آفتاب

اینکه نماینده ای بگوید قانون برجام را قبول ندارد، منجر به ردصلاحیتش می شود؟/پاسخ سخنگوی شورای نگهبان

اینکه نماینده ای بگوید قانون برجام را قبول ندارد، منجر به ردصلاحیتش می شود؟/پاسخ سخنگوی شورای نگهبان

صبح امروز نخستین نشست سخنگوی شورای نگهبان پس از تایید مصوبه برجامی مجلس در این شورا برگزار شد و بسیاری از سوالات خبرنگاران به این موضوع اختصاص داشت.

به گزارش خبرآنلاين، نجات الله ابراهيمان با بيان اينکه نه مجلس و نه شوراي نگهبان، برجام را تاييد نکردند، اظهارداشت: برجام يک توافق سياسي است و نيازي به مصوبه مجلس ندارد. طرح «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» نيز که با قيد يک فوريت در مجلس تصويب و به تاييد شوراي نگهبان رسيد دو بار به داوطلبانه بودن اجراي برجام توسط دولت تاکيد کرده است.

وي افزود: برخي دوستان «برجام» را قرارداد بين المللي تلقي کرده و معتقد بودند که دولت بايد براي تصويب آن به مجلس لايحه بدهد اما برجام يک معاهده بين المللي نبود که نياز به مصوبه مجلس داشته باشد.

سخنگوي شوراي نگهبان به اظهارات يکي از مسئولان کشورهاي غربي اشاره کرد که گفته بود «هر وقت بخواهيم مي توانيم ضمانت اجراي برجام را لغو کنيم». ابراهيميان ادامه داد: شرايط در کشور ما نيز اينگونه است و مسئولان  ما هر گاه تشخيص دهند مي توانند از اجراي داوطلبانه برجام سرباز زنند.

وي تاکيد کرد: نه مجلس و نه شوراي نگهبان، جزئيات برجام را بررسي نکردند. چرا که مجلس چنين ضرورتي نديد و ما هم مصوبه مجلس را بررسي کرديم. البته درباره قول و قرارهايي که در توافق سياسي برجام پيش بيني شده بود، موانعي وجود داشت. به عنوان مثال مجلس قبلا اجراي پروتکل الحاقي را محدود کرده بود و محدوديت هايي براي برخي احکام آژانس قائل شده بود. دولت براي اينکه بتواند اقدامات اجراي برجام را مطابق قانون انجام دهد، بايد اين محدوديت ها مرتفع مي شد که مجلس آن را در قالب طرح «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» ملغي کرد که مورد بررسي حقوقي مفصل چند ساعته شوراي نگهبان قرار گرفت.

خبرآنلاين که به سخنان يکي از نمايندگان مجلس اشاره کرد مبني بر اينکه «من قانون برجام را صد سال ديگر هم قبول ندارم و هر گاه به قدرت برسم آن را ملغي مي کنم» و از سخنگوي شوراي نگهبان پرسيد: «اعلام علني قبول نداشتن يک قانون، به منزله عدم التزام عملي به قانون خواهد بود و در بررسي صلاحيت افراد تاثير خواهد داشت؟»

ابراهيميان در پاسخ گفت: قبول نداشتن يک قانون، قانون شکني نيست و عيبي ندارد. خود من هم قوانين و مصوبات شوراي نگهبان را نقد مي کنم. اينکه بگوييم قانوني مناسب نيست، مطابق مردم سالاري و دموکراسي است و ايرادي ندارد. در بسياري از کشورهاي خارجي سياستمداران اعلام مي کنند زماني که به قدرت برسند، اجراي برجام را ملغي مي کنند.

به گفته وي، آنچه باعث مي شود صلاحيت فردي در انتخابات مجلس تاييد نشود، قانون شکني و عدم التزام به قانون است.

وي در بخشي از اين نشست خبري گفت: اگر برخي از ما در داد و سند اين مذاکره نگران اين هستيم که چرا امتياز بيشتري نگرفتيم، بايد به جاي اينکه سراغ دسته بندي ها برويم، با تعللي انديشمندانه به بررسي موضوع بپردازيم که چه عواملي از قبل فراهم شده است؟

ابراهيميان با بيان اينکه «شعار ظلم ستيزي و مبارزه با استکبار جهاني، شعار کوچکي نيست»، افزود: اما آيا ما به حدي قدرتمند شده ايم که در حد شعارهاي بزرگمان ظاهر شويم؟ اين موضوعي است که نخبگان بايد به آن بيانديشند. بعد از پايان جنگ در محاصره و تحريم بوديم اما فرصتي پيش آمد که از آن استفاده کنيم تا امروز قدرتمنانه تر با قدرت هاي جهاني صحبت کنيم. امروز فرصت جديدي در اختيار ما قرار گرفته که ممکن است تکرار نشود. از اين رو ما جايي براي اشتباه نداريم. به گفته وي، شعارهايي که مي دهيم به سلطه جهاني بر مي خورد و آنها از در آشتي واقعي با ما در نمي آيند.

خبرنگاري در اين جلسه نظر سخنگوي شوراي نگهبان را درباره اينکه «اصلاح طلب ها مي گويند که شوراي نگهبان در بررسي صلاحيت ها اصل را بر عدم برائت مي گذارد»، پرسيد و او در پاسخ گفت: در مقام احراز صلاحيت براي اصلاح طلبان و اصولگراها اصل برائت کاربرد ندارد و بر اساس قانون، صلاحيت آنها بايد احراز شود. براي جناح هاي سياسي داخل کشور از حيث بررسي صلاحيت، به نحو برابر برخورد مي کنيم. اين نوع خبرسازي ها تبليغات زودرس يک جريان است و از آنها مي خواهم که با حسن نيت بيشتري به نهادهاي مختلف کشور بنگرند.

 

 

 

 

 

اين خبر کامل مي شود.

2727

 

 

کد N992570

وبگردی