگی بین دو کشور به امضا برسد.

رییس دستگاه دیپلماسی آلمان به زمینه‌های همکاری‌های دو کشور در زمینه محیط زیست و مدیریت منابع آب اشاره کرد و گفت:‌ در دو هفته آتی هیاتی از محیط زیست آلمان به تهران سفر خواهند کرد که چارچوبی برای همکاری‌های دو کشور در این زمینه تهیه کنند.

این دیپلمات عالی‌رتبه آلمانی هم‌چنین به همکاری‌های دو کشور در ارتباط با مسائل اقتصادی اشاره کرد و افزود:‌ دو طرف برای گسترش همکاری‌ها در این زمینه توافق نظر دارند و تلاش داریم که این روابط را به نقطه اوجی که در گذشته وجود داشت برسانیم.

اشتاین مایر با بیان این که در مورد بحران‌های منطقه‌یی نیز در پی ساعت‌های آینده با وزیر خارجه ایران و دیگر مقامات ایرانی تبادل نظر خواهد داشت ادامه داد: ما گفت‌وگو خواهیم کرد تا به این موضوع برسیم که چه کاری باید انجام دهیم که امنیت منطقه به ثبات بیانجامد و از میزان درگیری‌های خشونت بار کاسته شود.

وزیر خارجه آلمان با تاکید بر این که مواضع ایران و آلمان در این زمینه بسیار نزدیک است ادامه داد: منافع مشترکی وجود دارد که ما بتوانیم که با همکاری یکدیگر بحران سوریه را به پایان برسانیم. ضمن این که سوریه به عنوان یک کشور مستقل به فعالیت خود ادامه دهد.

وی با اشاره به اهمیت راهکار سیاسی برای حل بحران سوریه گفت:‌ آن چه که ثبات را به این منطقه باز می گرداند فقط در مقابله کردن با خشونت خلاصه نمی‌شود بلکه باید واقع‌بین باشیم و دیگر مسائل را نیز در نظر بگیریم و در واقع در صورتی می‌توانیم به موفقیت برسیم که فقط با خشونت مقابله نکنیم بلکه همان‌طور که گفتم در کنارآن واقع‌بینانه رفتار کنیم.

این دیپلمات آلمانی با بیان این که ما از تجربه توافق خوب وین می‌توانیم برای حل دیگر مشکلات منطقه استفاده کنیم، در پاسخ به سوال خبرنگار آلمانی مبنی بر این که شما چه توقعی از ایران برای حل بحران‌های موجود در منطقه از جمله سوریه دارید؟ گفت: درخواست ما این است که ایران از نفوذ خود در منطقه و بر بشار اسد استفاده کند تا گام‌های اولیه را برای کاستن بحران برداریم.

او با بیان این که ما در جریان این سفر با مقامات ایرانی در ارتباط با وضعیت منطقه گفت‌وگو و تبادل نظر می‌کنیم در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت:‌ باید از قطع‌نامه‌های سازمان ملل در ارتباط با بحران سوریه حمایت شود و باید در این راستا جامعه جهانی را بسیج کنیم؛ از دیگر سو مردم سوریه به کمک‌های انسان دوستانه نیاز دارند و این کمک ها باید به همکاری جامعه جهانی به این مردم صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه امیدوارم ایران به حل این بحران یک نقش سازنده ای ایفا کند تا برای حل این بحران به راه حل سریعتر دست پیدا کنیم، در بخش دیگری از این مصاحبه مطبوعاتی در پاسخ به سوال یک خبرنگار ایرانی مبنی بر این که شایعاتی مطرح است که آمریکا در آینده نمی‌خواهد برجام را اجرا کند و اگر آمریکا چنین تصمیمی بگیرد اتحادیه اروپا چگونه عمل خواهد کرد؟ ادامه داد: اگر در 10 سال گذشته به شیوه خاصی به شایعات گوش می‌دادیم در ارتباط با موضوع هسته‌ای ایران به توافق و نتیجه نمی‌رسیدیم.

اشتاین‌مایر با بیان این که هیچ نشانه‌ای نمی‌بینیم که این طرف و آن طرف توافق بخواهند که توافق را اجرا نکنند، ادامه داد: امیدوارم پروسه باقی مانده در ارتباط با اجرای این توافق به خوبی پیش برود و نباید جای شک گذاشت که مثلا یک طرف آن را اجرا نمی‌کند.

او گفت: توجه به شایعات واقع‌بینانه نیست و ما به آن توجه نمی‌کنیم.

ادامه دارد...

کد N992611

وبگردی