آفتاب
ظریف در کنفرانس خبری با اشتاین مایر:

ظریف: ايران بدنبال حذف عربستان از مسائل منطقه نيست

ظریف: ايران بدنبال حذف عربستان از مسائل منطقه نيست

وزیر خارجه کشورمان در دیدار با فرانک والتر اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان در تهران ضمن ابراز خرسندی از حضور وزیر خارحه المان در تهران گفت: روابط ایران و آلمان، روابط دیرینه‌ای است و منافع مشترک برای دو دولت و روش‌های گسترده این دولت را بررسی کردیم و زمینه خوبی برای روابط بین دو کشور فراهم است.

نشست خبری وزرای خارجه ایران و آلمان برگزار شد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، وزیر خارجه کشورمان در دیدار با فرانک والتر اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان در تهران ضمن ابراز خرسندی از حضور وزیر خارحه المان در تهران گفت: روابط ایران و آلمان، روابط دیرینه‌ای است و منافع مشترک برای دو دولت و روش‌های گسترده این دولت را بررسی کردیم و زمینه خوبی برای روابط بین دو کشور فراهم است.

وی افزود: ایران و آلمان می‌توانند به عنوان موتور گسترش روابط باشند و موضوع گفتگوی ما مسائل سیاسی، افراطی‌گری، تروریسم، خلع سلاح، حقوق بشر و مواد مخدر می‌باشد و گفته‌های خوبی در این زمینه داشتیم و در زمینه اقتصادی نیز همکاری‌های مناسبی خواهیم کرد.

وی ادامه داد: ما از گسترش نقش آلمان در این منطقه استقبال می‌کنیم و مطمئن هستیم که آلمان می‌تواند نقش مهمی را در منطقه خلیج فارس به وجود آورد.

ظریف ادامه داد: برنامه‌های بسیار فشرده‌ای داریم و در کنار یکدیگر فعالیت‌های دوجانبه‌ای را خواهیم داشت و شاهد اولین کنفرانس هسته‌ مرکزی کنفرانس مونیخ در تهران هستیم و بنده و وزیر خارجه آلمان در این کنفرانس سخنرانی خواهیم کرد. هم در رابطه با موضوعات دوجانبه و هم منطقه‌ای.
ظریف گفت: ما اعتقاد داریم که چه در سوریه، یمن و بحرین و چه در کشورهای دیگر این منطقه تنها می‌توان راه حل سیاسی از طریق مراجعه به نظرات مردم و احترام به نظرات مردم فهمید و پیدا کرد.

وی ادامه داد: نمی‌توان در این منطقه راه حل را از طریق اقدامات نظامی تحمیل کرد. ما اعتقاد داریم که در همه بحران‌های این منطقه ضرورت دارد هر چه سریع‌تر به تفاهم ملی به دولت‌های وحدت ملی به پایان درگیری‌ها به کاهش آلام انسانی،‌ به گفت‌وگوهای ملی برای رسیدن به راه حل‌های درازمدت فکر کرد و برای آن طراحی کرد.

وزیر امور خارجه افزود: جمهوری اسلامی در همه این موارد فعال بوده، در یمن برای درگیری‌ها، پایان بمباران‌های غیرانسانی مردم یمن و وضعیت بسیار وخیم انسان دوستانه تلاش کردیم و همچنین در سوریه برای رسیدن به راه حل سیاسی بر اساس خواست مردم سوریه تلاش فراوان خواهیم کرد.

ظریف تصریح کرد: ما از همسایگانمان توقع داریم که واقعیات منطقه را درک کنند، ما به دنبال حذف عربستان سعودی از این منطقه نیستیم ولی هیچ گاه اجازه نخواهیم داد که دولت عربستان تلاش کند جمهوری اسلامی را از منطقه حذف کند.

وی اظهار داشت: تلاش عربستان برای حذف ایران از منطقه باعث خونریزی، دامن زدن به درگیری در این منطقه شده است که این تلاش باید متوقف گردد و دولت عربستان باید واقعیت منطقه را به رسمیت بشناسد.

