آفتاب
/ اجلاس امنیتی مونیخ/

ظریف: تحریم‌ها باعث نشستن ایران بر سر میز مذاکره نشد

ظریف: تحریم‌ها باعث نشستن ایران بر سر میز مذاکره نشد

اجلاس مقدماتی کنفرانس امنیتی مونیخ صبح امروز (شنبه) در دفتر مطالعات سیاسی و بین‌الملل وزارت خارجه آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدجواد ظریف در اجلاس مقدماتی کنفرانس امنیتی مونیخ که در تهران با حضور مقامات برخی از کشورهای اروپایی و منطقه خاورمیانه در حال برگزاری است در ابتدای سخنرانی خود در این نشست با خوش‌آمدگویی به سران شرکت کننده در این اجلاس به هوای بارانی امروز تهران اشاره کرد و گفت: امروز در تهران باران می‌آید. ما روز بارانی زیادی نداریم، مشکلات کم‌آبی داریم و امیدواریم این روزهای بارانی ادامه داشته باشد.

وی همچنین به موضوع محیط زیست و اهمیت آن اشاره کرد و گفت: مسأله محیط زیست در این منطقه نیازمند تشریک مساعی است.

ظریف در بخشی از سخنان خود به بحث توافق هسته‌ای کشورمان اشاره کرد و افزود: در جریان این موضوع ما به این نتیجه رسیدیم که میز مذاکره را انتخاب کنیم و از طریق گفت‌وگو به راه حل دست پیدا کنیم.

وی با اشاره به فشارهایی که علیه ایران در طی چند سال گذشته در ارتباط با فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای‌اش وارد شده است به موضوع تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: در چند سال اخیر تحریم‌ها علیه ایران شدت گرفت و حتی ایران تهدید شد ولی هیچ کدام از این موضوعات نتیجه‌ای را به دنبال نداشت.

ظریف ادامه داد: تحریم‌ها باعث نشستن ایران بر سر میز مذاکره نشد، ایران بر سر میز مذاکره حاضر بود و نیازی نبود که ایران را بر سر میز مذاکره بنشانند. البته در طی سال‌های گذشته در برخی از کشورها از جمله آمریکا دولت‌هایی بودند که علاقمند به حل این موضوع از راه گفت‌وگو نبودند و در واقع کشورهایی بودند که اجازه نمی‌دادند این مذاکرات به نتیجه برسد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با بیان اینکه ایران می‌خواست به دنیا نشان دهد که برنامه هسته‌ای‌اش صلح‌آمیز است و در این ارتباط امتیازی نمی‌دهد، خاطرنشان کرد: اتهامات علیه ایران بی‌پایه و فشارها ناعادلانه بود.

ظریف با بیان اینکه ما تلاش داشتیم که بقبولانیم گفت‌وگو و رایزنی بازی است که همه می‌توانند در آن به برد برسند، اظهار کرد: البته برخی از دوستان در منطقه این‌گونه تصور می‌کردند که توافق ایران و گروه 1+5 یک تهدید است. آنها فکر می‌کردند که اگر ایران را تهدید نشان دهند این یک سرمایه است و به آنها کمک می‌کند که سیاست‌های بعضاً نادرست خود را در حمایت و ایجاد گروه‌های تروریستی مانند داعش و القاعده ادامه دهند.

وی با بیان اینکه دوستان در منطقه باید به این نکته توجه کنند که افراط و گروه‌های تروریستی برای همه خطرناک است، افزود: آنها باید بفهمند که داعش برای هیچ کس سرمایه نیست. آنها باید به این موضوع توجه داشته باشند که ما نمی‌توانیم برای خود امنیت ایجاد کنیم به بهای عدم امنیت دیگران. این امنیت باید برای همه ایجاد شود و اگر چنین درکی در منطقه حاصل شود می‌توانیم برای حل مشکلات موجود در منطقه به پیش رویم.

پیش از سخنرانی ظریف در این کنفرانس، اشتاین مایر وزیر امور خارجه آلمان به ایراد سخنرانی پرداخت و قرار است وزرای خارجه عمان و لبنان نیز در این مراسم سخرانی کنند.

این خبر تکمیل می‌شود.

کد N992465

وبگردی