آفتاب
با ادامه تنش در اقلیم کردستان؛

درخواست حزب طالبانی برای نشست سران کرد/ سازمان ملل: آماده کمک هستیم

درخواست حزب طالبانی برای نشست سران کرد/ سازمان ملل: آماده کمک هستیم

معاون اول دبیرکل اتحادیه میهنی کردستان عراق برگزاری نشست سران احزاب کرد برای بررسی بحران سیاسی که اقلیم کردستان با آن مواجه است، را خواستار شد. سازمان ملل نیز اعلام کرد آماده است تا به کردها برای حل سیاسی بحران در اقلیم کردستان عراق کمک کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری سومریه نیوز، کوسرت رسول، معاون اول دبیرکل "اتحادیه میهنی کردستان" عراق به رهبری جلال طالبانی، رئیس‌جمهور پیشین عراق از مسعود بارزانی، رئیس این اقلیم خواست نشست فوق‌العاده‌ای را میان سران احزاب کرد برای رسیدن به توافقی درباره حل سیاسی بحران موجود در این اقلیم برگزار کند.

وی بر لزوم دستیابی به راه‌حل‌های فوری برای پایان بحران حقوق کارمندان در اقلیم کردستان و مرتبط نکردن این مساله به پرونده بحران سیاسی ریاست اقلیم کردستان تاکید کرد.

کوسرت در گفت‌وگویی مطبوعاتی عنوان داشت: وضعیت اقلیم کردستان مایه نگرانی است. باید هرچه سریعتر به راه‌حلی دست یافت که مانع از فرصت طلبی دست‌نشانده‌های خارجی و دشمنان کردها برای عمیق‌تر کردن مشکلات شود.

از سوی دیگر، سعدی بیره، مسئول روابط حزب اتحادیه میهنی کردستان تاکید کرد که 400 تن از جمله کردهای سوریه در استان سلیمانه به دلیل وجود شبهاتی مبنی بر دست داشتن این افراد در خشونت‌های اخیر اقلیم کردستان بازداشت شدند و بازجویی‌هایی از این افراد صورت می‌گیرد.

وی پس از نشستی با نمایندگان هیات‌های دیپلماتیک خارجی در اقلیم کردستان گفت: ما در دیدار با این هیات‌ها واقعیت رخدادها در اقلیم کردستان را تشریح و تاکید کردیم که اقلیم کردستان بخشی از راه حل و نه بخشی از اختلافات است و عملا نشست‌های خود را با طرف‌ها برای مهار بحران آغاز کرده است.

سعدی بیره گفت: ما بر اهمیت ممانعت از تاثیر بحران به پیشمرگ‌هایی که با داعش می‌جنگند، تاکید کردیم.

در همین حال، حزب دموکرات کردستان عراق به رهبری مسعود بارزانی جنبش "تغییر" را به دست داشتن در حمله تظاهرکنندگان معترض به دفاتر این حزب و آتش زدن آنها در مناطق شرقی و جنوبی اقلیم کردستان متهم کرد.

در همین حال، یان کوبیش، نماینده دبیر کل سازمان ملل در عراق در نشست با بارزانی نسبت به اوضاع اقلیم کردستان ابراز نگرانی کرده و بر آمادگی سازمان ملل برای کمک به احزاب سیاسی کرد جهت دست یابی به راه حل تاکید کرد.

انتهای پیام

کد N992476

وبگردی