وزیر امور خارجه کشور با اشاره به فاجعه منا افزود: فاجعه‌ای در منا اتفاق افتاد و تعداد قابل توجهی از مردم ایران و سایر کشورهای اسلامی قربانی شدند، ما از دولت عربستان توقع داریم که وضعیت مفقودین ما را هر چه سریع‌تر روشن کند و آن‌ها را به سلامت به خانواده‌هایشان برگرداند و اگر آن‌ها در این فاجعه جان خودشان را از دست داده‌اند، پیکرهای مطهرشان را به خانواده‌هایشان برگرداند.

ظریف ادامه داد: متأسفانه در این زمینه ما شاهد تأخیر بودیم و توقف داریم اقداماتی انجام دهند که هم عدالت در مورد این افراد جاری شود و هم از تکرار این فجایع در آینده جلوگیری گردد.

وی با بیان این که جمهوری اسلامی به دنبال روابط دوستانه با همه همسایگانش است، گفت: ما دنبال حسن همجواری هستیم و معتقدیم در این منطقه یا همه ما امنیت خواهیم داشت و یا هیچ کس امنیت نخواهد داشت.

وزیر امور خارجه با بیان این که ما خیال‌پردازی نمی‌کنیم که می‌توان امنیت را در سایه ناامنی دیگران در این منطقه جستجو کرد، ادامه داد: از همسایگانمان می‌خواهیم که خیال‌پردازی را کنار بگذارند و بپذیرند که باید همه ما با هم در امنیت و آرامش زندگی کنیم.
در ادامه این نشست فرانک والتر اشتاین مایر در پاسخ به سوالی مبنی بر این که در شرایطی که ایران به همه تعهداتش عمل کند، اگر آمریکا روزی نخواهد برجام را اجرا کند، اتحادیه اروپا چه تضمینی می‌تواند به ایران بدهد، گفت: شایعاتی در خصوص اجرای توافقنامه بوده، من برای اولین بار اگر در این ده سال همیشه به شایعات گوش می‌کردیم، هیچ گاه به این نتیجه موفقیت‌آمیز نمی‌رسیدیم.

وزیر امور خارجه آلمان ادامه داد: به شایعات و شنیده‌ها اتکا نکنیم و بگذاریم آن چیزی که واقعاً می‌خواهد محقق شود، انجام شود.

وی گفت: من هیچ نشانه‌ای نمی‌بینم که طرف مقابل آن چیزی که توافق شده است، مدنظرش نباشد به اجرا درآورد. من شنیده‌ام آن روزی که برجام قرار است به مرحله اجرا دربیاید، امیدوار هستم که این کار انجام شود و نباید شک کنیم.

اشتان مایر افزود: باید در خصوص همه مسائلی که پیش می‌آید صحبت کنیم و به شایعات توجه نکنیم.

ظریف با اشاره به مواضع ایران و اروپا در مورد سوریه گفت: من احساس کردم مقداری واقع‌گرایی از قبل گسترش پیدا کرده اما کاملاً راه همواری در این زمینه وجود دارد.


وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: همه ما می‌توانیم بر خاتمه درگیری‌ها در سوریه توافق کنیم و همچنین همه ما می‌توانیم توافق کنیم که باید یک حکومتی مبنی بر خواست مردم سوریه بر مردم سوریه حکومت کند.

وی با بیان این که دخالت خارجی در سوریه باید متوقف شود، افزود: اگر دولت‌های خارجی در سوریه مداخله می‌کنند، باید برای کمک و تسهیل راه حل باشد نه برای دیکته کردن نظرات خودشان.

ظریف تصریح کرد: همه ما می‌توانیم توافق کنیم که کمک‌های انسانی باید به مردم سوریه برسد و باید موج آوارگان در سوریه متوقف گردد و آوارگان به کشورهایشان بازگردند.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان این که همه ما می‌توانیم توافق کنیم که جامعه بین المللی و مردم سوریه یکپارچه علیه فرقه‌گرایی و تروریسم مبارزه کنند، گفت: همه ما می‌توانیم توافق کنیم که باید مقررات و ضوابطی در سوریه حاکم باشد که همه اطمینان حاصل کنند که رأی و خواست مردم سوریه اجرا می‌شود و نه فشار بر آن‌ها؛ چه از داخل و چه از خارج سوریه.

