آفتاب

سفر هیات رسانه‌ای صهیونیستی به ریاض/پیام دوستی عادل جبیر به اسرائیل

سفر هیات رسانه‌ای صهیونیستی به ریاض/پیام دوستی عادل جبیر به اسرائیل

روزنامه رأی الیوم نوشت که وزیر خارجه عربستان در دیدار با هیات اعزامی روزنامه معاریو به ریاض ضمن ارسال پیام دوستی به رژیم صهیونیستی از این رژیم خواست تا فرصت را برای اجرایی کردن طرح صلح عربستان که در سال 2002 مطرح شد، غنیمت بشمارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته این روزنامه، پیام عادل جبیر، وزیر خارجه عربستان در دیدار وی با هیات اعزامی روزنامه معاریو به این کشور مطرح شد. این هیات برای اطلاع از اوضاع عربستان و دغدغه‌های مسئولان این کشور و گفتگو درباره طرح صلح به ریاض سفر کرده بود.

جبیر در این دیدار تاکید کرد که پرونده سوریه و یمن برای عربستان بسیار مهمتر از مساله فلسطین است و طرح صلح عربی که در سال 2002 از سوی عربستان مطرح شد همچنان روی میز است و اسرائیل باید از فرصت پیش آمده برای اجرایی کردن آن استفاده کند.

هیات معاریو نیز تاکید کرد که به سفارشات سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان عمل می‌کند.

به نوشته این روزنامه، اوضاع یمن و خطر تروریسم در رأس اولویت‌های عربستان است و براساس اطلاعات بین‌المللی عربستان برای عملیات خود در آنجا کمک‌هایی را از اسرائیل دریافت کرده است.

جبیر به روزنامه معاریو گفت: با توجه به اوضاع وخیم فلسطین طرح صلح می‌تواند از تنش‌ها بکاهد. عربستان برای اجرایی کردن صلح تلاش می‌کند اما باید پیش از هر چیز بحران سوریه و تروریسم حل شود.

این روزنامه نوشت که منابع عربستانی اظهارات اخیر وزیر خارجه بحرین مبنی بر تلاش کشورهای شورای همکاری خلیج فارس برای خرید سامانه گنبد آهنین را از طریق طرف سومی برای مقابله با تهدیدات اسرائیل تکذیب نکرده‌اند.

به گفته منابع عربستانی، ریاض و دیگر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس درباره مساله ایران مواضع یکسانی دارند.

روزنامه اسرائیل الیوم نوشته بود که تعدادی از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در پی خرید سامانه گنبد آهنین به دلیل ترس از ایران هستند و واشنگتن مدیریت مذاکرات میان دو طرف را برعهده دارد.

این روزنامه ارزش این قرارداد را در صورت اجرایی شدن صدها میلیون دلار برآورد کرد.

این نخستین باری نیست که اصحاب رسانه اسرائیلی به عربستان سفر می‌کنند. پیشتر نیز روزنامه یدیعوت آحارونوت نوشت که به ورود یک روزنامه نگار اسرائیلی به عربستان برای پوشش دادن سفر جورج بوش، رئیس‌جمهور سابق آمریکا به ریاض افتخار می‌کند.

انتهای پیام

کد N992290

وبگردی