آفتاب
سخنگوی شورای نگهبان:

شوورای نگهبان وارد تصویب خود برجام نشد

شوورای نگهبان وارد تصویب خود برجام نشد

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، نجات الله ابراهیمیان در نشست خبری خود با اهالی رسانه با اشاره به موضوع بررسی برجام در شورای نگهبان گفت: در برخی تیترهای رسانه‌ها به موضوع تصویب برجام در شورای نگهبان اشاره شده است. گاهی این تیترها افراد را به اشتباه می‌اندازد. ما برای رسیدن به آثار حقوقی تصویب برجام باید ببینیم این ماده واحده چه مراحلی را گذرانده است.

وی تصریح کرد: عنوان این طرح یک فوریتی اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی در اجرای برجام است. نه مجلس شورای اسلامی و نه شورای نگهبان اقدامات مشروحی که در برنامه جامع اقدام مشترک درج شده را تصویب نکردند. این به معنای مخالفت و یا موافقت ما با برجام نیست.

سخنگوی شورای نگهبان خاطر نشان کرد:‌ این اقدامات به یک سند حقوقی تبدیل نشده . قراری است که برای اجرای برخی از امور توسط دولت جمهوری اسلامی ایران و طرف‌های مقابل گذاشته شده است و در آن تاکید شده است که این اقدامات داوطلبانه است.در متن مصوبه‌ی مجلس شورای اسلامی نیز داوطلبانه بودن این اقدامات با دو واژه مورد تاکید قرار گرفته است. در آنجا اشاره شده دولت در چارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی در صورتی می‌تواند برجام را داوطلبانه اجرا کند که احکام زیر را رعایت کرده باشد.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین به نظر می‌رسد مباحث حقوقی مفصلی که به درستی در جامعه و مجلس در جریان بود در این مصوبه به پاسخ رسیده است و آن این که برخی دوستان این مصوبه را یک قرارداد بین‌المللی تلقی کردند و طبق اصول قانون اساسی باید لایحه آن تقدیم مجلس شود، اما طرز تلقی ما این بود که این مصوبه یک قرارداد بین‌المللی نیست که نیاز به تصویب مجلس داشته باشد. بلکه قول و قراری است که مقام اجرا با طرف‌های مذاکره گذاشته است.

وی تصریح کرد: یکی از مقام‌های خارجی گفت که هر وقت بخواهیم می‌توانیم تحریم‌ها را برگردانیم. ماهم هر زمان بخواهیم می‌توانیم از اقدامات داوطلبانه خود خودداری کنیم، بنابراین برجام یک سند حقوقی الزام آور تلقی نمی‌شود. مجلس نیز اساسا بر روی همین تلقی وارد بررسی جزییات نشده است. شورای نگهبان نیز مصوبه مجلس شورای اسلامی را موضوع بررسی خود قرار داده است، نه جزییات قول و قرارهای اجرایی دولت و طرف‌های مذاکره را.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان این که طبق قانون قوای مجریه و مقننه و شورای عالی امنیت ملی وظایف و اختیارات کلی خود را دارند اظهار کرد:‌ ما وارد تصویب خود برجام نشدیم. مجلس هم این ضرورت را ندیده است. علاوه بر آن در مورد اقدامات اجرایی و قرارهایی که در قالب توافق پیش بینی شده موانعی برای اجرا وجود داشت، زیرا مجلس شورای اسلامی قبلا اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را محدود کرده بود. و همکاری‌های ما با آژانس با احکامی مواجه شده بود، بنابراین اگر قرار بود دولت این اقدامات را اجرایی کند این موانع باید برداشته می‌شد در همین راستا مجلس شورای اسلامی چنین محدودیت‌هایی را برداشت و همین موضوع مورد بررسی شورای نگهبان در چند ساعت بحث مفصل قرار گرفت.

ادامه دارد

کد N992542

وبگردی