ظریف اظهار داشت: مواردی که ما می‌توانیم توافق کنیم بسیار است و این موارد می‌تواند یک راه حل سیاسی بر این موارد مبتنی شود.

وی ادامه داد: متأسفانه اصراری که در طول چند سال گذشته بر برخی افراد شکل گرفته و این که ضرورت دارد برخی افراد در بند سیاسی و یا در آینده سیاسی سوریه حضور نداشته باشند، باعث شده است که ما به نتیجه نرسیم.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: ما اعتقاد داریم که باید به سوریه کمک کنیم و به شکل‌گیری ضوابط و هنجارها و نهادهای حکومتی و اجازه دهیم که راجع به افراد تصمیم بگیرند که اگر ما این کار را انجام دهیم، می‌توانیم به درگیری در این منطقه خاتمه دهیم. ما آمادگی داریم برای رسیدن به راه حل سیاسی با همه همکاری کنیم. ریاست جمهوری ما در نیویورک اعلام کردند که جمهوری اسلامی برای پیدا کردن راه حل سیاسی برای سوریه آمادگی همکاری با همه کشورهای منطقه و متأثر در سوریه را دارد و من پیشنهاد می‌کنم که از آن استفاده کامل و مطلوب صورت گیرد.

ظریف در پاسخ به سوالی مبنی بر این که جمهوری اسلامی ایران روند اقدامات روسیه در سوریه را چگونه ارزیابی می‌کند و این که آیا اقدامات نظامی در جهت منافع ایران هم هست، عنوان داشت: اقدامات روسیه در جهت مقابله با تروریسم داعش می‌بینیم، اعتقاد داریم که همه می‌توانند در این روند مبارزه با داعش حضور داشته باشند و ضرورت دارد که همه کشورها برای یک مبارزه منطقی، جدی حضور داشته باشند.

وی ادامه داد: البته مبارزه با داعش نمی‌تواند صرفاً نظامی باشد، ما نیاز به یک مبارزه همه جانبه، فرهنگی و ایدئولوژیک با داعش داریم، قبل از هر چیز ما باید به دنیا اعلام کنیم که داعش هیچ ارتباطی با دنیای اسلام ندارد و دوستان ما در غرب هم باید اقداماتی که باعث می‌شود گروه‌های افراطی همچون داعش رشد کنند، متوقف کنند و حرکت‌های اسلام ستیزانه شکل نگیرد.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: منافع اقتصادی داعش را باید خشک کنیم که این منابع اقتصادی حاصل از فروش نفت، امکانات و کمک‌های اقتصادی که برای این گروه‌های تروریستی وارد می‌شود، است.

ظریف با بیان این که ما باید منابع انسانی داعش را خشک کنیم، گفت: ورود افراد جدید به سوریه و عراق از مرزهای خارجی شکل می‌گیرد که باید متوقف گردد.

وی ادامه داد: یک بُعد کار نیز بعد نظامی است که با گروه‌های تروریستی مشابه داعش همچون جبهه النصره مقابله شود. بعد نظامی یک بعد است، اما تنها بعد مبارزه با داعش نیست. این ابعاد نیاز به همکاری بین المللی دارد ما معتقدیم که اقدامات روسیه می‌تواند در چارچوب چنین همکاری بین المللی مورد توجه قرار گیرد.

وزیر امور خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران منافع‌اش ایجاب می‌کند که سوریه یک بار دیگر روی آرامش و ثبات را ببیند و ما تمام تلاش‌مان را در این مسیر انجام می‌دهیم.

ظریف با بیان این که رسیدن به ثبات در سوریه نیازمند اقدامات سیاسی است، گفت: رسیدن سوریه به ثبات نیازمند مبارزه با داعش نیز است.
کد N992509

وبگردی